VYBERTE SI REGION

Nástup do první třídy? Pavlík plakal, nechtěl do školy, nesnídal

Praha – Když šel Pavlík z Rakovníka do první třídy, zvládal už přečíst krátká slova, uměl se podepsat a napsat i celé věty. Sám si vybral školní pomůcky, urovnal si je do batohu a prvního září nemohl dospat, jak se těšil do školy. Už první týden odmítal doprovod tatínka s tím, že cestu do školy zvládne sám. Jenže nadšení mu vydrželo sotva měsíc, pak začaly problémy.

15.9.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Marie Podzimková

Ráno se Pavlíkovi nechtělo vstávat. Snídaně mu nechutnala, přípravu úkolů šidil. Občas plakal, když odcházel ráno z domova. „Nestíhal školní látku, v hodinách ztrácel pozornost. Děti četly na nějakém řádku a on mezitím bloudil v textu. Přestal se kvůli tomu v hodině hlásit, doma jsme pak doplňovali učivo," vypráví jeho maminka Aneta Vránová, která se včas rozhodla sejít s Pavlíkovou učitelkou a situaci řešit.

Společně pak odhalily příčinu ztráty chlapcova nadšení. Paní učitelka se snažila věnovat všem osmnácti žáčkům najednou. Pavlíkovi chyběl individuální přístup, nedostávalo se mu tolik pochvaly a ztrácel motivaci. „Domluvily jsme se, že se pokusíme najít způsob, jak to napravit. Učitelka začala Pavlíka častěji vyvolavat, děti mu za jeho výkony tleskaly," vypráví maminka. Také doma zavedli Vránovi nový zvyk. Každý večer si celá rodina vyprávěla o tom, co se ve škole dělo. A výsledky se dostavily. Pavlík dnes chodí do druhé třídy, podle maminky míří do školních lavic už zase zvesela.

Nástup do školy je zlomovým obdobím

Letos nastoupilo do školy ve středních Čechách přibližně 14 a půl tisíce prvňáků. Do nesnází se může, stejně jako Pavlík, dostat kterýkoli z nich. Podle dětských psychologů nastávají u prvňáčků první komplikace v momentě, kdy začnou děti postrádat individuální přístup. Dostavuje se pak často porucha koncentrace, ztráta zájmu o nové věci, rozptýlí se soustředění a zbrzdí se rozvoj řádu, který nastartoval ve školce.

„Prvními problémy bývá pomalejší adaptace na změnu. Projevuje se například únavou dítěte, nechutí ke škole, odpoledním zlobením. Postupně v dalších měsících se objeví problémy s učením," komentuje možná úskalí při nástupu do školy psycholožka Vlasta Rezková ze soukromé pedagogicko-psychologické poradny v Praze 4.

Její kolegyně Anna Krontorádová z Pedagogicko-psychologické poradny pro Prahu 1, 2 a 4 dodává, že dobrým receptem je především předškolní příprava: „Jednotlivci s problémy v první třídě jsou nejčastěji dítka, která nenavštěvovala mateřskou školu nebo jejichž zákonní zástupci podcenili optimální přípravu."

Nejčastější problém? Nezralost

Problémy se dotýkají většinou mladších dětí, které nejsou zvyklé na kolektiv. Podle obou psycholožek může při sociální adaptaci dětí a potížích při začlenění do skupiny pomoci citlivý přístup pedagogů i rodičů.

„Dítě musí cítit pozitivní naladění rodičů, jejich optimismus: „Vše se časem zvládne, vše dokážeš." Ne ho hned konfrontovat s vlastní úzkostí. Je třeba ptát se na pozitiva „Co bylo ve škole dnes zajímavého, s kým sis povídal o přestávce, a ne „Co ti nešlo, nezlobila se na tebe paní učitelka?" Škola je sice důležitá, ale dítě musí vnímat, že jsou i jiné oblasti, o kterých se může mluvit: zájmy, četba, společné aktivity," radí Rezková.

Normální doba adaptace trvá dva měsíce. Zpočátku se doporučuje dítěti ulevit pomoci mu ráno při vypravování do školy, pomalu ho zvykat na režim včetně přípravy do školy, nezatížit ho hned mimoškolní činností a pokud možno neprotahovat pobyt v družině, který je pro dítě také zátěží. I tam se totiž musí přizpůsobovat a nemůže odpočívat podle svých potřeb. „Pavlík se narodil na konci června. Byl čerstvě šestiletý, když nastupoval do školy. Kdybych měla znovu možnost volby, zažádala bych o odklad a dopřála mu delší čas na psychickou přípravu, přestože svými schopnostmi byl už na první třídu zralý," říká paní Vránová. Psycholožka Krontorádová ze stejných důvodů navrhuje rodičům předškolních dětí zažádat o vyšetření za účelem posouzení školní zralosti dítěte a v případě nejistoty problémy řešit odkladem, přípravnou třídou nebo předškolními rozvíjejícími aktivitami v mateřské školce či poradně.

Anketa: Jakou zkušenost s první třídou mají děti?

druhačka Bára

Bára se do první třídy těšila . Po nástupu byla úplně nadšená. Postupem času ale nadšení opadalo. Z milé paní učitelky se stala velmi přísná pedantka, která dětem ubírala elán do práce špatným známkováním. Maminka si stěžovala, že nezná jinou první třídu, kde by lítaly čtyřky a pětky. Některé děti se prý do školy bály chodit. Nakonec to Bára zvládla. Od nového roku má novou paní učitelku. Rodiče jsou zvědaví, jak se to vyvine.

prvňáček Vašík

Vašík se do školy moc těšil, bylo mu sice trochu líto, že společně s ním do jeho nové školy nejdou žádní staří kámoši ze školky, ale nakonec se s tím snad vyrovnal a už o tom nemluví. Na volná odpoledne si vybral spoustu zajímavých kroužků. Maminka má teď jen obavu, jak to všechno zvládne (výtvarka, housle, sokol, přírodověda…). Zatím se drží poměrně statečně,. V prvním týdnu školy dokonce dojel sám domů tramvají.

druhačka Alžbětka

Už od školkových let rodiče zvažovali, jestli by Alžbětka nemohla nastoupit do školy o rok dříve. Narodila se v září a správně měla nastoupit až v sedmi letech. Alžbětka tedy navštívila s rodiči pedagogicko - psychologickou poradnu, kde dostala od paní psycholožky doporučení, že je již na školu zralá. Rozhodnutí hodnotí maminka s odstupem jako správné. Alžbětka má mladou paní učitelku, která jí nástup do školy velmi ulehčila.

prvňáček Kubík

Kubovi se první den ve škole velmi líbil. Zpočátku měl strach, ale překonal ho. Paní učitelka je příjemná a k dětem vstřícná a hodná. Některé své nové spolužáky si Kuba pamatoval již ze školky, takže neměl velký problém mezi ně zapadnout. Z vyučovacích hodin si nejvíce oblíbil český jazyk a úplně nejvíc je spokojený v družině. Jeho rodiče si přejí, aby mu to vydrželo a byl ve škole spokojený. Proto si s ním často o škole povídají.

Autor: Sylvie Petráková

15.9.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Úroveň technického vzdělání podle šéfů strojírenských firem klesá

Praha - Úroveň technického vzdělávání se podle 60 procent ředitelů strojírenských firem za posledních deset let zhoršila. Pesimističtější byli v průzkumu mezi 285 podniky šéfové velkých společností. Vyplývá to z průzkumu analytické společnosti CEEC Research, jehož výsledky mají média k dispozici. Kompletní data budou zveřejněna v úterý na konferenci Budoucnost technického vzdělávání na ministerstvu školství.

Taneční soutěž StarDance vyhrál Piškula před Bankem a Plodkovou

Praha - Vítězem osmé řady taneční soutěže StarDance se stal herec Zdeněk Piškula, který tančil s Veronikou Lálovou. Ve finále dnes předstihl lyžaře Ondřeje Banka s Evou Krejčířovou. Třetí skončila v diváckém hlasování herečka Jana Plodková s Michalem Padevětem. Odborná porota v přímém přenosu České televize ohodnotila stejným počtem bodů dnešní výkony Piškuly a Plodkové, Bank v tomto pořadí zůstal třetí.

Anonym ohlásil bombu na pražském hlavním nádraží, vlaky nejezdily

Praha - Policie v sobotu večer kvůli anonymní hrozbě bombou vyklidila pražské hlavní nádraží. Železniční doprava byla na víc než hodinu zastavena. Metro svou stanicí na nádraží projíždělo. Policie bombu nenašla, po původci anonymního telefonátu pátrá. Médiím to řekl mluvčí pražské policie Jan Daněk.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies