VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nákladové nádraží Žižkov slaví 80 let od zahájení provozu

Praha - Přesně před 80 lety, 1. března 1936, zahájilo svůj provoz nákladové nádraží Žižkov. Městu sloužilo hlavně jako zásobárna potravinami a uhlím. Světově unikátní stavba měla nejenom funkci industriální, pro město představuje důležitou urbanistickou linii. Podle historika umění Richarda Biegla je nákladové nádraží splněním meziválečného snu o velkorysé architektuře.

1.3.2016
SDÍLEJ:

Nákladové nádraží Žižkov. Unikátní areál v Praze v sobě spojuje industriální, architektonickou a urbanistickou vizi.Foto: DENÍK/Dimír Šťastný

Vedle industriálního účelu je podle něj zajímavá hlavně svou architekturou a řešením v prostoru. „Budova je mimořádně zajímavá z hlediska urbanistického řešení. Uzavírá bulvár, který byl vytyčen už během první republiky, mezi Žižkovem a právě Nákladovým nádražím, pointuje ho," popsal.

Právě kvůli své orientaci v prostoru podle něj nepřichází v úvahu zbourání nádraží. „Nápady zbořit nádraží, aby se protáhla ulice, byly nesmyslné, protože nádraží formuje Olšanskou ulici, stejně jako Národní muzeum formuje Václavské náměstí," dodal Richard Biegel. Místo je podle něj naopak natolik multifunkční, že může sloužit řadě různých institucí, kultuře, nebo jako nová obytná čtvrť.

Kromě hlavní budovy by se podle něj neměl ničit ani přístup železnice. „Nikdy nevíte, kdy se může hodit. Sázka na automobilovou dopravu v dnešní době je chyba," uvedl Biegel.

Vlna odporu

Historie nádraží sahá až na počátek minulého století. Podle prvních návrhů mohlo stát na místě dnešní Vinohradské nemocnice. Proti tomu se ovšem vzedmula vlna odporu. V roce 1922 se nakonec rozhodlo o olšanské pláni. Projekt nákladového nádraží zpracoval v roce 1927 Miroslav Chlumecký. Výstavba celého areálu vyšla na sto milionů korun.

Po ukončení provozu v roce 2002 se vedly dlouhé diskuse o budoucnosti nádražního areálu. O areál mají zájem developerské společnosti. V budoucnu má rozhodnout architektonická soutěž.

Historie místa1927 - Miroslav Chlumecký navrhl projekt nákladového nádraží
1928 - začíná se stavět nádražní budova
1931 - staví se skladištní budovy a rampy
1933 - je zahájena stavba správní budovy
říjen 1935 - nádraží je slavnostně představeno veřejnosti
1. března 1936 - je zahájen pravidelný provoz
1966 - areál slouží pouze jako překladiště
2002 - dráhy ukončují provoz nádraží úplně
2013 - hlavní budovy se stávají kulturními památkami

Čtěte také: Nádraží Žižkov čeká na své využití, Praha 3 vypíše soutěž

Autor: Václava Burdová, ČTK

1.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pomněnkový den. Ilustrační foto.
5

Policie pátrá po dvou stovkách ztracených dětí

Generální tajemník NATO Jens  Stoltenberg a Donald Trump
7

Trump přijel do Bruselu. Na programu má „těžké" rozhovory

Plochodrážní „obojživelník“ Franc úspěšně střídá starty na krátké a dlouhé dráze

/ROZHOVOR/ Závody na ploché dráze mají i jiné podoby, než jsou souboje na zhruba čtyřsetmetrových oválech na pražské Markétě nebo v Pardubicích. Hlavně v západní Evropě, ale i u nás v Mariánských Lázních, existují delší dráhy. Nejznámějším českým účastníkem MS na dlouhé dráze, které startuje dnes v německém Herxheimu, je jezdec z Markéty Josef Franc.

Otec doufá, že ústavní soudci zachrání jeho syna před sektou

Sedmiletý chlapec zatím nic netuší, ale o jeho dalším osudu dnes rozhodne Ústavní soud.

Zatajit dech a vydržet. Nová metoda lépe cílí na nádory

/FOTOGALERIE/- Nikdo neumí léčit rakovinu šetrněji než my, hlásí odborníci z pražského Protonového centra. Našli unikátní metodu, díky které dokážou sežehnout jen skutečně nemocnou tkáň. Jenomže další lékaři se k protonům staví rezervovaně. Podle šéfa odborné společnosti, která radioterapii zastřešuje, není tato léčba stále dostatečně ověřená. Její cena je navíc příliš vysoká.

AUTOMIX.CZ

Až budete prodávat auto: 10 rad, jak snadno a rychle zvýšit jeho cenu

Chystáte se prodat svoje auto? Potom se jistě snažíte dostat za svůj vůz co možná nejvyšší finanční sumu. Samozřejmě, že o ceně auta rozhoduje zejména model, jeho rok výroby, počet najetých kilometrů a především technický stav, ovšem jsou tu i detaily, které mohou cenu vozu zvýšit.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies