Soupravy budou projíždět opět všemi vestibuly v pondělí 9. července. Do té doby metro pojede z Depa Hostivař do stanice Náměstí Míru, odtud pak bude provoz podzemky do stanice Můstek fungovat jen kyvadlově.
Na letiště ze Zličína
Pro přibližně 57 tisíc cestujících, kteří denně úsek Můstek-Dejvická využívají, bude zajištěna náhradní tramvajová doprava.
„Budou vytvořeny dvě okružní linky. Linka X-A, která pojede z Divoké Šárky na Vítězné náměstí, Hradčanskou přes město, kolem stanice Národní, úřadu vlády a zpět na Divokou Šárku. Během dne bude jezdit v intervalu 5 minut. V druhém směru bude jezdit linka 25, která pojede z Vypichu na stanici Hradčanská a obslouží centrum města v obráceném směru než linka X-A. Linka 25 pojede v intervalu 10 minut," popisuje dopravní ředitel Dopravního podniku Praha (DPP) Ladislav Urbánek.
Výluka metra se dotkne i pravidelných tramvajových linek 8 a 25, v provozu nebude tramvaj číslo 36. Autobusy číslo 107, 119 a 147 budou z Dejvické prodlouženy na Hradčanskou, kde budou končit.
Cestující na ruzyňské letiště budou moct využívat autobusovou linku číslo 100 ze stanice metra B Zličín. Na linku 119, která v době výluky nebude mít přímý přestup na metro, bude možné přestoupit v zastávce Hradčanská, kudy bude projíždět náhradní tramvaj X-A.
Práce na výměně výhybky ve stanici Náměstí Míru začnou po ukončení provozu metra z dneška na zítřek. Jedná se o druhou fázi výměn výhybek, které jsou ve štěrkovém loži a je nutné je po 35 letech vyměnit. První se uskutečnila v dubnu o Velikonocích při výluce na lince C ve stanici I. P. Pavlova.
„Sanace výhybky spočívá v demontáži přívodní kolejnice, samotné výhybky a vytěžení kolejového štěrku a vyčištění betonu v tunelu. Zároveň bude vyčištěn i odvodňovací kanál, výhybka bude poté znovu zaštěrkována a položí se nové dřevěné pražce," popisuje průběh výměny Marek Kopřiva z DPP s tím, že po dalších pětatřiceti letech se bude muset tento postup opět opakovat.
Kromě opravy výhybky ve stanici Náměstí Míru budou zaměstnanci DPP ve stanici Dejvická provádět přípravné práce pro napojení trati na prodloužený úsek linky A do Motola.
Za rekonstrukce zaplatí Praha celkem 2,2 miliony korun.
V září možná "áčko" nepojede vůbec
Nadcházející výluka však není na dlouho poslední, na kterou se cestující metrem musí připravit.
Dopravní podnik v současné době jedná s vedením města o další třídenní výluce z důvodů dalších oprav výhybek na zelené lince. Uzavírka metra je předběžně naplánovaná od pátečního rána 28. září do nedělní noci 30. září. Dotknout by se však měla tentokrát celé linky A. Takováto rozsáhlá výluka by byla první v historii pražského metra.
„Na trase A je 19 výhybek ve štěrkovém loži. Ty se musí po 35 letech měnit," vysvětluje Urbánek. Náhradní doprava by byla zajištěna tramvajovými linkami X-A z konečných stanic zelené linky.
Dopravní podnik však kromě zastavení provozu metra A zvažuje i druhou možnost, a sice výluku v úseku mezi stanicemi Flora a Dejvická. Vlaky by tak jezdily mezi Depem Hostivař a Želivského. O tom, která z variant bude realizována, rozhodne do několika týdnů magistrát.
A proč pražský dopravce uvažuje o uzavírce celé linky? „Omezený provoz mezi stanicemi Depo Hostivař a Želivského by znemožnil dopravu materiálu služebními vlaky mezi depem a všemi třemi pracovišti, na nichž se bude během výluky pracovat," vysvětluje Urbánek a dodává: „Dopravní kolaps Praze nehrozí, protože jsme schopni zajistit plnohodnotnou náhradní tramvajovou dopravu na celé trase linky A."
Náhradní tramvajová doprava
Linka X-A v trase Divoká Šárka Dejvická Vítězné náměstí Hradčanská Malostranská Staroměstská Národní třída (metro B) Václavské náměstí (metro A Můstek) Náměstí Republiky (metro B) Malostranská Hradčanská Vítězné náměstí Dejvická Divoká Šárka. V denním provozu pojede v intervalu 5 minut, večer 5 10 minut.
Linka 25 v trase Vypich Hradčanská Malostranská Náměstí Republiky (metro B) Václavské náměstí (metro A Můstek) Národní třída (metro B) Staroměstská Malostranská Hradčanská Vypich. Linka pojede v intervalu 10 minut.
Změny se dotknou i pravidelných tramvajových linek číslo 8 a 36. „Osmička" ve směru od Starého Hloubětína bude z Vítězného náměstí odkloněna do Podbaby, kde bude ukončena. Linka 36 nebude v provozu vůbec.