VYBERTE SI REGION

Některé popraskané podvozky metra zřejmě nebude možné opravit

Praha – Až třetinu popraskaných podvozků souprav metra od firmy Siemens zřejmě nebude možné opravit. Ze 61 poškozených podvozků je 17 neopravitelných, dalších sedm podvozků technici dopravního podniku označili jako pravděpodobně neopravitelné.

11.4.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Martin Divíšek

Siemens tvrdí, že za výrobu podvozků je odpovědná firma Bombardier. Bombardier to už dříve odmítl. Dopravní podnik od Siemensu koupil 53 souprav za zhruba 11 miliard korun.

Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) do konce minulého týdne sám opravil 17 podvozků. Do provozu bylo podle mluvčí Moniky Lojínové zařazeno 11 z nich. Náklady na opravy podle ní dosud činily 2,7 milionu korun.

Podle náměstka primátora Josefa Noska (ODS) bude možné opravit 26 rámů podvozků, dalších devět technici označili za pravděpodobně opravitelné. Na zbylých dvou rámech se dělají zkoušky a testy. „Co se týká rámů, které opravit vzhledem k míře jejich poškození nelze, připravuje DPP ve spolupráci s advokátní kanceláří právní analýzu stávajícího stavu a následně bude rozhodnuto o dalším postupu v této věci,“ řekl Nosek.

Podle Lojínové připadá v úvahu i to, že DPP bude žádat firmu Siemens, aby rámy, které nelze opravit, nahradila nákupem nových. Siemens se zatím k této možnosti vyjadřovat nechce, jedná s dodavatelem podvozků Bombardier. Siemens ani Bombardier se ale ke škodám nehlásí.

„Stále čekáme na konečnou zprávu techniků firmy Bombardier o nekvalitním zpracování podvozků, které potvrdily nezávislé testy v Česku i Rakousku z konce minulého roku. Nechceme proto nyní předjímat další vývoj. Jsme však toho názoru, že vinu nese firma Bombardier, která byla výrobcem podvozků jak v rámci původního konsorcia, tak i v následných zakázkách,“ sdělil mluvčí Siemensu Pavel Kaidl.

Kde je příčina?

Ředitel Bombardier Transportation CR Jiří Maděra řekl, že česká pobočka Bombardieru nemá s popraskanými podvozky nic společného. „Tohle je problém centrály v Berlíně,“ uvedl. Zástupci centrály Bombardieru už dříve pro některá média uvedli, že vozy zřejmě nebyly provozovány v prostředí, pro které byly navrženy. Podle nich byly na vině nečistoty v motorech, které způsobily vibrace. DPP kvůli tomu motory čistí. Podle dopravního podniku je ale hlavní příčinou praskání nekvalitní svaření podvozků.

DPP nakupoval vozy Siemens od konce 90. let minulého století, do roku 2011 nakoupil celkem 53 vlakových souprav. Podnik bude jedenáctimiliardový kontrakt splácet až do roku 2019. Některým soupravám začaly loni praskat rámy podvozků, praskliny se objevily po ujetí zhruba 500.000 až 600.000 kilometrů. Celkem muselo být odstaveno šest souprav. Dopravní podnik dlouho řešil, kdo bude závadu odstraňovat. Nakonec začal s opravami sám, technici podniku trhliny svařují.

Čtěte také: Novým vozům pražského metra praskají podvozky

Autor: ČTK

11.4.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
6

Od roku 2007 ubývá žen, které berou antikoncepci

Motorizovaný surf – JetSurf

Motorový surf z Moravy dobyl svět, výroba se blíží továrnám formule 1

Desátek už nestačí. Církvi mají pomoci vyšší příspěvky od farníků

Církvím v Česku sice začal stát v posledních letech vracet majetek, který jim od padesátých let minulého století zestátňoval komunistický režim, ale na druhou stranu nyní církvím postupně klesají státní příspěvky určené na jejich chod a dále budou klesat až k nule.

Kardinál Vlk trpí rakovinou, čeká ho chemoterapie

Kardinál Miloslav Vlk trpí rakovinou plic s metastázami do kostí a čeká ho chemoterapie. Zdravotní problémy se u čtyřiaosmdesátiletého církevního představitele začaly projevovat zhruba na jaře loňského roku a o Vánocích se zhoršily natolik, že musel být na několik dní hospitalizován. Nemoc mu byla diagnostikována po Novém roce, nyní je v domácím ošetřování. Informuje o tom jeho osobní web.

Historikové bojují za Transgas, žádají ministra o pomoc

Historikové umění z vysokých škol protestují proti kroku ministerstva kultury, které odmítlo prohlásit budovy bývalého Transgasu v Praze za kulturní památku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies