Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nádraží Vyšehrad chátrá. S ním i naděje na záchranu

Praha - Tam, kam vlaky nejezdí, život pomalu umírá. Toto rčení železničářských generací se naplnilo. Na nádraží Vyšehrad už vlak nepřijel dlouhá desetiletí a stav novorenesančního objektu i jeho okolí tomu adekvátně odpovídá. Vypadá to, že chátrající budova brzy skončí stejně jako unikátní pražské nádraží Těšnov, tedy že po něm za pár let nebude ani památka.

14.9.2013 3
SDÍLEJ:

Nádraží Vyšehrad.Foto: Deník

V roce 1960 přestala stanice Praha Vyšehrad sloužit osobní přepravě, a stala se tak pouze výhybnou. Dnes je oblast Vyšehradu a Nuslí vlaky pouze projížděna a cestující z této oblasti musí dojíždět městskou dopravou až na hlavní nebo smíchovské nádraží.

„Nádraží bylo před lety nesmyslně převedeno ze státu na soukromou společnost, která se o něj nestará. Ministerstva, státní organizace a akciové společnosti či další úřady by si měly vštípit pravidlo, že státní majetek by měl končit v majetku měst a obcí, ne v rukou realitních spekulantů," uvádí Petr Vilgus, stínový radní a zastupitel z Prahy 8.

Nový majitel zmíněného nádraží je společnost TIP Estate. V roce 2007 ho České dráhy firmě prodaly ve výběrovém řízení za 42,5 milionu korun

Nový majitel bez povolení strhl čekárnu, která stála mezi kolejemi a kterou s hlavní budovou spojoval podchod. Památkový odbor magistrátu poté firmě udělil tehdy nejvyšší možnou pokutu 100 tisíc korun. Společnost TIP Estate však komunikuje pouze přes svou e-mailovou adresu. Její stanovisko se nám zatím získat nepodařilo.

Na budově už chátrají i zábrany proti spadu omítky. Jinými slovy, budova je zralá na demolici. Zda se tak nakonec stane, by mohl odpovědět odbor památkové péče pražského magistrátu. Bohužel odpovědný úředník Petr Skalický podle jeho sekretariátu v těchto dnech čerpá řádnou dovolenou.

Chce to prý rychlou akci

„Jediná cesta k záchraně je ta, že by měl stát nádražní objekt od soukromého vlastníka odkoupit zpět. Chce to rychlou akci, dokud je ještě co zachraňovat. Stav vyšehradského nádraží mě velmi mrzí ze dvou důvodů jednak zde chátrá nádherná stavba, jednak tu nezastavují vlaky. Bylo by skvělé, pokud bych mohl cestovat třeba z Klánovic nebo Černošic do školy na Albertově pohodlně, bez přestupů a za bezkonkurenčních pár desítek minut," argumentuje Petr Vilgus.

Dočasná správa aktivních občanů?

Na dotaz, jak občané mají donutit vlastníka k rekonstrukci a jestli je smysluplné prosazovat toto přání prostřednictvím obsazení nádraží aktivisty zastupitel Petr Vilgus říká: „V případě kulturní památky v rezervaci jednoznačně stojí právo veřejnosti nad právem jednotlivce-vlastníka. Jednou z možností je dočasná správa budovy aktivními občany. Ti však vzhledem k našim zákonům nemohou udělat víc než jen oddalovat zánik stavby a čekat na postih ze strany vlastníka s podporou policie," doplnil stínový radní Vilgus. „Znám to nádraží dobře a vždy, když jedu kolem té zchátralé budovy, tak mě zabolí dušička. Proč vůbec dopouštíme ničení těchto krásných památek? Jsem pro, aby se zachránilo," sdělila Oldřiška Chomoutová. V podstatě stejný názor má i Jan Klozar. „Jen bych ještě rád věděl, co za tím prodejem Vyšehradského nádraží ve skutečnosti je. Jestli je cesta k jeho záchraně, budu jen rád," řekl oslovený muž. Přitakával mu i Antonín Novák, který, jak říká, je necitlivé zacházení s kulturním dědictvím v Čechách něco neskutečného.

„Je už nám úplně jedno, co naše minulé generace vykonaly. Když to má něco nějakou cenu, honem s tím na trh! Když tohle historické nádraží stát odkoupí, udělá jedině dobře," nevěřícně kroutil hlavou Novák.

„Když si kvůli nějakým spekulantům necháme spadnout na hlavu kus historie, pak prodejme i vlaky, koleje a nejlépe i sami sebe. Vyšehradského nádraží je mi upřímně líto. Jsem pro jeho záchranu," poznamenal z dalších oslovených Miroslav Brejša.

Problém se soukromým vlastníkem nemá kvůli zmíněnému nádraží jen obvod Prahy 2. Poměrně často medializovaným příkladem je Palác Svět na Elsnicově náměstí v Praze 8. Italský majitel mnohokrát slíbil, že rekonstrukci objektu dokončí. Po dílčích opatřeních je objekt nadále opuštěný a přístup k němu je zakázán.

Autor: Petr Štrompf

14.9.2013 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Švýcaři dieselové verze luxusních SUV Porsche Cayenne už na svých silnicích nepovolí.
3 6

Dieselové Porsche Cayenne ve Švýcarsku už majitelé nepřihlásí, kvůli skandálu

Zakladatel Flixbusu André Schwämmlein
DOTYK.CZ
6

Radši více místa, než mizerná káva, říká zakladatel FlixBusu

Mladému chovateli z Předlic zabili lidé už desítky zvířat

Pomáhá zraněným a opuštěným zvířatům, jeho minizoo v předlické Kolonii na ústecku navštěvují děti z mateřinek a nadšeně poslouchají povídání o životě čtvernožců. Se svou největší bolestí se však osmnáctiletý chovatel Adam Matouš svěří jen jejich učitelce. Jeho zvířata totiž někdo zabíjí.

Italský ostrov Ischia zasáhlo zemětřesení. Zabilo dvě ženy

Zemětřesení o síle čtyř stupňů zasáhlo v pondělí večer italský ostrov Ischia a mimo jiné poškodilo kostel a nemocnici. Zároveň zabilo dvě ženy a zranilo 39 dalších lidí. Záchranáři vytáhli sedmiměsíční dítě z trosek a pracují na osvobození dalších zavalených lidí.

Den D se přiblížil. Ve čtvrtek se rozhodne o osudu OKD

Už ve čtvrtek se sejdou věřitelé společnosti Ostravsko-karvinské doly, která je od loňského května v insolvenci, aby rozhodli o osudu největší těžební firmy v zemi a tím i budoucnosti jejích zaměstnanců.

Trump: V Afghánistánu zůstaneme a budeme bojovat

Prezident Donald Trump řekl, že urychlené stažení USA z Afghánistánu by zanechalo vakuum, které by zaplnili teroristé. Jeho původním instinktem podle jeho slov bylo stáhnout americké síly, ale místo toho se rozhodl zůstat a "bojovat o výhru."

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení