VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nákladové nádraží Žižkov slaví 80 let od zahájení provozu

Praha - Přesně před 80 lety, 1. března 1936, zahájilo svůj provoz nákladové nádraží Žižkov. Městu sloužilo hlavně jako zásobárna potravinami a uhlím. Světově unikátní stavba měla nejenom funkci industriální, pro město představuje důležitou urbanistickou linii. Podle historika umění Richarda Biegla je nákladové nádraží splněním meziválečného snu o velkorysé architektuře.

1.3.2016
SDÍLEJ:

Nákladové nádraží Žižkov. Unikátní areál v Praze v sobě spojuje industriální, architektonickou a urbanistickou vizi.Foto: DENÍK/Dimír Šťastný

Vedle industriálního účelu je podle něj zajímavá hlavně svou architekturou a řešením v prostoru. „Budova je mimořádně zajímavá z hlediska urbanistického řešení. Uzavírá bulvár, který byl vytyčen už během první republiky, mezi Žižkovem a právě Nákladovým nádražím, pointuje ho," popsal.

Právě kvůli své orientaci v prostoru podle něj nepřichází v úvahu zbourání nádraží. „Nápady zbořit nádraží, aby se protáhla ulice, byly nesmyslné, protože nádraží formuje Olšanskou ulici, stejně jako Národní muzeum formuje Václavské náměstí," dodal Richard Biegel. Místo je podle něj naopak natolik multifunkční, že může sloužit řadě různých institucí, kultuře, nebo jako nová obytná čtvrť.

Kromě hlavní budovy by se podle něj neměl ničit ani přístup železnice. „Nikdy nevíte, kdy se může hodit. Sázka na automobilovou dopravu v dnešní době je chyba," uvedl Biegel.

Vlna odporu

Historie nádraží sahá až na počátek minulého století. Podle prvních návrhů mohlo stát na místě dnešní Vinohradské nemocnice. Proti tomu se ovšem vzedmula vlna odporu. V roce 1922 se nakonec rozhodlo o olšanské pláni. Projekt nákladového nádraží zpracoval v roce 1927 Miroslav Chlumecký. Výstavba celého areálu vyšla na sto milionů korun.

Po ukončení provozu v roce 2002 se vedly dlouhé diskuse o budoucnosti nádražního areálu. O areál mají zájem developerské společnosti. V budoucnu má rozhodnout architektonická soutěž.

Historie místa1927 - Miroslav Chlumecký navrhl projekt nákladového nádraží
1928 - začíná se stavět nádražní budova
1931 - staví se skladištní budovy a rampy
1933 - je zahájena stavba správní budovy
říjen 1935 - nádraží je slavnostně představeno veřejnosti
1. března 1936 - je zahájen pravidelný provoz
1966 - areál slouží pouze jako překladiště
2002 - dráhy ukončují provoz nádraží úplně
2013 - hlavní budovy se stávají kulturními památkami

Čtěte také: Nádraží Žižkov čeká na své využití, Praha 3 vypíše soutěž

Autor: Václava Burdová, ČTK

1.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kanylu doktoři zavádějí pacientům při závažnějších operacích. Ilustrační foto.
9

Stížnost na lékaře? Pacient platí za důkazy. Komora to chce změnit

Amazon v Dobrovízi.
DOTYK.CZ

Po Rohlíku zasahovala cizinecká policie také v Amazonu

Brexit bude drahý. Pro všechny

Britská premiérka Theresa Mayová dnes oficiálně posílá do Bruselu dopis, kterým odstartuje to, čemu se říká „proces odchodu z EU". Co může brexit znamenat pro Británii a co pro samotnou i unii?

Pohledem Davida Vagadaye: Babiš se naštval

Miliardáře a ministra financí Andreje Babiše naštval komentář našeho redakčního kolegy. V reakci pak jeho styl psaní nazval amatérským a přidal hodně dlouhý výčet počinů, které se mu ve vládě povedly.

V Peru odvolali viceministryni. Během záplav a v pracovní době se opalovala

V Peru skončila náměstkyně ministra zemědělství za to, že se v pracovní době opalovala. Eufrosina Santaová tak činila v době, kdy země bojuje s ničivými záplavami. O případu informoval server Infobae.

Spartě hrozí kolaps. Fanoušci napsali Křetínskému: Ukončete chaos

Kdyby mohly fotbalové kluby mluvit, Sparta by si asi teď postěžovala: Jsem jako fackovací panák. Ano, bez přehánění se dá říct, ženejúspěšnější celek v české historii dostává jednu ránu za druhou. Neustálé výměny trenérů, krach v Evropě, vzdalující se vidina titulu a také lapálie Tomáše Rosického.Může být hůř? Odpověď zní: samozřejmě. Poslední políček dostala Sparta od vlastních příznivců. Před nedělním derby se Slavií se ozvala nejvěrnější skupina: oficiální fankluby.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies