VYBERTE SI REGION

Nákladové nádraží Žižkov slaví 80 let od zahájení provozu

Praha - Přesně před 80 lety, 1. března 1936, zahájilo svůj provoz nákladové nádraží Žižkov. Městu sloužilo hlavně jako zásobárna potravinami a uhlím. Světově unikátní stavba měla nejenom funkci industriální, pro město představuje důležitou urbanistickou linii. Podle historika umění Richarda Biegla je nákladové nádraží splněním meziválečného snu o velkorysé architektuře.

1.3.2016
SDÍLEJ:

Nákladové nádraží Žižkov. Unikátní areál v Praze v sobě spojuje industriální, architektonickou a urbanistickou vizi.Foto: DENÍK/Dimír Šťastný

Vedle industriálního účelu je podle něj zajímavá hlavně svou architekturou a řešením v prostoru. „Budova je mimořádně zajímavá z hlediska urbanistického řešení. Uzavírá bulvár, který byl vytyčen už během první republiky, mezi Žižkovem a právě Nákladovým nádražím, pointuje ho," popsal.

Právě kvůli své orientaci v prostoru podle něj nepřichází v úvahu zbourání nádraží. „Nápady zbořit nádraží, aby se protáhla ulice, byly nesmyslné, protože nádraží formuje Olšanskou ulici, stejně jako Národní muzeum formuje Václavské náměstí," dodal Richard Biegel. Místo je podle něj naopak natolik multifunkční, že může sloužit řadě různých institucí, kultuře, nebo jako nová obytná čtvrť.

Kromě hlavní budovy by se podle něj neměl ničit ani přístup železnice. „Nikdy nevíte, kdy se může hodit. Sázka na automobilovou dopravu v dnešní době je chyba," uvedl Biegel.

Vlna odporu

Historie nádraží sahá až na počátek minulého století. Podle prvních návrhů mohlo stát na místě dnešní Vinohradské nemocnice. Proti tomu se ovšem vzedmula vlna odporu. V roce 1922 se nakonec rozhodlo o olšanské pláni. Projekt nákladového nádraží zpracoval v roce 1927 Miroslav Chlumecký. Výstavba celého areálu vyšla na sto milionů korun.

Po ukončení provozu v roce 2002 se vedly dlouhé diskuse o budoucnosti nádražního areálu. O areál mají zájem developerské společnosti. V budoucnu má rozhodnout architektonická soutěž.

Historie místa1927 - Miroslav Chlumecký navrhl projekt nákladového nádraží
1928 - začíná se stavět nádražní budova
1931 - staví se skladištní budovy a rampy
1933 - je zahájena stavba správní budovy
říjen 1935 - nádraží je slavnostně představeno veřejnosti
1. března 1936 - je zahájen pravidelný provoz
1966 - areál slouží pouze jako překladiště
2002 - dráhy ukončují provoz nádraží úplně
2013 - hlavní budovy se stávají kulturními památkami

Čtěte také: Nádraží Žižkov čeká na své využití, Praha 3 vypíše soutěž

Autor: Václava Burdová, ČTK

1.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Čeští vědci přišli na to, proč někteří lidé marodí častěji

Brno – Proč jsou někteří lidé náchylnější k infekcím a alergiím? Na tuto otázku možná našli odpověď vědci z Masarykovy univerzity a Fakultní nemocnice u svaté Anny v Brně. 

Pes vběhl na cizí pozemek, majitel mu ustřelil přirození. Teď jej soudí

Klatovsko – Nelehký úkol stojí před klatovským okresním soudem. Musí rozhodnout, zda je Zdeněk Skalický (53 let) nebezpečný pistolník, který ustřelil samonabíjecí pistolí psu přirození jen proto, že vběhl na jeho pozemek, nebo šlo jen o nešťastnou náhodu, když se chovatel snažil bránit své ovce před útočícím predátorem.

AKTUALIZOVÁNO

Polský nejvyšší soud odmítl vydání Polanského do USA

Varšava - Polský nejvyšší soud dnes odmítl žádost o vydání světově uznávaného režiséra Romana Polanského do USA, kde mu hrozí trest kvůli sexu s nezletilou dívkou. Soudci zamítli stížnost podanou generálním prokurátorem a potvrdili verdikt soudu nižší instance. Dnešní rozhodnutí je konečné a není proti němu odvolání, informovala agentura PAP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies