VYBERTE SI REGION

Modré zóny: zaplatíme, přesto nezaparkujeme, obávají se řidiči

Praha – Má rozšíření modrých zón do dalších městských částí skutečně zajistit parkovací místa pro rezidenty, nebo jen vytáhnout peníze z kapes občanů?

7.11.2012
SDÍLEJ:

Modrá zóna v Praze.Foto: DENÍK/Grzegorz Klatka

Zatímco obyvatelé dotčených oblastí Prahy 8, tedy Karlína, Libně, Kobylis a Ďáblic vyjádřili v nedávné anketě, pořádané místní radnicí, spíše podporu zavedení zón, lidé z Jižního Města, kde má být opatření spuštěno už na začátku příštího roku, podepisují proti zónám petici.

„Záměr placených zón se mezi obyvateli Jižního Města nesetkal s pochopením," vysvětluje opoziční zastupitelka Prahy 11 Radka Soukupová. Poptávka po parkovacích místech podle ní totiž natolik převyšuje nabídku, že zóny rezidentům parkovací místo nezaručí.

Sedm tisíc míst pro násobek rezidentů

„Lidé si sice zaplatí parkovací kartu, ale nakonec stejně nezaparkují. Zřízení zón se stává jen aktem zpoplatnění dnešního parkovacího režimu," je přesvědčena Soukupová. A množství ohlasů nejen od signatářů petice, kterou do dnešního dne podepsalo téměř 1200 lidí, jí dává za pravdu. Starosta Prahy 11 Dalibor Mlejnský je ale jiného názoru. Ze strany obyvatel Jižního Města prý zaznamenává spíše souhlasné stanovisko. Obyvatelům Prahy 11 prý parkovací místa zabírají řidiči přijíždějící do Prahy zvenčí po dálnici D1. „Mělo by vzniknout sedm tisíc parkovacích míst vyhrazených pouze pro rezidenty," upřesnil Mlejnský.

Mluvčí Prahy 11 Andrea Volfová již dříve uvedla, že ona parkovací místa by měla vzniknout zejména okolí stanic metra Háje, Opatov, Chodov a Roztyly.

Jenže v těsné blízkosti obytných domů leží pouze stanice metra Háje a zde se již nyní rezidenti den co den perou o místo k zaparkování, a zavedení zón jim tudíž podle jejich názoru nepomůže.

„Jen z nás vytáhnou peníze," míní například Tomáš Andrýs, žijící nedaleko metra Háje v Kosmické ulici.

Rezidenti po zavedení modrých zón zaplatí za parkovací kartu 700 korun ročně. Za druhé auto si už ale připlatí zhruba sedm tisíc korun ročně.

„A i když si zaplatíme, stejně nám nikdo parkovací místo nezaručí," stěžuje si Jiří Kratochvíl z Hájů. „Problém není v tom, že by nám zabírali místa mimopražští řidiči. Rezidentů je tu zkrátka daleko víc, než parkovacích míst. Zóny nám nepomohou, spíše naopak. A to nemluvím o tisících lidí, kteří žijí v nájmu v panelácích a nemají zde trvalé bydliště. Ti aby parkovali nejlépe někde za Prahou," dodává.

Není problém ve služebních a mimopražských autech?

Situace je zoufalá a zřejmě bezvýchodná i podle Karla Jasného z Chodova. „Radnice slibovala výstavbu parkovacích domů, ale soudě podle toho, který už stojí na Chodově, si řidiči rozhodně nepomohou ani kdyby parkovací domy stály na každém rohu. Kdo je ochoten platit za parkování tisíce korun měsíčně?" ptá se.

„Chyba byla, že se v minulosti pod cenou rozprodala velká prostranství na okrajích Jižního Města soukromníkům a ti z nich obratem vytvořili placená parkoviště, kde měsíčně vybírají více než tisíc korun za jistotu zaparkování," dodává Jasný.

Nutno zmínit, že Deník zaznamenal i řadu ohlasů zastánců zavedení modrých zón na Jižním Městě. Například Karel Novotný z Hájů tvrdí, že problém je v množství služebních a mimopražských aut. „Zabírají v naší ulici parkovací místo bez pohybu po dobu celého období mezi termíny blokového čistění ulice. Jde o vozidla i s mimopražskými registračními značkami.Přeji si ochranu nároku rezidentů s trvalým bydlištěm," sdělil.

Podobné argumenty zaznívají nejčastěji právě z Jižního Města, při jehož výstavbě se nepočítalo s potřebou většího počtu parkovacích míst. Stejný problém je i na území Prahy 13, která o zavedení modrých zón vedle Prahy 4, 8 a 10 rovněž vážně uvažuje.

V nejbližší době, tedy zřejmě ještě do konce roku „zmodrají" ulice Smíchova a Košíř a také Dejvic, Bubenče, okolí Bělohorské a část Hradčan, která náleží k Praze 6. Podle expertů z dopravní fakulty ČVUT je rozšiřování rezidentních zón do okrajových částí metropole zbytečné a diskriminující.

Autor: Jakub Krupka

7.11.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies