VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nezapomínejte, co jste si šli koupit, radí psycholožka

Praha - Pětistovka fuč - a senior, který se jí tak lehce zbavil, byl ještě spokojený. Ba přímo nadšený. Přesně takhle to dopadlo, když se policejní muzeum na pražském Karlově stalo dějištěm prodeje parfémů. Že to zní nějak podivně? Kdepak; vůbec ne! Nešlo totiž o prodej skutečný.

21.12.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/archiv

Jednalo se o akci připravenou preventistkami policejního prezidia sice pro seniory, ale rozhodně ne za účelem cokoli prodávat. Policie chtěla nabídnout varování před různými úskalími, která na dříve narozené spoluobčany číhají, připomněla Zuzana Pidrmanová z policejního prezidia.

Často jde podle jejích slov o jevy, které se vymykají jejich celoživotní zkušenosti. Oddělení prevence k tomu volí i netradiční formy, nezůstává jen u přednášek. Vzdělávací program v muzeu měl podobu komentovaného divadelního představení.

Představované vůně sice voněly doopravdy, což bylo intenzivně cítit až do hlediště – jinak se ale vše odehrávalo jen naoko. Dealerka parfémů i senior, jenž si domů místo nákupu, pro který ho poslala manželka, odnášel věci, o něž vlastně vůbec nestál, své úlohy jen předstírali. Byli to herci z královéhradeckého Divadla Jesličky.

„Přesně tahle jsem to viděla ráno na Národní," poznamenala jedna z divaček. A ne a ne pochopit, že jednání, před kterým policie varuje, vlastně není nelegální, takže proti němu nelze zakročit… I další diváci seniorského věku ostatně přikyvovali: to, co tedy vidí jako divadelní představení, opravdu znají i z reálného života.

Mluvit a mluvit

Scénka nabídla jednoduchou situaci, do které se může dostat každý, kdo si pustí k tělu prodejce zběhlé ve svém řemesle. Muže mířícího za předvánočními nákupy, jehož vzhled ostatně odpovídal tomu, že – jak také na pódiu zaznělo – z kosmetiky používal jen pitralon (a i ten mu vyschl), oslovila atraktivní prodejkyně parfémů.

A hned se objevil příval rychlých a nezastavitelných slov: firma, kterou zastupuje, dokončila novou kolekci vůní a oslovuje vybrané kolemjdoucí s dotazem, jak se to povedlo. Z překvapeného muže, jemuž hned stříkala voňavý produkt na ruku, bez problémů vytáhla jméno, takže hned mohla přistoupit k oslovení budícímu důvěru.

Problémem pak nebylo ani vymámit ze seniora informace, že manželka se jmenuje Boženka – a muž se jí svěří i s tím, že ho žena na nákup vybavila pětistovkou.

Kdyby to nebyla hraná scénka, ale vše se odehrávalo doopravdy, jen těžko by si zpětně dokázal vybavit, jak to vlastně přišlo, že pár jeho váhavých slov (kdy se navíc jednalo o reakce vyvolávající v publiku veselý šum i smích) vedlo k tomu, že pan Kopecký držel v ruce pěkně zabalenou krabičku s výrazným srdíčkem.

Jako odměnu za to, že pomohl s „hodnocením" nové kolekce, dostal balíček vůní, který přece bude náramným dárkem pro jeho Boženku. A jakým dárkem! Má hodnotu pět tisíc korun, říkala prodejkyně. Stavidla výmluvnosti prodejkyně nezavřela ani pak: jestliže Boženka dostane dárek, tak jakpak by on sám mohl odejít bez dárku!

A šup – už třímal v rukou další sadu. No jo: ale to máme dvakrát pět tisíc – a přece jen ani takhle sympatickému člověku nelze jen tak dát dárky za deset tisíc; co by tomu řekli šéfové, že ano? Zkrátka a dobře: pětistovka změnila držitele. Vždyť je to krásné, ušetřit 9500 korun. Ano; celých devět a půl tisíce…

Hloupost se netrestá

Co na tom, že původně měl namířeno pro pečivo, mléko a pochoutky na štědrovečerní stůl – a na nějaké parfémy neměl ani pomyšlení. Doma se pak navíc ukázalo, že dostal zboží vonící jinak než vzorky, které očichával na své vlastní ruce i na paži dealerky. V té souvislosti upozornila posluchače psycholožka Romana Mazalová: dobře si uvědomte, co jste šli koupit.

Divačce, která se podivovala, že nikdo nezakročil, třebaže přesně tyhle praktiky viděla na vlastní oči, a to na někde na ulici, ale u stánku postaveného přímo v obchodním centru, Mazalová vysvětila, že se vlastně neděje nic, co by bylo možno postihnout.

„Je to hloupost těch lidí, že si koupí předraženou věc," konstatovala psycholožka známá svým upozorňováním na praktiky prodejců, pro něž se vžilo označení „šmejdi" (ostatně i na stejnojmenném filmu se Mazalová podílela).

Nejlepší je vůbec se nebavit a jít pryč, radí policista Jan Čížkovský. „Třeba jako v tomhle případě: ani si nenechávejte ten parfém stříkat na ruku," doporučil divákům. Mazalová říká totéž – a ještě rázněji. Podle ní je rozumné s prodejci nenavazovat ani oční kontakt – právě takové kolemjdoucí totiž dotyční oslovují.

A když už podobná nabídka přijde, je na místě se s ní rázně vypořádat. Jasně říci: nechci, nepotřebuji, nemám zájem. A sbohem. Už odmítavá odpověď pronesená v delší větě je náznakem, že existuje naděje dotyčného přesvědčit a zlomit, tlumočila psycholožka poznatky ze „šmejdovského" školení. Slyšela je od lidí, jimž přestalo vyhovovat, na čem se podíleli, a takříkajíc přešli na druhou stranu.

Slušnost je slabost

Jako správný postup Mazalová doporučuje nabídku odmítnout a odejít. A vůbec prý není od věci si při tom ještě založit ruce, nebi je dokonce strčit do kapes, aby člověk neměl tendenci táhnout po věci, která je mu podávána. Jestliže prodejce něco dává zadarmo, bude pak něco nebo chtít – a u lidí vyššího věku spoléhá na tom, že budou cítit jakýsi závazek či přímo potřebu se revanšovat: jestliže oni něco dostali, teď je zase řada na nich, aby vyhověli…

Rychlá řeč neposkytne čas na odporDivadelní scénku velmi blízkou reálnému prodeji, kterou při besedě se seniory společně zhlédli, psycholožka Romana Mazalová s diváky detailně rozebrala. Odhalila tak triky, jež lidé běžně ani nepostřehnou, ale které je dokážou vmanévrovat do pozice, v jaké se ocitnout nechtěli ani náhodou.

Vše začíná tím, že se prodejce osloveného zeptá na jméno, které pak důsledně používá; budí to důvěru a navozuje bližší kontakt. A současně vyzvídá: máte doma ještě někoho? Pak už se prodejci snaží se všech sil – a jejich úsilí nekončí jen u toho, že vychvalují nabízené zboží. Součástí taktiky je také oslovovat možného zákazníka jménem, předat mu něco do ruky, odkazovat na jeho blízké, které přece dárek potěší…

Důležité je mluvit, mluvit a mluvit, a to hodně rychle, aby oslovený taktak stačil vnímat a neměl čas nad něčím přemýšlet. A manipulativně nic nenabízet v očekávání odpovědi, ale prostě oznamovat. Bez možnosti volby.

Takhle praktika je známá třeba také z nabídek přicházejících po telefonu například v případech, kdy jde firmě o to dostat zákazníka na svou pobočku: rovnou se určí termín návštěvy. Ano; nemůžete, tak najdeme jiný termín (a oslovený je vmanévrován do situace, kdy si vlastně nestačí vyhodnotit, zda vůbec má v úmyslu někam chodit a řešit něco, co bude bezpochyby zavánět nějakými nabídkami).

Obzvláštní ostražitost je na místě ve chvíli, kdy zazní slovo „zdarma". Zadarmo bývá máloco – a chvíle, kdy bude třeba platit, je jen otázkou času a formy. Zpravidla prodejce nabízí dárek – načež předává ještě něco, avšak s tím, že tohle už zadarmo dát nemůže. A běda, když senior nereaguje podle jeho představ: to někdy může dojít až na křik a agresivní jednání.

Před časem dokonce mívali prodejci poměrně oblíbenou fintu: předání dárku podmiňovali správnou odpovědí na jednoduchou testovou otázku: jaký portrét se nachází na tisícikorunové bankovce? Hodně seniorů tím přiměli k tomu, aby vytáhli peněženku a nechali do ní nahlédnout, načež měl prodejce jasno v tom, kolik má jeho oběť u sebe – a tomu přizpůsoboval své snažení.

Rady psycholožky Mazalové lze koneckonců shrnout docela jednoduše: nabídka, která přijde za vámi, většinou mnohem méně výhodná nežli ta, kterou si najdete sami.

Autor: Milan Holakovský

21.12.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Obyvatelé vchodu, kde hořelo, se ještě vrátit nesmějí. Čekají ale až je hasiči vyzvou, aby si mohli z bytů vzít aspoň pár věcí.
9

Požár paneláku v Jirkově: "Včera jsem se hroutila, dnes to beru s nadhledem"

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
AKTUALIZOVÁNO
15 17

Valachová chce maturitu SOŠ z matematiky do roka po gymnáziích

Doprava v Brně v roce 2050? Sdílení cest, o pětinu méně aut, tvrdí plán mobility

Pruhy v protisměru pro cyklisty v jednosměrkách? Rozšíření pěších zón? Přednost autobusů na křižovatkách? Tyto a desítky dalších návrhů ovlivňujících dopravu v Brně představil městský plán mobility do roku 2050. Do 30. dubna k němu lidé mohou zasílat připomínky.

Hitlerův telefon se na aukci prodal za téměř čtvrt milionu dolarů

Telefon nacistického vůdce Adolfa Hitlera se na dnešní aukci ve Spojených státech prodal za 243.000 dolarů (6,2 milionu Kč). Oznámil to aukční dům Alexander Historical Auctions. Vyvolávací cena činila 100.000 dolarů. Prodejní cena se nacházela zhruba v polovině předpokládaného rozpětí 200.000 až 300.000 dolarů, napsala agentura AFP.

Janeček: EET funguje, krácení tržeb je menší

Nejenom obchodníci, ale i berní úředníci finalizují přípravy před druhou vlnou EET. Jak říká v rozhovoru pro Deník šéf Generálního finančního ředitelství Martin Janeček, úředníci zohlední dobrou vůli podnikatele.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies