Pro výstavní síně a muzea nebývá letní období zrovna nejatraktivnější a nejnavštěvovanější. I proto je na místě zkoncipovat letní výstavní program neotřele a odlehčeně - asi jako v pražském Museu Kampa na nábřeží řeky Vltavy.
Na výstavě Pohádkový svět Zdeňka Smetany si přijdou na své jak skupinky dětských táborníků, tak celé rodiny v rámci letního výletu po metropoli.
Pohádkový svět Zdeňka Smetany- Výstava v pražském Museu Kampa věnovaná především dětem
- Součástí jsou oblíbené kresby známých pohádkových postav Zdeňka Smetany jako Křemílek a Vochomůrka, Rákosníček, Štaflík a Špagetka nebo Malá čarodějnice
- K vidění jsou také díla s dětskými motivy zhotovená technikou suché jehly a projekce krátkých filmů a pohádek
- Koná se do 5. října, k vidění je denně od 10 do 18 hodin
- Expozici doprovází program ve formě workshopů, rodinných dílen, komentovaných prohlídek či čtení pro děti (www.museumkampa.cz)
- Vstupné na výstavu činí pro dospělé 90 Kč, snížené 45 Kč a pro děti do 12 let 30 Kč
Navázání na Josefa Ladu
„Snažíme se rozvíjet trend dětských výstav, který jsme započali loni v zimě expozicí obrázků Josefa Lady. Stejně jako zimní výstava, také současná expozice je ale cílena na návštěvníky všech generací,“ říká Tereza Mléčková z lektorského oddělení Musea Kampa.
Aby také ne - na ilustrovaných pohádkových postavičkách Zdeňka Smetany vyrostlo už několik generací, a několik dalších zřejmě ještě vyroste. Kupříkladu - Křemílek a Vochomůrka se poprvé objevili v televizi už v roce 1968, dvojice Štaflík a Špagetka o tři roky déle, v roce 1971.
Mezi nejnovější postavičky patří skřítek Racochejl, který byl ve večerníčkových příbězích uveden v roce 1997.
Výroba animovaného filmu
Vedle samotných děl Zdeňka Smetany se návštěvníci výstavy dozvědí také zajímavosti o výrobě animovaného filmu. V první části expozice jsou proto obrázky oblíbených postaviček rozmístěné na takzvaných ultrafánových fóliích, které se v animovaných večerníčcích používají a které Smetana využíval i pro knižní tvorbu - většina z nich se také stala předobrazem knižních ilustrací.
„Funguje to tak, že výtvarník postavičku namaluje na fólii a za ni vloží papír s libovolným pozadím. Dvojvrstvé obrázky jsou potom různě variabilní,“ vysvětluje Mléčková.
Obrázky, které jsou umístěné na výstavní stěně v úrovni očí dětských návštěvníků, doplňují také citáty z večerníčků Zdeňka Smetany. Některé z nich už takřka zlidověly, jako například „Vstávej semínko ho-la-la, bude z tebe fiala“.
„Mezi malými i velkými návštěvníky bývají nejoblíbenější skřítkové Křemílek a Vochomůrka a také Rákosníček. Fakt je ale ten, že děti jsou daleko vnímavější než dospělí a nesmírně dbají na detaily - také Zdeněk Smetana zmiňoval, že při ilustrování musel být velmi obezřetný, aby třeba Rákosníčkovi udělal pokaždé stejný počet vlásků,“ sděluje Tereza Mléčková.
Dodává také, že expozice zahrnuje díla Zdeňka Smetany od konce 60. let po současnost, část je na výstavě zapůjčena ze soukromých sbírek, většina ale pochází přímo od autora. Zajímavostí je, že většina vystavených děl není přesně datována.
Smetana nejen jako tvůrce pro děti
Po první - pohádkové - části expozice se návštěvníkům Zdeněk Smetana představuje také jako grafik, vystavené obrázky vytvořil technikou takzvané suché jehly.
Stejně jako ilustrace pohádkových postav se i tato díla vyznačují značnou precizností, na rozdíl od nich se ale Smetana orientoval na vážnější témata, námětem jsou například fantaskní bytosti či literární postavy jako Don Quichot či Rigolleto.
„Kolekce grafických listů je méně známou částí autorovy tvorby, návštěvníci tak mají jedinečnou příležitost si je prohlédnout, stejně jako několik olejomaleb, do kterých grafiky dále přecházejí,“ sděluje Mléčková. Nejeden přítomný si uvědomí, jak široký rozptyl Smetanova tvorba zahrnuje.
Ultrafánové fólie
Poslední část expozice se nachází mimo hlavní výstavní prostor, konírnu. Jde o „pokojíček“, prostor tzv. komorní galerie Musea Kampa, kde návštěvníci zhlédnou další práce na ultrafánových fóliích - přípravné skici do knih, které obsahují soubor říkadel, pořekadel a přísloví.
„Ne úplně všechny jsou vysloveně pro děti, například obrázek k frazému Když jsou noci nejdelší, jsou si lidé nejbližší,“ podotýká Mléčková. „Jsou to často satirické výjevy, kterými spisovatel reaguje na morální poklesky naší společnosti,“ dodává.
V komorní galerii se návštěvníci setkají i s tvorbou Zdeňka Smetany tak, jak ji znají nejlépe - na televizní obrazovce zde běží příběhy o Křemílku a Vochomůrkovi, Malé čarodějnici i dalších kamarádech z ostatních Smetanových večerníčků.
POZVÁNKA NA WORKSHOPTechnologii výroby animovaných filmů se mohou zájemci naučit také na speciálních workshopech, které Museum Kampa pořádá
v rámci výstavy Pohádkový svět Zdeňka Smetany.
Nejbližší výtvarná dílna pro rodiny s dětmi se koná 23. srpna od 16 hodin. Účastníci se při ní seznámí s prací ilustrátora, během programu si děti pod vedením lektorů některé techniky také sami vyzkouší.
Výtvarník Zdeněk Smetana: Vždycky mám nejraději postavu, kterou zrovna vytvářímVaše pohádkové postavy provázely dětství několika generací. Jak vzpomínáte na dětství? Ovlivnily vás nějaké pohádky?
Vzpomínky na dětství mě provázejí dosud. Vše stále měřím s dobou, kdy jsem byl klukem. Díky rodičům, kteří mi večer před spaním četli pohádky, mě ovlivnil krásný český jazyk a způsob stavby dramatu, například v pohádkách K. J. Erbena. Rád vzpomínám také na Jiráskovy Staré pověsti české.
Křemílek a Vochomůrka, Racochejl, Štaflík a Špagetka… Co vás inspirovalo k vytvoření tolika rozličných postav?
Život s jednou výtvarnou postavou trvá několik let, protože úspěšné seriály mají 36 dílů. I proto jsem byl po tak dlouhé době rád, že jsem mohl spolupracovat s novým literárním autorem a vytvářet novou postavu.
Je nějaká, kterou vy sám máte vůbec nejraději?
Vždycky mám nejraději tu postavu, kterou zrovna vytvářím a jejíž příběhy žiji.
Zaznamenal jste někdy na nějakou postavu negativní reakce?
Ani od diváků, ani od novinářů jsem negativní reakce nazaznamenal. Naopak dodnes dostávám od diváků dopisy, které mě vždy potěší.
Jak se díváte na současnou ilustrátorskou tvorbu pro děti?
Vzhledem ke svému vysokému věku a zdravotnímu stavu již aktuální tvorbu pro děti sleduji pomálu. Hodnocení současné výtvarné úrovně přenechávám raději kritikům.