VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ministerstvo vybralo podobu železničního spojení na letiště

Praha - Ministerstvo dopravy vybralo variantu železničního spojení z centra Prahy na ruzyňské letiště a do Kladna. Mělo by vést po povrchu z Masarykova nádraží přes Negrelliho viadukt do Stromovky a dál tunelem do Dejvic. Poté preferuje úřad mezi Dejvicemi a Veleslavínem vést trať částečně v tunelu s dále do Kladna a odbočkou na letiště na Dlouhé Míli.

17.6.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Martin Divíšek

Po středečním jednání s premiérem Bohuslavem Sobotkou (ČSSD) a pražskou primátorkou Adrianou Krnáčovou (ANO) to řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Stavba má vyjít zhruba na 18 miliard korun.

Stále se jedná o podobě trasy mezi Dejvicemi a Veleslavínem, kde šestá městská část požaduje, aby železnice vedla kompletně pod povrchem. „Nám to ekonomicky nevychází. Navrhujeme tam smíšený stav, to znamená, že část by byla pod zemí a část nad zemí," uvedl Ťok. Cenový rozdíl mezi oběma variantami představuje částku tři až 3,5 miliardy korun.

Kvůli neshodě o podobě trasy na Veleslavín přichází podle Krnáčové v úvahu rozdělení projektu do dvou částí, kdy by se v první fázi začalo se stavbou v úseku z Veleslavína na letiště a do Kladna, u níž žádný rozpor není. Mezitím by na vyřešení podoby zbytku trasy byl dostatek času, dodala primátorka.

Nejvhodnější varianta

Místostarostka Prahy 6 Petra Kolínská (SZ) na dotaz novinářů zopakovala, že radnice za nejvhodnější variantu považuje tunel mezi Dejvicemi a Veleslavínem. „Příští týden mě zastupitelstvo pověří jednáním s ministerstvem s tím, že podporujeme plně podpovrchovou variantu," uvedla. Starosta Prahy 7 Jan Čižinský na dnešním setkání s novináři řekl, že městská část s návrhem, který se týká Bubnů a Stromovky, souhlasí.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) plánuje současnou jednokolejnou trať na Kladno elektrifikovat a rozšířit o jednu kolej. Zcela nová tak má být jen odbočka na letiště, zbytek trasy bude kopírovat současné spojení. Cesta z Masarykova nádraží v centru na letiště by měla trvat nejvýš 25 minut, do Kladna pak zhruba půlhodinu. V Praze by vlak jezdil maximální rychlostí 60 až 80 kilometrů za hodinu, mimo ni pak i 120 kilometrů za hodinu.

Jednalo se i o „Déčku"

Kromě takzvané rychlodráhy na letiště byla na programu jednání rovněž příprava a možnosti financování připravované linky metra D. Pokrok v přípravě obou velkých infrasrtukturních investic ve středu ocenil premiér Sobotka „Jsou to projekty, které se netýkají jen obyvatel Prahy, ale nepochybně i všech občanů České republiky, kteří jezdí do Prahy. A samozřejmě to má velký vliv na turistický ruch a investiční přitažlivost Prahy a středních Čech," uvedl.

Na výstavbu železničního spojení i metra bude chtít Česko čerpat prostředky z EU. Jejich výše bude záležet na kvalitě a rovněž na rychlosti, s jakou se podaří projekty zpracovat, dodal předseda vlády.

Pražský Semmering

O modernizaci trati do Kladna a vybudování železničního spojení na letiště v Ruzyni se mluví už od 90. let. Nová není ani varianta spojení přes Dejvice a Veleslavín, ministerstvo dopravy ji preferuje už déle než rok, přestože studie proveditelnosti zohledňovala i jiná řešení. Mimo jiné i možnost vést vlaky z letiště přes takzvaný Pražský Semmering, tedy železnici mezi Smíchovem a Řepy. To by mělo výhodu v tom, že by spoje končily nikoliv na Masarykové nádraží, ale na významnějším Hlavním nádraží.

Vybraná varianta vychází ze studie proveditelnosti, kterou správa železnic nyní dokončila. Podle Ťoka by bylo vhodné tento materiál schválit a podobu stavby u Veleslavína řešit až ve druhé fázi, tedy v územním řízení. Přestože část trasy nacházející se v hlavním městě teprve čeká na územní a stavební řízení, mohly by podle Krnáčové přípravné práce na trase mimo Prahu začít už letos.

Autor: ČTK

17.6.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Autonomní Audi A7 samo ujelo téměř 900 kilometrů v provozu.
14

Samořízené automobily by se mohly testovat na dálnici D2

Jaroslav Faltýnek a Andrej Babiš
2 24

Za střet zájmů by měl platit Agrofert, vzkazují soukromí zemědělci

Brečet nebudu, říká sprejer, který poničil hradby

Na místo činu se o víkendu vrátili sprejeři, kteří ve čtvrtek 16. března pomalovali historické hradby a další místa v Klatovech, a způsobili tak škodu za zhruba 45 tisíc korun. Odstraňovali nápisy, které nastříkali. Lítost by u nich ale člověk hledal jen stěží.

Vinni! Policisté, co zasahovali proti útočnici ze Smíchova, vyslechli trest

Obvodní soud pro Prahu 1 uznal ve čtvrtek vinnými dva policisty, kteří zasahovali proti Michelle Sudků poté, co chtěla zabíjet v kavárně na pražském Újezdě. Potrestal je trestním příkazem. Informaci České televize v úterý potvrdila mluvčí Obvodního soudu pro Prahu 1. Konkrétní druh ani výši trestu soud nezveřejní, dokud nebude výsledek sdělen účastníkům řízení. Oba policisté mohou proti rozhodnutí podat odpor, v tom případě by soudkyně musela nařídit hlavní líčení.

Se zpěvačkou Špinarovou se příznivci rozloučí 1. dubna v Ostravě

Se zpěvačkou Věrou Špinarovou, která náhle zemřela v neděli ve věku 65 let, se její příznivci mohou rozloučit dopoledne 1. dubna v Ostravě. Smuteční síň krematoria ve Slezské Ostravě jim bude zpřístupněna od 09:00 do 12:00. Odpoledne se poslední rozloučení uskuteční pouze v kruhu rodiny a přátel. ČTK o tom dnes informoval Adam Pavlík, syn Věry Špinarové a vedoucí její doprovodné kapely.

Terorista Carlos neboli Šakal dostal v Paříži další doživotní trest

Venezuelský terorista Ilich Ramírez Sánchez, známý pod přezdívkami Carlos či Šakal, dnes u soudu v Paříži dostal doživotní trest za atentát z roku 1974. Carlos už v minulosti dva doživotní tresty dostal. Odpykává si je ve francouzském vězení.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies