Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nad kancelářským molochem dost možná Pražané zvítězí

Praha - Monstrózní kancelářský komplex v těsném sousedství stanice metra Opatov možná stát nebude. Po sérii protestů obyvatel Jižního Města i tamní zastupitelské opozice (HPP1 a TOP 09) se nad projektem stahují mračna.

29.6.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: archiv

Po nedávných politických změnách na pražském magistrátu se ozval i příslušný odbor životního prostředí. Ten uznal, že námitky občanů ve smyslu hrozby zhoršení kvality životního prostředí jsou do jisté míry oprávněné. Zejména pak v otázce možného dopravního kolapsu, či nepřijatelného zvýšení hlučnosti a prašnosti v místě.

Odpovědní magistrátní úředníci potvrdili, že právě tyto faktory by mohly mít negativní dopad na zdraví tisíců lidí, žijících v lokalitě Opatova a sousedních čtvrtích. Pokud developer bude chtít na vysoce lukrativních pozemcích, které v minulosti získal za (pro sebe) pozoruhodně výhodných podmínek začít stavět, pak bude muset magistrátu za pomoci jím zadané, přesto nezávislé studie dokázat, že výše zmíněné námitky jsou irelevantní. Lidé i někteří politici z Jižního Města ale věří, že developer neobstojí. S představou proměny centra Opatova v hustě zastavěnou administrativní čtvrť se odmítají smířit.

Lukrativní pozemky prodané „za babku"?

Připomeňme, že opoziční zastupitelé Prahy 11 navíc už delší dobu poukazují právě na podezřele nízkou cenu, za kterou byly plně zasíťované pozemky u metra Opatov prodány hlavním městem (v minulém volebním období) soukromé společnosti těsně poté, co byla zapsána do obchodního rejstříku.

Přestože trestní oznámení, které v této souvislosti podal někdejší náměstek primátora (nyní primátor) Tomáš Hudeček (TOP 09), bylo odloženo, členové opozičního Hnutí pro Prahu 11 (HPP11) opakovaně upozorňovali na následné vyšetřování, vedené generální inspekcí policie.

„Šlo o evidentní rozkrádání veřejných prostředků. Praze mohla vzniknout škoda až 78 milionů korun," zdůvodňoval loni v létě náměstek Hudeček oznámení, napadající smlouvu, pod kterou je podepsán bývalý ředitel magistrátního odboru obchodních aktivit Peter Ďurica (na odboru působil za primátora Pavla Béma).

„Škoda mohla být ještě větší," je přesvědčen předseda HPP11 Jiří Štyler, který vychází z odhadů nezávislého znalce. „Cena, za kterou investor získal pozemky, byla směšná. Násobně nižší, než je jejich skutečná tržní hodnota. 1916 korun za metr čtvereční v bezprostřední blízkosti metra s dostupností potřebných sítí a územním plánem, určeným k zástavbě," doplnil další zastupitel za HPP11 Jiří Krautwurm.

Pro občany, nebo pro úředníky?

Zástupce investora Jakub Sklenka dlouhodobě ujišťuje, že pozemková transakce proběhla zcela zákonně, což prý dokládá i dosavadní postup policie. Na prezentaci projektu spíše zdůrazňoval jeho pozitiva. Kromě kanceláří prý nabídne i služby občanské vybavenosti, prostor pro školu, obchody, restaurace, bussiness centrum či banky. Slibuje i nové náměstí s fontánami, plné zeleně. Dopravní obslužnost pak podle Sklenky zajistí nové komunikace, spojující Starochodovskou, Chilskou a Bartůňkovu ulici.

„Začneme v říjnu 2014 a hotovo by mělo být na konci roku 2018," předestřel Sklenka, který je částečně podepsán i pod realizací nedalekého Obchodního centra Chodov. Je přesvědčen, že záměr koresponduje s územním plánem. „Toto území bylo vždy určeno pro vybudování centra Jižního Města, ale zatím jen pustne, přestože tudy denně projde více než třicet tisíc lidí," připustil už dříve podporovatel projektu starosta Prahy 11 Dalibor Mlejnský. Sklenka svého času vystoupil také se souvisejícím projektem tramvajové trati ze Spořilova na Háje, která by jeho slovy mohlo nabídnout alternativu cestujícím metrem, či věčně přetíženými autobusy. U metra Opatov podle Sklenky vznikne také záchytné parkoviště pro 1000 aut, přijíždějících po dálnici D1 do Prahy. Jenže právě budoucí parkování a doprava kolem Opatova obecně je dalším terčem kritiky občanů Jižního Města i místních opozičních zastupitelů.

Je dopravní kolaps nevyhnutelný?

„Projekt, který o pětašedesát procent převyšuje hodnoty zastavitelnosti, dané územním plánem, navrhuje výstavbu prostor pro 10 tisíc zaměstnanců. Taková zátěž bude pro lokalitu neúnosná," vzkazuje opoziční zastupitelka za HPP11 Radka Soukupová, podle níž zcela schází koncepce dopravní obslužnosti.

Zastupitel Prahy 11 Jiří Krautwurm se domnívá, že hlavní město prodejem pozemků v okolí metra Opatov opustilo původní plány na vedení výše zmíněné tramvajové trati. Ta měla obcházet Litochlebské náměstí, mimoúrovňově „překročit" křižovatku Chilská Opatovská a v budoucnu, přes dálnici D1, pokračovat do prostoru Na Jelenách či směr Šeberov Průhonice. V současné době je ale podle něj trať projektem Nový Opatov vytlačena do středu Chilské ulice.

„To je výhodné pro developera, kterému ubyly starosti s tramvají. Krajně nevýhodné je to pro veřejné rozpočty, protože středem Chilské prochází kolektor inženýrských sítí. Bude totiž nutné ho při stavbě trati přeložit. Pro dopravní podnik to bude znamenat náklad nejméně 200 milionů korun," vysvětlil úskalí Krautwurm.

Autor: Jakub Krupka

29.6.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Nedokázal jsem si pomoci, tvrdil facebookový pedofil. Schůzce zabránili rodiče

Transparent z demonstrace proti Andreji Babišovi
1 14

Babiš chce vidět žádost o vydání k trestnímu stíhání

Turistika na Ibize drtí starousedlíky. Nájem za tisíc euro neseženete

Gabriel Alberto Andrade žije už rok v dodávce. Na ostrově Ibiza, který je už téměř dvě desetiletí jeho domovem, nemůže najít bydlení odpovídající jeho příjmům. Činže na tomto turisticky obléhaném ostrově rostou kvůli zájmu turistů do strmých výšin a nikdo neví, kdy a kde se zastaví.

Odporný útok na nevinné, odsuzují čeští politici útok v Barceloně

Český premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) označil dnešní najetí auta do lidí v Barceloně za další "odporný teroristický útok na nevinné". Sdělil to na twitteru. Na sociálních sítích odsoudili čin také další tuzemští politici. Útok, ke kterému se přihlásil Islámský stát, si vyžádal asi 13 mrtvých a osm desítek zraněných.

Piráti, sundejte mě z vězeňského autobusu, požaduje Nečasová. Hrozí právníky

Advokáti Jany Nečasové (dříve Nagyové) požadují po Pirátské straně, aby odstranila podobu někdejší šéfky kabinetu premiéra Petra Nečase z "vězeňského autobusu", s kterým tento týden vyrazila do volební kampaně. Piráti na autobusu poukazují kresbami na kauzy politických protivníků. V předžalobní výzvě, žádají zástupci Nečasové také omluvu, v opačném případě hrozí právními kroky. 

Blondýna dál okrádá opavské restaurace, policie je na ní krátká

Arogantní a značně pod vlivem. Taková je podle všeho žena, která odmítá v restauracích platit. Okradla už několik restaurací, policii zatím uniká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení