VYBERTE SI REGION

Metro D bude nejdřív za osm let. Starostové chtějí tramvaj a okruh

Praha - Stovky tisíc obyvatel jižních částí Prahy čekají na novou trasu metra D z Náměstí Míru, respektive z Pankráce do Písnice jako na smilování. Zatím se totiž značná část z nich musí spoléhat jen na autobusy MHD, které ale často váznou v zácpách kvůli velkému množství automobilů v ulicích. Trasa metra C je ve všední dny beznadějně přetížena a přestává potřebám cestujících stačit.

19.7.2015 1
SDÍLEJ:

Návrh podoby exteriéru stanice metra trasy D - Nemocnice Krč.Foto: Metroprojekt

Podle šéfa firmy Metroprojekt Davida Krásy by se mělo začít stavět v roce 2018 a dokončení odhaduje za pět až šest let. Nejdřív ale bude nutné vykoupit zhruba osm stovek pozemků, což ředitel dopravního podniku Jaroslav Ďuriš označuje za Achillovu patu celého projektu. „Všechny potřebné pozemky by však měl podnik získat do září příštího roku," předpokládá Ďuriš.

I kdyby šlo všechno podle plánu, cestující si na stavbu za zhruba 40 miliard počkají minimálně osm až deset let. Co si počnou do té doby? Starostové městských částí na jihu metropole tento týden doporučili náměstku primátorky pro dopravu Petru Dolínkovi (ČSSD), aby Praha co nejrychleji dostavěla tramvajovou trať z Modřan do Libuše.

Do září příštího roku má Praha disponovat veškerými potřebnými pozemky pro zahájení výstavby trasy metra D. Vykoupit jich zatím zbývá asi 790. Potvrdili to šéf firmy Metroprojekt David Krása i ředitel dopravního podniku (DPP) Jaroslav Ďuriš. Práce pak podle mínění obou začnou v roce 2017, respektive 2018, potrvají pět až šest let a vyžádají si asi čtyřicet miliard korun. Vítěz tendru na zhotovitele trasy by měl být znám v listopadu, či v prosinci 2017.

Návrat k bezobslužnému provozu metra

Ďuriš tento týden sdělil, že dopravní podnik se vrátil k dříve zavrženým plánům na bezobslužný provoz metra D. „Stavební část to může pozdržet, ale do budoucna můžeme čekat levnější a bezpečnější provoz. Mimo jiné by ve stanicích měly vyrůst ochranné stěny, oddělující nástupiště od kolejiště. Tím ročně zabráníme stovkám úrazů a případných úmrtí. Moderní dopravní systém by pak městu šetřil peníze,“ vysvětlil ředitel DPP s tím, že k provozování standardní trasy metra D by bylo nutné přijmout přibližně šest desítek nových zaměstnanců DPP.

V dokumentaci, která už prošla dozorčí radou DPP a budou se jí zabývat radní hlavního města se mimo jiné uvádí, že roční provoz klasických souprav stojí 618 milionů korun, zatímco fungování bezobslužných souprav by stálo 558 milionů korun. Ve druhém pololetí letošního roku by ještě o tématu automatického provozu trasy metra D bez strojvedoucích měli radní hlavního města jednat. Jejich předchůdci totiž dříve odhlasovali, že na trase metra D budou jezdit běžné soupravy s řidičem.

Pokud radní přijmou oživenou koncepci DPP a Metroporjektu, pak bude zanesena do dokumentace pro žádost o evropskou dotaci. „Financování tak důležité stavby, která zajistí dopravní obslužnost pro stovky tisíc lidí na jihu metropole, bude jistě složité. I proto už nyní intenzivně komunikujeme s vládou České republiky. Domníváme se, že by se měl podílet stát. Samozřejmě se budeme snažit využít i prostředky z EU,“ řekl resortně odpovědný náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD).

Možné spojení se Středočeským krajem

Metro D by ovšem mělo umožnit nejen propojení jižní část metropole s centrem města, nýbrž i Prahy se Středočeským krajem, respektive pražské Písnice s Dolními Břežany. Podle radních Středočeského kraje vznikne studie, která nastíní výstavbu čtyřicet metrů dlouhého mostu, překlenujícího Vesteckou spojku a pokračujícího tříkilometrovou silnicí právě do depa Písnice.

Stavba za odhadovaných 210 milionů korun by prý měla dopravně odlehčit středočeským obcím Dolní Břežany, Vestec a Zlatníky-Hodkovice, které v současné době trpí tranzitní dopravou.

Vše uvedené je ale proveditelné v dlouhodobém horizontu osmi až deseti let. A proto tento týden starostové městských části na jihu metropole (Praha 4, Praha 11, Praha 15, Praha 22, Libuš, Šeberov, Kunratice a Křeslice – pozn. red.) požádali náměstka Dolínka o urychlení příprav k výstavbě tramvajové trati ze sídliště Modřany do Libuše.

Ochranná funkce městských částí

Ta měla podle původních předpokladů sloužit cestujícím až ve chvíli zprovoznění nové trasy metra D. Starostové zmiňovaných městských částí jsou ale přesvědčeni, že „trať by mohla ještě před zprovozněním metra D plnit velmi potřebnou ochrannou funkci našich městských částí a odvést část tranzitní dopravy během budování metra D,“ stojí mimo jiné v dopise náměstku Dolínkovi.

Ambice starostů na propojení jižní části Prahy tramvajovou sítí jdou ale ještě dál. Na svém setkání tento týden si nechali od zástupců organizátora pražské MHD – organizace ROPID – představit další rozvojové záměry, včetně prodloužení tramvaje z Modřan do Komořan.

„Shodli jsme se například i na nutnosti napojení Prahy 12 na silniční okruh. Preferujeme takzvanou mostní variantu, vedenou z ulice Generála Šišky do Lahoviček. Shoda panovala i v otázce potřeby systémového dotažení kolejové dopravy i tras metra na hranici Prahy a Středočeského kraje i v názoru na nezbytnost spoluúčasti Středočeského kraje na tomto řešení,“ zněl další z výstupů schůzky starostů z jihu metropole.

Čtěte také: TOP 09: Výstavba metra D se v podání koalice stává fikcí

Autor: Jakub Krupka

19.7.2015 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
AKTUALIZOVÁNO

Ve věku 69 let zemřel kytarista Radim Hladík

Praha -Ve věku 69 let zemřel dnes ráno kytarista Radim Hladík, který mimo jiné stál u zrodu legendární kapely Blue Effect, sdělil to současný zpěvák kapely Honza Křížek. Hladík podlehl následkům fibrózy plic, se kterou bojoval několik let. Sedmdesátiny by oslavil 13. prosince.

Záchranáři našli části těl obětí havárie indonéského letadla

Jakarta - Indonéští záchranáři dnes našli části těl v moři v oblasti, kde v sobotu havarovalo policejní letadlo se 13 osobami na palubě. Oznámil to na tiskové konferenci šéf Indonéské pátrací a záchranné agentury (BASARNAS) s tím, že ostatky pravděpodobných obětí byly nalezeny v místě, kde už vesničané dříve vylovili sedadlo z letadla a vak obsahující mobilní telefon a policejní doklady.

AKTUALIZUJEME

Skvělá Koukalová slaví první letošní triumf. Ovládla stíhací závod!

Östersund /FOTOGALERIE/ - Biatlonistka Gabriela Koukalová vyhrála stíhací závod Světového poháru v Östersundu. Do vedení se dostala už po úvodní střelbě a do cíle dojela o osm sekund před Němkou Laurou Dahlmeierovou. Pořadí v čele SP je opačné, Dahlmeierová vede před Koukalovou o 25 bodů. Eva Puskarčíková skončila ve Švédsku na osmém místě, což je její nejlepší individuální výsledek v SP, Lucie Charvátová byla dvanáctá a Veronika Vítková osmnáctá.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies