Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Metro do Motola pojede o Velikonocích

Praha /FOTOGALERIE/ - Na rozdíl od tunelového komplexu Blanka, jehož zprovoznění v poslední době brzdí vadné kabely, dostavba linky metra A, zdá se, spěje ke zdárnému konci. A v současnosti už novými stanicemi Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol brázdí zkušební soupravy, aby mohly být v dubnu otevřeny i pro veřejnost.

25.2.2015
SDÍLEJ:

Projížďka novými stanicemi metra A.Foto: DENÍK/Dimír Šťastný

Na dokončovacích pracích se ještě střídá necelých 200 dělníků, kteří dodělávají zabezpečovací prvky nebo eskalátory a provádí i finální práce, jako osazování koncových prvků, instalování kamer, hodin nebo laviček. Stavební práce jsou už ale hotovy.

Všechny stanice jsou moderně vybaveny a nechybí zde ani propracovaný kamerový systém, který vidí do všech koutů nové stavby. Na nástupištích už tak nejsou „hluchá místa," jako v mnoha starších stanicích a sledovány budou například i větrací šachty. Na nejvyšší úrovni je podle zástupce technického ředitele pražského dopravního podniku Jaroslava Šuberta celé zabezpečovací zařízení.

Metro V.A- 4 stanice: Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol
- plánované otevření: 6. dubna 2015
- čas jízdy z Nemocnice Motol na Dejvickou: 9 minut
- délka trasy: 6 134 metrů
- náklady: 20,2 miliardy korun
- navýšení počtu řidičů na lince A o 26 osob

Na okrajích nástupišť jsou také umístěny modré světelné linie, které mají upozornit všechny cestující na příjezd metra. Na nástupištích nových stanic nejsou úplnou novinku, cestující upozorňují ve čtyřech stanicích linky C mezi Ládvím a Letňany.

„Nyní nastavujeme zabezpečovací zařízení. Až skončí, začne zase ověřovací provoz, který bude jezdit podle běžného provozu, ale stále bez cestujících. A to až do slavnostního otevření," popisuje současné dění Pražskému deníku Jaroslava Reidingerová, výrobní ředitelka společnosti Skanska, která má stavbu na starosti.

Zatím po trase jezdí soupravy pouze rychlostí 20 kilometrů za hodinu, v budoucnu budou ale moci dosahovat až osmdesátikilometrové rychlostí. „Zatím nemáme při stavbě žádné problémy, ani kabely nám nemoknou," odkazuje s nadsázkou na problémy tunelu Blanka Jaroslav Šubert z dopravního podniku.

Jednotná linie i barevnost stanic

Dnes už je také možné hodnotit zánovní stanice podle vzhledu. „Protože nejsem expert na dopravní stavby, vizuální stránka je to jediné, co můžu hodnotit. A moc se mi líbí, protože mají jednotnou linii i barevnost a nechybí jim ani vzdušný prostor," řekla Pražskému deníku primátorka Adriana Krnáčová (ANO).

Nejelegantnější je částečně prosklená stanice Nemocnice Motol, kde jinak převažuje bílá barva, zbylé stanice jsou pak v různých odstínech červené. Všechny spojuje zelený pruh na stěnách, který odkazuje k lince metra.

Jelikož se stavělo pod kopcovitým terénem, bude metro aniž si toho cestující všimne, chvíli stoupat a pak zase klesat. Maximální výšku souprava nabere cestou z Dejvické na Bořislavku, kdy bude muset zdolat sklon rovných čtyřicet promile.

Tajemná stanice číslo pět

A bez zajímavosti není, že uprostřed této části trasy je vybudovaná ještě jedna stanice, čímž jich má prodloužená část linky A vlastně pět. Do ní se ale cestující nedostanou, jelikož je technická. „Vznikla pro posílení výkonu trakce v nejprudším místě tratě a říkáme ji Kanadská podle blízké ulice," prozradila Jaroslava Reidingerová.

Podle ní pasažéři během cestování vidí pouze třetinu vybudovaných prostor, zbytek jsou právě technická zázemí potřebná pro samotný provoz.

Průběh prací si pochvaluje i generální ředitel dopravního podniku Jaroslav Ďuriš, který si žádné zpoždění prací nepřipouští. „Jsem rád, že jsme to postavili a že už se blíží termín zpřístupnění. Otevíráme 6. dubna, což je Velikonoční pondělí, a tak ještě bude platit sváteční provoz. Od dalšího dne už ale pojedeme naplno," sdělil.

Cesta do hloubky až 35 metrů

Prodloužený úsek do Motola je dlouhý celkem 6,2 kilometru a cesta na Dejvickou cestujícím potrvá devět minut. Tunel byl částečně ražen a částečně hlouben.

Petřiny, Nádraží Veleslavín a Bořislavka jsou jednolodní stanice s jedním širokým nástupištěm uprostřed. Naopak u stanice Nemocnice Motol zabírá střední část kolejiště, které lemují dva užší peróny.

Úseky mezi stanicemi měří kolem jednoho kilometru, nejdelší je pak úsek z Dejvické na Bořislavku, který má 1,7 kilometru. Nejhlouběji je zase umístěna zastávka Petřiny, která leží více než 35 metrů pod zemí.

Bezbariérové přístupy pro invalidy v každé stanici jsou už dnes naprostou samozřejmostí, všechny pak mají jeden vestibul, ze kterého ústí východy na povrch.

ParametryBořislavka: situována pod ulicí Evropskou mezi křižovatkami s Arabskou a Horoměřickou, je ražená v hloubce 27,1 metru.

Nádraží Veleslavín: leží mezi vlakovou tratí a křižovatku ulic Evropská a Kladenská, je mělce ražená v hloubce 20,5 metru.

Petřiny: položena pod Brunclíkovou ulicí, ražená stanice má hloubku přes 35 metrů.

Nemocnice Motol: povrchová stanice s částečným překrytím, od zdravotnického zařízení oddělena Kukulovou ulicí.

Čtěte také: Krnáčová: Praha neuvažuje o prodloužení metra A na letiště

Autor: Matěj Ludvík

25.2.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Švýcaři dieselové verze luxusních SUV Porsche Cayenne už na svých silnicích nepovolí.
3 6

Dieselové Porsche Cayenne ve Švýcarsku už majitelé nepřihlásí, kvůli skandálu

Adam Matouš z Předlic má malé zemědělské hospodářství a někdo mu bezdůvodně tráví zvířata.
8

Mladému chovateli z Předlic zabili lidé už desítky zvířat

AKTUALIZOVÁNO

V Mostě vznikne třípatrové 3D bludiště s rozhlednou. Podívejte se

Mostecká radnice zveřejnila studii 3D bludiště v parku Šibeník. Bude mít i vyhlídkovou věž vysokou 26 metrů.

AKTUALIZOVÁNO

Italský ostrov Ischia zasáhlo zemětřesení. Zabilo dvě ženy

Zemětřesení o síle čtyř stupňů zasáhlo v pondělí večer italský ostrov Ischia a mimo jiné poškodilo kostel a nemocnici. Zároveň zabilo dvě ženy a zranilo 39 dalších lidí. Záchranáři vytáhli sedmiměsíční dítě z trosek a pracují na osvobození dalších zavalených lidí. Na ostrově je nyní s cestovní kanceláří zhruba 400 Čechů. Zemětřesení se jich však nedotklo. Většina totiž byla v té části ostrova, která nebyla citelně zasažena otřesy.

Den D se přiblížil. Ve čtvrtek se rozhodne o osudu OKD

Už ve čtvrtek se sejdou věřitelé společnosti Ostravsko-karvinské doly, která je od loňského května v insolvenci, aby rozhodli o osudu největší těžební firmy v zemi a tím i budoucnosti jejích zaměstnanců.

Hrad Rychmburk zdobí střecha z keramických tašek

Rekonstrukce historické památky je choulostivá záležitost a klade vysoké nároky na projektanty i řemeslníky. Podívejte se, jak obdivuhodně se povedla nová střecha gotického hradu Rychmburk na Chrudimsku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení