Podle všeho tak půjde o vcelku razantní proměnu tamního, někdy vskutku nevábného prostředí v bezprostřední blízkosti Vltavy. V dokumentu se mimo jiné píše, že stávající mobiliář odpovídajícím způsobem neplní svou funkci a ve smyslu přeměny nábřeží ve významné prostory města tak není těmto lokalitám adekvátní. Studii proveditelnosti pro magistrát má údajně zpracovávat architektonická kancelář Projektil Architekti.

„Musím poznamenat, že jsme se základním úklidem hospodářského odpadu na těchto náplavkách již začali. Taky pracujeme i na zlepšení vztahu mezi nájemci," uvedl Daniel Hagen, provozovatel těchto náplavek s tím, že v plné sezóně počáteční zásah do kultury prostředí ještě zatím není příliš znatelný. „Nicméně jedno zlepšení je přece jen patrné - zaměřili jsme se na dlouholetý nešvar a to je rušení nočního klidu. Jistá opatření už fungují," doplnil provozovatel Hagen.

Plán radikální obnovy zmíněných náplavek má podle Daniela Hagena i konkrétní podobu. Ta zcela úvodní začala 
u neukázněných řidičů, kteří si náplavky proměnili v dočasná parkoviště. Jak provozovatel řekl, řada těchto neukázněných řidičů dostala kartičky s varováním o odtahu vozidla. Zabralo to prý okamžitě. Novou atrakcí náplavky je farmářská loď.

Petra. Tu je možné prozatím navštívit od středy do neděle od 16 do 22 hodin. Návštěvníci na ní kromě stánků s jídlem a pitím najdou i pravidelnou večerní hudební produkci.

Toalety by mohly být problém

V plánech, jak prostředí náplavek vylepšit, jde Daniel Hagen ještě dál. Například plastové veřejné toalety by měly zcela zmizet. Podél zdí by měly být osazeny nové kamenné lavičky a kontejnery na odpad zabudované do podzemí.

Vrchní plošina kontejnerů by tak měla být pokrytá stejnou kamennou dlažbou jako povrch náplavky, osazené by měly být velkými otvory pro vhazování odpadků. „Je to vcelku smělá proměna, ale proč ne? Máme třeba již magistrátem odsouhlaseny nové odpadkové koše. Co se týče toalet zabudovaných do zdí, to bude asi trochu problém,“ zamyslel se Daniel Hagen.

Problém podle provozovatele spočívá v možnostech zdí, kde těch otvorů, kam by měly být toalety instalovány, zase tolik není. „Nabízí se sice progresívní, zato účinné řešení. Tím jsou servisní pontonové záchody na vodě. Sloužit by měly celoročně čtyřiadvacet hodin denně a kapacitně vydržet tři až čtyři dny,“ míní Daniel Hagen.

Provozovatel náplavek by dvě pontonové toalety umístil na Rašínově nábřeží, jiné dvě na Smíchově. „Podoba pontonových záchodů by měla architektonicky odpovídat prostředí. Co se týče vyprazdňování nádob, dělo by se tak do kanalizace náplavek. Samozřejmě po revizi jejich kapacitních možností,“ upřesnil Daniel Hagen své úvahy.

Po komunálních volbách se uvidí

Citát provozovatele náplavek v Praze Daniela Hagena.Jedno úskalí v rámci zamýšlené realizace obnovy náplavek ale nelze předem podle Hagena předvídat - tím jsou blížící se komunální volby. „Je zatím otázka, zda nová garnitura vzešlá z těchto voleb se bude rozpracovanou studií zabývat. Chci věřit, že zrovna tak, jak ta předchozí,“ zamyslel se provozovatel. Jeho současná časová představa ukončení zvelebení náplavek je duben příštího roku.

Pražský magistrát ale podle schválené studie zkulturnění zmíněných náplavek chce předělat břehy Vltavy v celé délce metropole. Podél Vltavy mají vzniknout oddechové zóny. Zrovna tak i nové pěší úseky propojené tak, aby je bylo možné projít vcelku. Vzniknout mají nové lávky, které překlenou rušné silnice, a nová schodiště. Vznik tak řečených piknikových zón v plánu magistrátu rovněž nechybí.

Co ale zatím opravdu chybí, je reálná představa architektů, kterým finální podoba obnovy náplavek přísluší. Je tak otázka, zda představy provozovatele náplavek korespondují 
i s vizemi architektů tvůrců společnosti Projektil Architekti. „Nelze zatím konkretizovat vůbec nic. S magistrátem jsme dosud ve fázi jednání o smlouvě,“ sdělil architekt Adam Halíř.

Anketa: Navštěvujete rádi pražské náplavky?

Kliknutím na obrázek ho zvětšíte.