Důvod? Otevření nových stanic prodloužené trasy metra A z Dejvické do Motola. Kompletní návrh by se dal nazvat „velkou dubnovou dopravní revolucí." Jenže pro dotčené městské části a především pro samotné cestující je revoluční až příliš. Radnice protestují a s konkrétními požadavky žádají přehodnocení změn. Cestující píší dopisy svým voleným zástupcům a podepisují petice.

Bude mít jejich snažení nějakou cenu? Podaří se jim zachovat spoje v trasách, na které jsou po léta i desetiletí zvyklí? Jistou naději jim dala primátorka Adriana Krnáčová (ANO), která kvůli chystané dopravní revoluci vyrazila „na turné" po městských částech. Na půdě radnice Prahy 6, která bude změnami zasažena zásadně, prohlásila: „To, že změny nebudou tak, jak byly nastavené, to je úplně jasné, musí nastat nějaké revize, protože už nyní vidíme, že spokojenost lidí není veliká."

Podle Krnáčové není možné, aby tak zásadní opatření v MHD nebylo diskutováno především s obyvateli městských částí. V podobném duchu už dříve hovořil také náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). S nejkritizovanějšími návrhy se tak pravděpodobně bude muset ROPID do dubna vypořádat. Které to jsou?

Citát Terezy Bolváriové z Petřin k chystaným změnám v pražské městské hromadné dopravě.

Tak například právě ona kompletní změna trasy tramvaje číslo 18. Po mnoho let s ní lidé z Petřin, Střešovic a Ořechovky počítají jako s přímým spojením s centrem města, dopravním uzlem Hradčanská, respektive s Karlovým náměstím, Nuslemi, Vršovicemi a konečnou na Pankráci. Od dubna má ale 18 jet z holešovického výstaviště na Pankrác a lidé ze jmenovaných čtvrtí Prahy 6 v tom spatřují zásadní zhoršení dopravní obslužnosti. Právě oni stojí za jednou z petic.

„Pro lidi se sníženou mobilitou by byla ztráta tramvaje číslo 18 zásadním zhoršením dopravní obslužnosti v podobě nutnosti zvýšeného počtu přestupů. Na Petřinách, Ořechovce, či ve Střešovicích žije mnoho penzistů. Pro ně metro na Petřinách není alternativou. Problémy budou mít také matky s kočárky, či tisíce studentů z kolejí Větrník a Hvězda." Tak hodnotí jednu z navrhovaných změn v MHD členka petičního výboru Martina Drbálková.

Signatářům petice, obyvatelům zmíněných čtvrtí se nelíbí, že od dubna má být „osmnáctka" odkloněna ze zaběhnuté trasy Petřiny – Hradčanská – Karlovo náměstí – Pankrác. Podle plánu organizátora pražské MHD má jet z holešovického výstaviště na Pankrác.

Změny, které připravuje organizátor pražské MHD Ropid na duben, se dotknou šestnácti tramvajových linek a desítek autobusových linek. V tramvajovém provozu čekají změny mimo jiné i Podbabu, Barrandov, Holešovice, Vysočany nebo část Žižkova. Z autobusové městské dopravy zmizí čísla 164, 216, 218, 235, 249, 256, 264, 293, 294, 556 a také linka H2. Většina linek přestane jezdit proto, že jejich trasu dle ROPIDu nahradí prodloužené jiné linky, případně nový úsek metra. Kompletní návrh změn najdete ZDE.

Petici předanou radnici Prahy 6 během několika málo dnů podepsalo skoro dva tisíce lidí. Protiargumentem je, že tramvaj číslo 18 kopíruje nové stanice metra A. „Posoudíme ale všechny zaslané připomínky. Vybereme nejzávažnější z nich. Připomínky týkající se tramvaje číslo 18 je nejvíc," sdělila zástupkyně starosty Prahy 6 pro oblast dopravy Petra Kolínská (SZ).

Podle starosty městské části Petra Koláře (TOP 09) se vedení Prahy 6 i dalších radnic sejde se zástupci ROPIDu v pondělí. Nápomocné mají být Praze 6 a tamním cestujícím mimo jiné i podklady zpracované experty z dopravní fakulty ČVUT. Radnici šestky nejvíce vadí omezení autobusového spojení mezi Břevnovem, Dejvickou a Hradčanskou a také autobusových linek jedoucích po Evropské třídě.

Praha 7 pro změnu volá po zachování trasy tramvaje číslo 12. Radnici ani tamním obyvatelům se nelíbí, že by měla být vedena nově na Malostranské náměstí po nábřeží namísto stávající trasy přes Letenskou pláň a Chotkovy sady. I zde vznikla občanská petice, v níž se uvádí, že problémy by vznikly především seniorům žijícím v horní části Prahy 7, počínaje Stross
mayerovým náměstím.

Z požadavků cestujícíchProsím, vraťte tramvaj číslo 3 na Maniny. Opravdu tady spojení do centra postrádáme… A obyvatel stále přibývá. (Matouš Pudil)

Hlavně ať nemění trasu linky 156, místo toho by mohla jezdit i o víkendu. Rozhodně jsem pro aby linka 112 jezdila po mostě Barikádníků obousměrně, myslím že je to mnohem lepší než po tom novém… (Štěpán Šubrt)

Prosíme ROPID a dopravní podnik Praha, aby obnovila autobus č. 186 z Lehovce na Černý Most, jak to bylo dříve. (Jaromír Vít)

Autobusová linka 174 je v návrhu změn pro Prahu 13 naprosto nepřijatelná. Jejím účelem není spojení na Motol, ale propojení různých částí Prahy 13. 142 obsluhující celou oblast sídliště Velká Ohrada je také dost mimo. Rozdělení na 235 a 214; 225 je mnohem lepší. (Filip Brom)

Odklonění tramvaje číslo 18 z Petřin je naprosto zcestné. Víte, kolik na Petřinách a v okolí žije lidí v důchodovém věku, kteří by kvůli této změně museli nesmyslně přestupovat? Ponechte nám ji. (Oskar Klimeš)

„My, občané žijící na Letné, jsme s radostí přivítali skutečnost, že můžeme být spojeni s Prahou 1 – Malou Stranou a Prahou 5 – Andělem a Smíchovským nádražím. Tato linka je v současné době velmi silně obsazena, mnohem více než když jezdila po nábřeží, kde nikdo nebydlí. Věříme, že naši zastupitelé vyslyší naši žádost, a dopravní podnik se vrátí k trase tramvaje přes Letnou," stojí mimo jiné v provolání petice.

Praha 5 nyní jedná o zachování četnosti autobusových spojů mezi sídlištěm Barrandov a Smíchovským nádražím. Další městské části mají výhrady například ke zrušení tramvajové linky 13, dosud vedené dosud z náměstí Bratří Synků do Strašnic přes Vinohrady, nebo přesměrování tramvají číslo 22 vedoucí dnes z Hostivaře na Bílou Horu přes Strašnice, Vršovice, Vinohrady, Nové Město, Malou Stranu, Hradčany a Břevnov. Ta má nově v centru jezdit přes zastávku Staroměstská, a nikoli přes Újezd.

Mluvčí Ropidu Filip Drápal připustil, že k návrhu dubnových změn v MHD se sešlo už tisíce připomínek. „My o nich jednáme a ještě budeme jednat. Některé jsou opodstatněné. Například výhrady k možnému narušení dopravní obslužnosti Velké Ohrady. Jde o zachování autobusové linky 174 v její původní trase přes Stodůlky," sdělil mluvčí společnosti Ropid.

Čtěte také: Dopravní revoluce nebude tak revoluční