VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nechtějí, aby byl bikesharing jen trik pro další reklamu v městském prostoru

Praha /ROZHOVOR/ - Před pár lety se na řadě míst po celé metropoli začala objevovat růžová kola. Mnozí Pražané dlouho netušili, že ji má na svědomí iniciativa Rekola, která na vlastní náklady zřizuje takzvaný bikesharing, tedy veřejnou půjčovnu kol přímo 
v ulicích hlavního města.

17.4.2016
SDÍLEJ:

Růžová kola v ulicích českých měst.Foto: www.rekola.cz

Nyní už má projekt, který se inspiroval v zahraničí, oficiální podporu magistrátu 
a hodlá se přihlásit i do výběrového řízení na provozovatele oficiálního městského bikesharingu, který Praha vypíše. Rekola ale již expandují i do dalších měst v Česku a podle koordinátorky projektu Pavlíny Pacákové by se růžová kola mohla už příští rok objevit v zahraničí.

Jak vůbec vznikl nápad založit projekt Rekola?

Inspirace přišla ze dvou stran. Jednak bráchové Filip a Vítek Ježkovi, zakladatelé Rekol, cestovali po Evropě 
a ve všech velkých městech využívali místní bikesharingy. A také v Praze se už léta o sdílení kol mluvilo, tehdy ale reálné spuštění městského provozu nebylo ani na obzoru. Pokusem 
o lokální změnu byl projekt sdílených růžových kol 
v městské části Praha - Suchdol, nicméně nezamčená kola zničili vandalové a zamykaná kola vyžadovala poměrně složitou organizaci. Myslím, že využívali systém lístečků s kódy.

Rekola měla lepší plán na sdílení kol?

Vítek Ježek je mimo Rekol také majitel úspěšné technologické firmy a expert na weby a mobilní aplikace. 
A když suchdolský projekt viděl, uvědomil si, že zná způsob, jak prostřednictvím chytrých technologií umožnit zjednodušení sdílení 
a realizaci podobného projektu v celé Praze. Když
v roce 2013 spouštěl crowdundingovou kampaň na financování prvního testu Rekol, netušil, že už za tři roky bude jezdit v ulicích šesti měst skoro 500 růžových kol.

Lze se domnívat, že mimo případ Suchdola je základem inspirace ze zahraničí?

Hodně nás inspirují města, kde systémy sdílených kol vznikají ve spolupráci 
s municipalitami a slouží jako reálné řešení dopravních problémů, ne jen služba pro turisty. Je řada měst, s nimiž spolupracujeme a jejich zkušenosti se snažíme využívat i v České republice. Každé město se chová trochu jinak, ale určité paralely lze v zahraničí najít.

Symbolem Rekol je růžová? Proč právě tato barva?

Je výrazná. Rekola neparkují jen v dokovacích stojanech, takzvaných hnízdech, a proto potřebujeme, aby jejich uživatelé kola na dálku snadno viděli a rozpoznali, že jde o rekolo. Myslím si, že to funguje velice dobře, nestává se, že by někdo vystoupil z metra třeba na Dejvické a vydal se k soukromému kolu. A o pohodlí uživatelů jde především.

Jaké jsou výhody kola jako dopravního prostředku ve městě?

Je rychlé a je tam, když ho potřebujete. Slyšela jsem ten příběh už tolikrát: „Představte si, včera mi ujel spoj na Palmovku, a tak bych na další navazující autobus čekal hodinu. A pak jsem se podíval do aplikace a zjistil, že doslova za rohem je rekolo.” Rekola takhle ušetřila lidem už spoustu času a trablí s pozdními příchody na schůzky. Většinou právě tihle lidé pak začnou růžová kola využívat pravidelně. Ale často je to i o tom, že na kratší přesuny se vám kolo vyplatí víc, než přestupovat na MHD.

Má cyklistika ve městě i další devízy?

Neznám lepší způsob, jak si během dne nebo na jeho konci odpočinout, než popojet na kole. Je to pocit svobody a nezávislosti, a také ohromná radost z toho, že se člověk zase hýbe. Najít si čas na hodinu v posilovně se někdy jednoduše v pracovním týdnu nepovede, ale přesednout cestou domů z tramvaje na kolo je tak snadné a přitom stejně osvěžující.

Projekt fungoval nezávisle, nyní má oficiální podporu pražského magistrátu. V čem tkví vzájemná spolupráce?

Je to hlavně o sdílení dat. My poskytujeme městu data o tom, kde lidé kola nejčastěji půjčují a vracejí, a letos budeme mít nově i data 
o tom, jakými trasami přesně jezdí. To hodně pomůže při plánování městské infrastruktury pro cyklisty. 
A my máme naopak od města informace o tom, kde se budou instalovat nové cyklostojany, kde budou nové cyklopruhy, a především, kde jsou naši potenciální uživatelé – čili data o nejčastějších změnách dopravních prostředků.

Jaké chystáte novinky pro letošní sezónu, která právě startuje?

První novinka je právě možnost sledování trasy uživatele. Nebudeme je k tomu nutit, nabídneme jim pouze možnost zaškrtnout variantu, kdy budeme tato data sbírat a po anonymizaci předávat městům. V Praze, Olomouci, Pardubicích, Hradci Králové i v Brně projevila města o tato data ohromný zájem. Dá se tak říct, že od letoška skutečně každá jízda na rekole přispěje k tomu, aby v budoucnu byla cyklistika v českých městech bezpečnější. Další změna v Praze a už brzy 
i v Brně je zavedení takzvaných Repointů, nebo-li míst, kde je ještě snazší kola půjčovat a vracet. K tomu jsme spustili i úplně nový web www.rekola.cz/repointy.

Rekola se postupně rozšiřují do dalších měst Česka. Kam letos nebo v blízké budoucnosti expandují?

Od září startujeme provoz také v Teplicích a můžu prozradit, že už příští rok by mělo být možné potkat Rekola i v zahraničí.

Uvažuje se o rozšíření do některého středočeského města? Jaké jsou podmínky pro další rozšiřování?

Podle nás si každé město zaslouží bikesharing. A pak jedním z cílů v letošním roce je zjistit, kde všude by Rekola v republice mohla jezdit. Ze Středočeského kraje jsme se zatím zaměřili například na Mladou Boleslav. Všechny podmínky teď vyhodnocujeme. V zásadě jde o to, aby bylo město dost velké na to, aby v něm mohlo jezdit alespoň 70 kol, pak už začíná být jejich provoz finančně soběstačný.

Co děláte s množstvím kol přes zimu?

Opravujeme, seřizujeme, čistíme. Hlavně opravujeme další. V našem skladu 
v pražských Holešovicích je teď určitě aspoň 120 kol, která čekají, až přijdou na řadu.

Kolik bicyklů je v Praze v provozu a jaké máte každoročně ztráty?

Teď je v provozu asi sto kol, přidáváme je podle přibývajícího počtu uživatelů. V červnu by jich mělo být 
v ulicích už tři sta. Podle zkušeností z minulých let by se nám letos mělo zničit nebo nenávratně poškodit okolo 30 kol. My však doufáme, že díky novým bezpečnostním opatřením by tohle číslo mělo klesnout na 15.

Kde sháníte kola? Kupujete 
i nová?

Nejčastěji je dostáváme od lidí darem. Když jsme pro letošní sezónu potřebovali skokově zvýšit počet kol v ulicích hlavního města, domluvili jsme se na odkoupení kol od neziskovky Kola pro Afriku. Díky našim financím může tahle neziskovka dopravit další kola do Afriky a my naopak využijeme v projektu městská kola, která se do Afriky tolik nehodí.

Mohou být Rekola zisková? Jak je provoz financován?

Rekola se letos proměnila z neziskovky v sociální podnik. V České legislativě je to dost velký oříšek, ačkoli ministr Jiří Dienstbier už pracuje na návrhu legislativy pro sociální podniky, zatím není. V praxi to znamená, že nechceme být závislí na dotacích a darech, ale vybudovat soběstačnou společnost a zisk z provozu sdílených kol investovat do aktivit, které přispívají k rozvoji cyklistiky, jako je pořádání vzdělávacích školení jak jezdit bezpečně na kole po městě, workshopů oprav kol 
a podobně.

Do čeho všeho se peníze investují?

Nejnáročnější je technologie, díky které celý systém funguje. Tolik dobrovolníků a brigádníků dokážeme zapojit hlavně díky technologii, která stojí za organizací provozu. Neustále vyhodnocujeme, jaká kola se dlouho nepřesouvají, takže jsou asi obtížně dostupná, jaké kolo potřebuje změnit kód zámku nebo pravidelnou údržbu. Zároveň se snažíme neustále vycházet vstříc potřebám uživatelů a vylepšovat mobilní aplikace i SMS provoz. A druhá nejnáročnější část jsou kola. Jsme už v repasování opravdu důkladní, kontrolujeme rámy, zda nejsou prasklé, teprve pak kola lakujeme a tak dál. Časy, kdy jsme jen natřeli stará kola na růžovo a dotáhli brzdy, jsou dávno pryč.

Jak řešíte zabezpečení?

Naše řešení využívá sítě partnerských prostor, mezi které patří kavárny, knihovny i obchody. Za pomoci mikropočítačů s BLE (Bluetooth v4.0 Low Energy) komunikují vysílače umístěné u našich partnerů, takzvaných Repointů, s koly 
v jejich okolí. Tím máme zajištěno, že kola zaparkovaná před Repointy skutečně jsou, a samozřejmě to pozná 
i aplikace, proto uživatel už nemusí zadávat nebo upřesňovat polohu kola. A to vše bez zásadních úprav uliční infrastruktury a za minimální cenu.

Hlavní město vypíše tendr na oficiální bikesharing – veřejné sdílení kol – přihlásíte se také?

Ano, protože už o Praze 
a o tom, co doprava v hlavním městě potřebuje, něco víme, a byla by škoda to nevyužít v praxi. Některé systémy sdílených kol v zahraničí jsou spíše než dobrá služba takový trik, jak dostat do městského prostoru nové reklamní nosiče. 
A nám jde o to, aby se tohle nestalo ve městě, kde žijeme a kde jsme bikesharingu už věnovali tolik času.

Na co by se měl klást důraz při výběru dodavatele?

Cílem nesmí být co nejvíce stanic na kilometr 
čtvereční, ale co nejlepší návaznost na městskou hromadnou dopravu. Prostě aby to byla dobrá služba i pro Pražany a lidi, kteří do 
Prahy denně dojíždějí za prací.

Mohla by Rekola případně fungovat souběžně s oficiálním pražským bikesharingem?

To hodně závisí na tom, jaký bude výsledek tendru. Nám nejde primárně o to “být v Praze”, ale aby byl systém v hlavním městě funkční. Pokud bude, není důvod mu konkurovat, když je v Česku i v zahraničí tolik měst, která o sdílených kolech teprve sní.

Čtěte také: V Praze by městský systém sdílení kol mohl začít fungovat v roce 2018

Autor: Matěj Ludvík

17.4.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Policie kontrolovala dodržování povolené rychlosti mobilním radarem na českobudějovické Plavské ulici.
5

Prázdniny budou přísné. Policie chystá speciální kontroly na silnicích

Mladiství vrazi, kteří ukopali bezdomovce.
4

Ukopali bezdomovce. Nebýt mladiství, mohli vrazi dostat doživotí

AKTUALIZOVÁNO

Kvůli dešti nejezdí vlaky, v Černošicích museli evakuovat školu

/FOTOGALERIE/- Extrémní deště ve čtvrtek dopoledne omezily provoz vlaků v regionu. Meteorologové ve čtvrtek ráno vydali výstrahu pro okresy Beroun, Praha-západ a Příbram, a to s nejvyšším stupněm nebezpečí. Kvůli podemletí železniční tratě nejezdí až do odvolání vlaky mezi Prahou a Berounem, náhradní dopravu zajistí autobusy. V Radotíně pak sesuv půdy přerušil autobusové spojení, v Černošicích musela být evakuována škola. Práci měli i hasiči na Kladensku.

Babiš zavedl EET a teď chce z ní úlevy: ANO představilo program

Hnutí ANO chce zrušit superhrubou mzdu a pro pro lidi s příjmem do 113 tisíc korun měsíčně zavést daňovou sazbu 19 procent. Navrhuje také snížení daně z přidané hodnoty na základní potraviny na deset procent. Daňové sazby pro právnické osoby chce hnutí ponechat v současné výši a odmítá zavádění sektorové daně pro banky. ANO navrhuje i úlevy z elektronické evidence tržeb (EET).

AKTUALIZOVÁNO

Bývalý šéf Škodovky Kulhánek oznámil kandidaturu na prezidenta

/FOTOGALERIE/- Miloši Zemanovi přibývají silní soupeři. Vedle bývalého předsedy Akademie věd ČR Jiřího Drahoše je to Vratislav Kulhánek, bývalý šéf mladoboleslavské Škoda Auto.

Nakupujte v Řecku. Ceny nemovitostí rekordně klesly

Peloponésem otřásají stávky, „popeláři" nevyvážejí odpadky, jednotlivé profese se střídají ve stávkách nebo stávkové pohotovosti. Jedna z velkých evropských realitních kanceláří si udělala průzkum trhu a seřadila ceny za metr čtvereční. Řecko jí vyšlo z 18 zkoumaných lokalit jako nejlevnější.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies