Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nákladové nádraží Žižkov slaví 80 let od zahájení provozu

Praha - Přesně před 80 lety, 1. března 1936, zahájilo svůj provoz nákladové nádraží Žižkov. Městu sloužilo hlavně jako zásobárna potravinami a uhlím. Světově unikátní stavba měla nejenom funkci industriální, pro město představuje důležitou urbanistickou linii. Podle historika umění Richarda Biegla je nákladové nádraží splněním meziválečného snu o velkorysé architektuře.

1.3.2016
SDÍLEJ:

Nákladové nádraží Žižkov. Unikátní areál v Praze v sobě spojuje industriální, architektonickou a urbanistickou vizi.Foto: DENÍK/Dimír Šťastný

Vedle industriálního účelu je podle něj zajímavá hlavně svou architekturou a řešením v prostoru. „Budova je mimořádně zajímavá z hlediska urbanistického řešení. Uzavírá bulvár, který byl vytyčen už během první republiky, mezi Žižkovem a právě Nákladovým nádražím, pointuje ho," popsal.

Právě kvůli své orientaci v prostoru podle něj nepřichází v úvahu zbourání nádraží. „Nápady zbořit nádraží, aby se protáhla ulice, byly nesmyslné, protože nádraží formuje Olšanskou ulici, stejně jako Národní muzeum formuje Václavské náměstí," dodal Richard Biegel. Místo je podle něj naopak natolik multifunkční, že může sloužit řadě různých institucí, kultuře, nebo jako nová obytná čtvrť.

Kromě hlavní budovy by se podle něj neměl ničit ani přístup železnice. „Nikdy nevíte, kdy se může hodit. Sázka na automobilovou dopravu v dnešní době je chyba," uvedl Biegel.

Vlna odporu

Historie nádraží sahá až na počátek minulého století. Podle prvních návrhů mohlo stát na místě dnešní Vinohradské nemocnice. Proti tomu se ovšem vzedmula vlna odporu. V roce 1922 se nakonec rozhodlo o olšanské pláni. Projekt nákladového nádraží zpracoval v roce 1927 Miroslav Chlumecký. Výstavba celého areálu vyšla na sto milionů korun.

Po ukončení provozu v roce 2002 se vedly dlouhé diskuse o budoucnosti nádražního areálu. O areál mají zájem developerské společnosti. V budoucnu má rozhodnout architektonická soutěž.

Historie místa1927 - Miroslav Chlumecký navrhl projekt nákladového nádraží
1928 - začíná se stavět nádražní budova
1931 - staví se skladištní budovy a rampy
1933 - je zahájena stavba správní budovy
říjen 1935 - nádraží je slavnostně představeno veřejnosti
1. března 1936 - je zahájen pravidelný provoz
1966 - areál slouží pouze jako překladiště
2002 - dráhy ukončují provoz nádraží úplně
2013 - hlavní budovy se stávají kulturními památkami

Čtěte také: Nádraží Žižkov čeká na své využití, Praha 3 vypíše soutěž

Autor: Václava Burdová, ČTK

1.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
6 10

Žen chce do politiky víc, ale brzdí je bratrstva

Petra Erbanová
DOTYK.CZ
6

Kulka ze samopalu zasáhla koleno, se sportem byl nadobro konec

Fotbalový agent Zíka: Ovlivnění nominací? Blbost. Jarolím patří k nejlepším

/ROZHOVOR/ Bylo to vážné obvinění. Karel Jarolím si podle faktického předsedy fotbalové asociace nechal „radit“ při nominacích do národního týmu od agentů. Toto tvrzení Romana Berbra však vyvrací „třetí“ strana: významný agent Pavel Zíka.

Dolínek vs. Černochová a žehnání azylu: prohlédněte si nejlepší videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pondělí 16. října 2017.

AKTUALIZOVÁNO

Změna v rakouských volbách. Sociální demokraté jsou nakonec druzí

Sociální demokracie poskočila v předčasných rakouských parlamentních volbách na druhé místo, ačkoliv se po neděli zdálo, že bude až třetí. Vyplývá to z předběžných konečných výsledků, které dnes v noci zveřejnilo rakouské ministerstvo vnitra. Změna nastala po započtení více než 750 tisíc korespondenčních hlasů.

Noční tragédie v Trnovanech. Při požáru činžáku zemřelo čtyřleté dítě

Tragicky skončil pondělní noční požár v činžovním domě ve Štúrově ulici v teplické části Trnovanech.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení