VYBERTE SI REGION

Některé popraskané podvozky metra zřejmě nebude možné opravit

Praha – Až třetinu popraskaných podvozků souprav metra od firmy Siemens zřejmě nebude možné opravit. Ze 61 poškozených podvozků je 17 neopravitelných, dalších sedm podvozků technici dopravního podniku označili jako pravděpodobně neopravitelné.

11.4.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Martin Divíšek

Siemens tvrdí, že za výrobu podvozků je odpovědná firma Bombardier. Bombardier to už dříve odmítl. Dopravní podnik od Siemensu koupil 53 souprav za zhruba 11 miliard korun.

Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) do konce minulého týdne sám opravil 17 podvozků. Do provozu bylo podle mluvčí Moniky Lojínové zařazeno 11 z nich. Náklady na opravy podle ní dosud činily 2,7 milionu korun.

Podle náměstka primátora Josefa Noska (ODS) bude možné opravit 26 rámů podvozků, dalších devět technici označili za pravděpodobně opravitelné. Na zbylých dvou rámech se dělají zkoušky a testy. „Co se týká rámů, které opravit vzhledem k míře jejich poškození nelze, připravuje DPP ve spolupráci s advokátní kanceláří právní analýzu stávajícího stavu a následně bude rozhodnuto o dalším postupu v této věci,“ řekl Nosek.

Podle Lojínové připadá v úvahu i to, že DPP bude žádat firmu Siemens, aby rámy, které nelze opravit, nahradila nákupem nových. Siemens se zatím k této možnosti vyjadřovat nechce, jedná s dodavatelem podvozků Bombardier. Siemens ani Bombardier se ale ke škodám nehlásí.

„Stále čekáme na konečnou zprávu techniků firmy Bombardier o nekvalitním zpracování podvozků, které potvrdily nezávislé testy v Česku i Rakousku z konce minulého roku. Nechceme proto nyní předjímat další vývoj. Jsme však toho názoru, že vinu nese firma Bombardier, která byla výrobcem podvozků jak v rámci původního konsorcia, tak i v následných zakázkách,“ sdělil mluvčí Siemensu Pavel Kaidl.

Kde je příčina?

Ředitel Bombardier Transportation CR Jiří Maděra řekl, že česká pobočka Bombardieru nemá s popraskanými podvozky nic společného. „Tohle je problém centrály v Berlíně,“ uvedl. Zástupci centrály Bombardieru už dříve pro některá média uvedli, že vozy zřejmě nebyly provozovány v prostředí, pro které byly navrženy. Podle nich byly na vině nečistoty v motorech, které způsobily vibrace. DPP kvůli tomu motory čistí. Podle dopravního podniku je ale hlavní příčinou praskání nekvalitní svaření podvozků.

DPP nakupoval vozy Siemens od konce 90. let minulého století, do roku 2011 nakoupil celkem 53 vlakových souprav. Podnik bude jedenáctimiliardový kontrakt splácet až do roku 2019. Některým soupravám začaly loni praskat rámy podvozků, praskliny se objevily po ujetí zhruba 500.000 až 600.000 kilometrů. Celkem muselo být odstaveno šest souprav. Dopravní podnik dlouho řešil, kdo bude závadu odstraňovat. Nakonec začal s opravami sám, technici podniku trhliny svařují.

Čtěte také: Novým vozům pražského metra praskají podvozky

Autor: ČTK

11.4.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Švýcaři otevírají nejdelší tunel světa

Historický moment. V neděli 11. prosince 2016 se pro pravidelný provoz otevře Gotthardský železniční tunel. V jeho případě se podařilo něco neskutečného – stavitelé dodrželi rozpočet schválený už na počátku 90. let.

Jídlo zdražuje. Kvůli EET to není, tvrdí Babiš

Praha – Doby, kdy se ceny skoro nehýbaly a inflace byla téměř na nule, minuly. Drahota roste a nová data Českého statistického úřadu to potvrzují. V listopadu byla inflace meziročně vyšší o 1,5 procenta, v říjnu to bylo meziročně „jen" 0,8 procenta.

Jan Železný: Chlapi se poperou, ale druhý den spolu trénují

Praha /ROZHOVOR/- Jaký je rozdíl mezi oštěpaři a oštěpařkami? Česká legenda Jan Železný (50) trénuje čtyři ambiciózní reprezentanty: Chlapi se poperou, ale druhý den spolu trénují.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies