VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Návrat divokých koní: Klisny dorazily do stepi v rekordním čase

Praha /3. DÍL/ - Barča, Jácint, Spange a Lotusz vyběhly ve středu po půlnoci po necelých pětatřiceti hodinách náročné cesty do aklimatizační ohrady v Gobi B. Zoo Praha dopravila do Mongolska ve spolupráci s Armádou ČR během tří let již dvanáct koní Převalského a potvrdila svou významnou roli na poli záchrany tohoto ohroženého druhu.

4.7.2013
SDÍLEJ:
Fotogalerie
8 fotografií

Transport koní Převalského z pražské zoo do Mongolska v rámci projektu Návrat divokých koní se podařilo zvládnout ze problémů. Klisny Barča, Jácint, Spange a Lotus vyběhly do aklimatizační ohrady rezervace Gobi B. po necelých 35 hodinách transportu. Foto: Zoo Praha/Petr Jan Juračka

Kůň Převalského patří neodmyslitelně k historii, i současnosti Mongolska. Zdejší lidé ho považují za posvátné zvíře. Není tedy divu, že přílet vojenského speciálu se čtyřmi klisnami na palubě budí pozornost v širokém okolí letiště Bulgan Sum na jihozápadě Mongolska. Casa dosedá na nezpevněnou plochu s hodinovým zpožděním oproti původním plánům – v úterý v 15.40 hodin místního času.

„My jsme kočovný národ a kůň je pro nás symbolem svobody. Naši lidé o projektu Návrat divokých koní dobře vědí, hodně se o něm mluví i v hlavním městě Ulánbátaru. Je pro nás velmi důležité, že se kůň Převalského do mongolských stepí opět vrací," svěřil se Zumberellkham Dorjdamba, mongolský velvyslanec působící v České republice.

V Bulganu nastává čilý ruch – vyřizují se formality po přistání, dochází k odbavení cestujících a k překládce transportních beden na korby přistavených nákladních automobilů. Aby se klisny nepřehřívaly, pokrývají mongolští spolupracovníci koňské boxy navlhčenými plstěmi. Po necelých dvou hodinách je vše připraveno k odjezdu Gobi B.

Kolona jedenácti aut opouští letištní plochu. Netrvá to dlouho a signál mobilních operátorů mizí – do Čech přiházejí jen kratičké zprávy v odstupu zhruba dvou hodin.

„Ujeto 80, před námi hodně přes sto."

„Bod, kde by už šlo pustit koně. Zbývají dvě hodiny do cíle."

Jedinečná Gobi B

Před týmem pražské zoo se otevírá národní park Gobi B, který se rozkládá na 9000 km2 mongolské stepi a pouště. Národním parkem byl vyhlášen v roce 1975, v roce 1991 se stal biosférickou rezervací. Pro historii koní Převalského má jedinečný význam. Právě odtud se koně dostali na začátku 20. století do Evropy – a právě zde byl koncem 60. let spatřen poslední divoký kůň. A zde se také nyní nachází těžiště snah o návrat převaláků do volné přírody.

Na podzim roku 2009 čítala tamní populace přes 150 koní. Po kruté zimě z přelomu let 2009-2010 se však stav koní dramaticky snížil na pouhých 49. V současné době počet koní pomalu, ale jistě roste. Příchod našich klisen z Evropy představuje velmi důležitý krok pro zdravý rozvoj tamní populace – mezi divoká stáda se dostává nová, nepříbuzná krev.

Kolona aut plynule pokračuje v cestě. Na rozdíl od minulých let, kdy se k převozu využívaly ruské automobily značky UAZ, se letos vsadilo na japonské stroje. Sedm hodin tak stačí na to, aby koně urazili na korbách aut přes dvě stě kilometrů polopouští.

„Celkem strávily klisny na cestě necelých 35 hodin. Letošní transport se povedlo uskutečnit v rekordním čase," s potěšením oznamuje Miroslav Bobek, ředitel pražské zoo. „Byli jsme vybaveni cennými zkušenostmi z předchozích let, ale přesto jsme měli velké obavy, aby vše šlo podle plánu. Žádné závažné komplikace naštěstí nepřišly a všechny klisny snášely cestu dobře," dodal.

Okamžik vypuštění

Je pět minut po středeční půlnoci. Všichni spolupracovníci projektu jsou shromážděni kolem boxů. Jednotlivé bedny jsou zarovnané vedle sebe na okraji aklimatizační ohrady. Vypouštění se účastní také Ochiriin Dorjraa, uznávaný odborník na koně Převalského, který se podílel už na reintrodukcích v 90. letech a dodnes je významným bojovníkem za ochranu přírody Mongolska. Spolu s Miroslavem Bobkem otevírá první šubry…

„Klisny vyběhly z transportních beden velmi svižně a okamžitě začaly prozkoumávat nové prostředí. Potom nám zmizely ve tmě," okomentoval zpětně situaci přes satelitní telefon ředitel zoo. Ze všech, kdo se na transportu jakkoliv podíleli, spadlo napětí.

„Během tří let se nám v pořádku podařilo do Mongolska převézt už dvanáct koní. Pomyslné skóre 12:0 je nesmírný úspěch a důkaz vysoké profesionality všech, kdo se na těchto transportech podílejí," rekapituluje Bobek v závěru svých poznámek.

Čtyřem klisnám začíná nový život. Zhruba půl roku stráví v prostoru velké aklimatizační ohrady, posléze budou vypuštěny do volné přírody.

Jana Ptačinská Jiráková
Zoo Praha

Autor: Redakce

4.7.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Nehoda pendolina u Studénky.
DOTYK.CZ

Přejezdy zabíjejí. Stát jich desítky ročně ruší, víc než stovku letos opraví

Ir Gavin Huban pochází z Gallway, ale už 16 let žije v České republice.

První rok jsem nerozuměl nikomu, říká český Ir Gavin Huban

AKTUALIZOVÁNO

Komíny budou kouřit dál, úředníků na jejich kontrolu není dost

Jako v Jiříkově vidění si musejí připadat úředníci z obcí s rozšířenou působností (ORP) při naplňování svých povinností v souvislosti s novelou takzvaného komínového zákona.

EXKLUZIVNĚ

Babiš píše Sobotkovi: „Na rozdíl od Vás mám v politice čistý štít“

Před pondělním odletem do Francie za rodinou stihl Andrej Babiš nejen podat návrh na zdanění korunových dluhopisů, ale také odeslat odpověď na dopis premiéra Bohuslava Sobotky ze 14. února. V ní například zdůvodňuje svůj poslanecký podnět, který se dotkne maximálně několika desítek lidí.

V ČSSR musela být před 40 lety kvůli havárii odstavena JE Jaslovské Bohunice

Jaderná elektrárna v Jaslovských Bohunicích nedaleko slovenské Trnavy byla první svého druhu na území někdejšího Československa. Její první reaktor, ve kterém se řetězová reakce rozběhla v říjnu 1972, ale sloužil k výrobě elektrické energie pouze necelých pět let. Před 40 lety, 22. února 1977, byl po havárii odstaven. Tuto etapu budování jaderné energetiky tak nyní připomíná pouze budova stojící vedle čtyř novějších bloků.

EXKLUZIVNĚ

Pražští radní projednají převzetí společnosti PVK

Praha - Radní v úterý projednají záměr převzetí společnosti Pražské vodovody a kanalizace (PVK), které stoprocentně vlastní francouzská firma Veolia. O jak velký podíl bude Praha usilovat, zatím není jasné. Radní také projednají rozvoj Nákladového nádraží Žižkov a harmonogram tvorby Metropolitního plánu. Na programu jednání je i nákup vozů pro městskou policii a veřejná zakázka na opravu Vinohradské ulice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies