VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Mistr republiky v balonovém létání: Člověk vzletí a nikdy neví, kde přistane

Praha /ROZHOVOR/ - O svých četných úspěších z českých i mezinárodních balonových mistrovství hovoří, jako by se o nic velkého nejednalo. K létání balonem se dostal úplnou náhodou díky svatebnímu daru. Stačil jeden výlet v proutěném koši a z létání se rázem stala životní vášeň.

11.10.2015
SDÍLEJ:

Dvojnásobný mistr České republiky v balonovém létání David Línek.Foto: archiv Davida Línka

S dvojnásobným mistrem České republiky, evropským i světovým reprezentantem Davidem Línkem jsme se bavili 
o závodění, nových technologiích i světové konkurenci.

Jaká ocenění jste se svým týmem zvládl během své závodní kariéry nasbírat?

Vyhrál jsem dvakrát český mistrovský titul. V roce 2012 jsem se umístil 21. na mistrovství světa, letos jsem byl 17. na mistrovství světa. Třikrát jsem byl druhý na otevřeném mistrovství Belgie
a Holandska. Jednou jsme se stali vicemistry Slovinska 
a na kontě máme také titul mistři Lotyšska. Nasbírali jsme několik pódiových umístění v národních mistrovstvích.

Jak vypadá tým kolem závodního balonu?

V týmu je vždy pilot, navigátor a pozemní doprovod. Jsme tam většinou ve čtyřech.

Jakého ocenění, které jste získal, si nejvíce vážíte?

Nejspíš 21. místa na mistrovství světa, protože to byla naše první velká soutěž, kde jsme se utkali se světovou konkurencí. Hned při prvním startu na takové soutěži jsme z konkurence 105 balonů skončili na 21. místě.

Létání si financujete s týmem sami?

Není to úplně levná záležitost. Vše si financujeme sami. Proto také musíme občas podnikat pasažérské lety, 
i když tvrdíme, že se tím neživíme. Abychom to mohli provozovat, musíme občas povozit několik pasažérů, abychom měli závody z čeho financovat a něco vydělali. Zbytek si ale stejně dofinancováváme sami. Sami sobě si z firmy dáváme sponzorské dary.

Kolik lidí v České republice závodí v balonech?

Na posledním mistrovství republiky bylo 12 českých balonů plus 13 zahraničních. Národní šampionáty jsou vždy otevřené, aby se zvýšila úroveň závodů. Mohou přijet balony i z ciziny. Letos to bylo půl na půl. Přibližně 12 balonů má v Česku závodní úroveň.

Jaká je ve světě konkurence?

Obrovská. V Evropě je veliká a ve světě je ještě větší. Národy jako Němci, Japonci, Američané či Švýcaři jsou velice silné týmy s výborným zabezpečením. Mají týmovou strategii a kolem sebe další skupinu lidí, která jim pomáhá s měřením větru na křížích s větročteči. Technické zabezpečení my, jako Češi, zatím nemáme. Věřím, že to ale taky dopadne.

Jak se vyvíjí technika balonů? Využíváte nové technologie?

V samotném balonu toho navíc moc vynalézt nejde. Spíše se používají nové tvary balonů, aby mohli rychleji stoupat a klesat. Myslím si, že v tomto ohledu už je vše vymyšleno. Většina pilotů, kteří jedou na mistrovství světa, tuto techniku mají. Nicméně, existuje řada různých softwarů, počítačů a GPS, které dokáží vyhodnocovat rychlosti větru, větry v různých výškách. Mohou zaznamenávat a sdílet data mezi sebou. Některé reprezentační týmy předávají pilotům on-line data o tom, jak to fouká ostatním balonům z jejich týmu. Některé jsou výš, jiné níž. Tyto informace o rychlosti a výšce můžou velice dobře využít k zaletění disciplíny.

Vy je nevyužíváte?

Touto technikou my zatím nedisponujeme. Máme vysílačky. Když potřebuji vědět, jak to fouká nahoře, podívám se na oblohu, zda je nade mnou některý z českých balonů a vysílačkou mu zavolám, aby mi řekl, jaké jsou 
u něj podmínky. Na zahraničních soutěžích spolu 
s ostatními Čechy velice dobře spolupracujeme. Funguje to dobře, ale není to stejná spolupráce, jako mají některé zahraniční týmy, které využívají techniku a mnoho lidí okolo.

Kolik peněz stojí závodní balon?

Pořizovací hodnota je zhruba jeden milion korun. 
S balonem ale dále souvisí celá řada pojistek a kontrol. Aniž by balon vzletěl, už se 
s ním pojí náklady, které je třeba hradit.

Co vás vedlo k tomu stát se pilotem balonu?

S manželkou jsme dostali jako svatební dar vyhlídkový let balonem nad Prahou. Hodně se mi to tenkrát líbilo. Rozhodl jsem se, že si koupím balon a udělám výcvik. Ten jsem odlétal. Nejdřív jsem měl balon jenom pro radost. Jsem ale od malička soutěživý člověk, a tak jsem začal závodit.

Co se vám na létání nejvíce líbí?

Je to dobrodružství. Člověk vzletí a nikdy neví, kde přistane. To je na tom nejhezčí, každý let je originál. Nikdy dopředu nevím, co nastane a jak bude let vypadat. Někdy se ho snažíme plánovat a vymýšlet, předpokládat, ale skutečnost bývá většinou jiná.

Jak to tedy děláte na závodech, kde se létá na cíl?

Když se zadaří, dokážeme cíl, který je vzdálený třeba deset kilometrů, trefit na metr. Někdy to jde dobře. Dosahujeme toho změnou výšky balonu. Při zemi může vítr foukat jiným směrem než 
v kilometrové výšce. Balon řídíme změnou výšky. Někdy cíl trefíme, někdy se stane, že kříž ani neuvidíme, když se vítr změní a fouká jiným směrem. Je to velmi různé. Záleží i na místě, kde se odstartuje. Některé disciplíny jsou postavené na tom, že pilot si volí místo startu. Má zadanou minimální vzdálenost od křížů – cílů. Pouštíme v takovém případě heliový balon, měříme ho buzolou. Podle toho zjišťujeme, kam fouká vítr a volíme místo startu, abychom se dostali do cíle. Někdy zvolíme dobře a disciplína vyjde. Někdy se rozhodneme špatně a jen sledujeme, jak se ostatní balony dostaly do cíle.

David Línek- závodní pilot horkovzdušného balonu, v běžném životě se zabývá výpočetní technikou

- letos s týmem ve složení Petr Klička, Jan Hovorka a Roman Holata získal mistrovský titul České republiky a stal se jeho dvojnásobným držitelem

- na kontě má účasti na otevřených mistrovstvích několika evropských zemí, stejně jako na evropském a světovém šampionátu, kam se chystá i do budoucna

Autor: Václava Burdová

11.10.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nissan Leaf patří k menším autům, přesto stojí téměř tři čtvrtě milionu korun
2 11

Češi elektromobily nechtějí. Důvod? Malý výběr, vysoká cena a dlouhá návratnost

Prezident Miloš Zeman a premiér Bohuslav Sobotka.
9 6

Politici dostanou opět přidáno. Prezident bude brát více než 250 tisíc

DOTYK.CZ

29. květen 1985. Den, kdy anglická zvěř zardousila fotbal

Ta tragédie byla nevyhnutelná. V Bruselu, na Heysel Stadionu, se před finále fotbalového poháru mezi Liverpoolem a Juventusem Turín sešlo příliš výbušných ingrediencí. Desetitisíce zpitých chuligánů, nože, střelné zbraně, zchátralý a drolící se stadion, stupidní systém prodeje lístků, v podstatě nulová přítomnost policie. Byla to jatka zbytečná, ale poučná.  

AKTUALIZOVÁNO

V Balkové na Plzeňsku se vzbouřili cizinci. Policie proti nim zasáhla

Část cizinců v záchytném zařízení v Balkové na Plzeňsku dnes zahájila vzpouru a zabarikádovala se. Zakročila proti nim policejní zásahová jednotka. Při zákroku nebyl nikdo zraněn. Podle mluvčí cizinecké policie Kateřiny Rendlové bylo důvodem pro vzpouru pravděpodobně to, že jeden z cizinců obdržel informaci o vyhoštění ze země  

Tatra Trucks zmodernizuje armádní děla. Obrana za ně zaplatí 1,27 miliard

Samohybné houfnice Dana pro českou armádu zmodernizuje kopřivnická firma Tatra Trucks. Ministerstvo obrany za zakázku zaplatí 1,27 miliardy korun. Zrenovováno bude 33 děl. Zakázkou se v blízké době bude zabývat vláda. Smlouvu by ministerstvo chtělo podepsat v září.

AKTUALIZOVÁNO

Odstartovaly dotace na dešťovou vodu. Zájem je obrovský

Během prvních dvou hodin od otevření nového dotačního programu Dešťovka přijal stát přes 800 žádostí za zhruba 39,5 milionu korun. Je to zhruba 40 procent celkového rozpočtu programu, ve kterém chce stát přerozdělit 100 milionů korun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies