Deník

Na dalším místě v Praze se přemnožila zdraví nebezpečná bakterie

Praha - Na dalším místě v Praze se ve vodě přemnožila zdraví nebezpečná bakterie legionella. Objevila se v domech v několika ulicích ve Střížkově. Oznámila to ve středu na svém webu radnice Prahy 9. Podle hygieniků bakterie ohrožuje hlavně lidi s oslabenou imunitou.

28.4.2016

Ilustrační fotoFoto: Deník

V Praze 9, na Proseku, byly problémy s legionellou už loni na podzim a letos se bakterie objevila třeba na Černém Mostě nebo v Letňanech.

Nevyhovující kvalita teplé vody kvůli výskytu legionelly byla podle radnice zjištěna v několika domech v ulicích Habartická, K Šafránce, Hejnická, Chrastavská, Dvoudílná a Litoměřická.

„Bakterie rodu Legionella se přirozeně vyskytuje ve vodním prostředí. Množí se pouze v neudržovaných rozvodech teplé vody, kde dochází k tvorbě usazenin nebo stagnaci vody," sdělila městská část.

„Dle sdělení hygienické stanice bakterie legionella není primárně nebezpečná. Určité zdravotní riziko může vzniknout pouze při vdechnutí aerosolu, mikroskopických kapének, kontaminované vody například při sprchování hlavy, a to jen u osob s výrazně sníženou imunitou," doplnili pracovníci radnice.

Množí se v rozvodech teplé vody

Bakterie legionella může způsobit zdravotní komplikace včetně těžkého zápalu plic. Ohrožuje hlavně lidi oslabené například chronickým onemocněním.

Obvykle se množí ve špatně konstruovaných nebo nedostatečně udržovaných rozvodech teplé vody. Na rozdíl od běžných vodních mikroorganismů se dokáže množit i při teplotě 45 stupňů Celsia a prokazatelně přežívá i teplotu 60 stupňů.

Hygienici lidem v postižených lokalitách mimo jiné radí, aby vodu z kohoutku před použitím odtáčeli a neomývali si hlavu teplou vodou. Doporučují rovněž dezinfekci nebo výměnu sprchové hlavice.

Bližší informace k bakterii a preventivním opatřením zveřejnili pražští hygienici na svém webu. Lidem také doporučují sledovat aktuální informace na stránkách hygienické stanice.

Čtěte také: Legionella ve velkých domech? Špinavý kohoutek může kontaminovat ostatní

28.4.2016 VSTUP DO DISKUSE

Ministr spravedlnosti Robert Pelikán.

Ministr Pelikán podal žalobu na soudkyni Helenu Královou

Stephen King

Stephen King: do krále hororu se zakouslo děsivé dětství

Autistů přibývá. Terapii musí rodiče platit sami

Rvalo mi to srdce, vzpomíná na období před dvěma lety Magdaléna Čížková. Její dcera Markétka byla dlouho vysněným dítětem, které dělalo rodině jen radost. Zvládala první slova, vesele ukazovala předměty, rozpoznávala zvířátka. Jenomže pak přišel zlom. „Najednou jako by nám oslepla a ohluchla,“ popisuje maminka.

Krize ve Španělsku: Katalánské referendum podpořil další autonomní region

/VIDEO/ Právo na referendum o nezávislosti Katalánska vyhlášené na 1. října je nezadatelné. O tom nepochybují a hlasitě za to demonstrují v Galicii, oblasti Španělska, která má stejný autonomní statut jako odbojné Katalánsko.

Nejnebezpečnější přechod v metropoli? Najdete ho v Praze 2

/INFOGRAFIKA/ Pražský deník proto připravil výčet nejnebezpečnějších přechodů a křižovatek, kde nejčastěji docházelo ke střetům mezi vozidly a chodci.

Geolog: Sesuvy na trase přes České středohoří nikdy hrozit nepřestanou

Posudky geologické služby v 90. letech umístění dálnice právě sem zásadně zamítaly. Zároveň navrhovaly mnohem bezpečnější řešení.