Spolu s dohledem na dostavbu metra dnes kabinet schválil předání kontroly soukromým firmám nad dalšími dvěma velkými projekty spolufinancovanými z peněz EU. Jde o stavbu dálnice D3 mezi Veselím nad Lužnicí a Táborem a modernizaci železničního spojení z Benešova do Votic.

„Nejde o žádnou novinku, podobné služby pro ministerstvo vykonávaly firmy, které splnily stanovené podmínky i v minulosti," uvedl mluvčí resortu dopravy Martin Novák. V minulosti ale ministerstvo tyto zakázky soutěžilo jednotlivě na konkrétní kontrolní akce, zatímco nyní využilo rámcové smlouvy z května letošního roku. Z tohoto řízení vzešlo osm společností, kterým nyní bude úřad jednotlivé zakázky přidělovat na základě nejlacinější podané nabídky, dodal mluvčí s tím, že se tak úřad snaží předejít průtahům při soutěžích, kdy se neúspěšní uchazeči často odvolávají k antimonopol­nímu úřadu.

Společnost Infram má mimo jiné zkontrolovat oprávněnost fakturovaných prací včetně schválených víceprací a posoudit jejich způsobilost pro financování z evropských dotací. Podobné je to u návrhu smlouvy na kontrolu stavby dálnice z Tábora do Veselí nad Lužnicí, za které má získat společnost Fram Consult 8,7 milionu Kč a v případě kontroly trati z Votic do Benešova, kterou za 3,6 milionu má získat společnost NDCon.

Náklady na dokončení čtyř nových stanic metra se odhadují na 22,5 miliardy korun a část peněz na stavbu má jít z evropského Operačního programu doprava I. Kvůli údajným diskriminačním podmínkám při zadání smlouvy ale ministerstvo dopravy letos v září magistrátu zkrátilo dotační strop o 3,9 miliardy korun na 7,4 miliardy korun. Praha proto požádala o možnost převést nevyčerpané prostředky na jiné dopravní projekty.

Nově budovaný úsek metra A je dlouhý asi šest kilometrů a na trase jsou čtyři stanice – Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol. Dokončení stavby se podle posledních informací zpozdí. Přesune se z podzimu příštího roku na začátek roku 2015.