VYBERTE SI REGION

Nová městská hromadná doprava pražským radnicím vadí

Praha - Necelý měsíc po spuštění „velké zářijové dopravní revoluce" v pražské městské hromadné dopravě vyhodnocují radnice městských částí ohlasy svých občanů. Podle průzkumu Deníku shledávají spíše nedostatky, které chtějí urgentně řešit.

29.9.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Jaroslav Sýbel

Odvolávají se přitom na zhoršený komfort starších a hůře pohyblivých Pražanů, kteří jsou nuceni přestupovat častěji, než dříve. Zástupci jednotlivých radnic tento a příští týden absolvují pohovory u náměstka primátora odpovědného za dopravu Josefa Noska. Odhadují, že pokud se jim podaří cokoliv změnit, v jízdních řádech se to projeví nejdříve úderem prvního ledna 2013.

Problém? Hlavně pro seniory

Z jejich reakcí vyplývá, že problémy mají především lidé žijící v okrajových částech metropole. Naopak reakce obyvatel širšího centra jsou vesměs pozitivní. „Například tramvaj číslo tři mi od září jezdí každé tři minuty. V centru jsem prakticky okamžitě," řekl Deníku Richard Mouka z Karlína. „Bezvadně jezdí i autobus 135, od té doby, co z něj udělali metrobus," dodává. Kladný ohlas připojil i čtenář Daniel Nejedlý ze Žižkova. Hromadná doprava mu prý nyní navazuje tak, jak nikdy před tím.

„Bydlím v Černínově ulici. Dřív mi autobus 136 jezdil na Slávii a tam jsem musel přestoupit na linku 135 ve směru Háje. Teď mi jede autobus na Háje přímo. A dál z Hájů jsou spoje také mnohem lepší. Například linka 170," pochvaluje si.

Radnice městských částí však chválou šetří. Třeba starostka Prahy 6 Marie Kousalíková prý opakovaně navrhovala změny, které by pomohly především lidem ze sídliště Dědina. Zatím marně. „Rada hlavního města by měla reagovat na to, že na Dědině žije velké množství těžko pohyblivých seniorů, kteří musejí cestou do centra dvakrát přestupovat. Děsím se března příštího roku, kdy se má začít opravovat stropní deska metra Dejvická a přestanou jezdit tramvaje," sdělila Deníku. Zatím jí prý bylo přislíbeno, že budou zrušeny nesmyslné přestupy na Strahově na linkách 191 a 146.

„Přijede sem autobus, lidé musí vystoupit a ti, co pokračují dál do Dejvic, musí popojít několik desítek metrů a nastoupit do téhož autobusu s jiným číslem. To se musí zrušit," dodala Kousalíková.

Strahov? Většina je nespokojená

Problém Strahova „leží v žaludku" i Praze 5. Včera to potvrdil mluvčí smíchovské radnice Luděk Sefzig. „Vadí nám totéž, co jsme marně připomínkovali ještě před zavedením změn. Potvrzuje nám to i anketa obyvatel Prahy 5 na webových stránkách radnice, kde nadpoloviční většina občanů uvedla, že jim změny nevyhovují. Především jde o to, že jsme přišli o přímé spojení Anděla s Prahou 6 kvůli přestupu na Strahově. Také zkrácení linky 123 z Anděla ve směru Cibulka našim občanům vadí," konstatoval Sefzig.

Praha 4 si podle svého místostarosty Jiřího Bodenlose během prvního měsíce fungování metropolitní sítě MHD rovněž zmapovala ohlasy svých občanů. „Většina je nespokojená," shrnul Bodenlos. Změny v MHD podle něj negativně dopadly především na Spořilov, Hodkovičky a Podolí.

„Konkrétně jde o linky 148, 106 a zcela zrušenou linku 203. Tento týden jsme jednali s radním Noskem a on přislíbil řešení. Lidem dělají největší problémy složité přestupy na Budějovické. Linka 106 má dlouhé intervaly a jezdí od bariérové stanice Roztyly po bariérovou stanici Kačerov, místo aby jela na Budějovickou, kde je bezbariérový přístup. Začíná se to projevovat tím, že nám čím dál víc lidí začíná přijíždět k metru autem," uvedl Bodenlos.

Radní Nosek mu údajně přislíbil vyhodnocení situace do konce října. „Naše návrhy se ale v jízdních řádech projeví nejdříve prvního ledna 2013," odhadl místostarosta Prahy 4.

Zástupkyně starosty Prahy 10 Ivana Cabrnochová včera zopakovala, že především lidem z Nových Strašnic a okolí schází nově zkrácená tramvajová linka 11. „Tamní obyvatelé ztratili přímé spojení s centrem Prahy. Pokud chtějí na Želivského nebo na Floře přestoupit na tramvaj číslo 5, pak musejí dlouho čekat, protože intervaly jsou špatně nastaveny," upozorňuje Cabrnochová.

Další místostarostka Prahy 10 Radmila Kleslová konstatovala, že zástupci městské části ještě nebyli přizváni k jednání s radním Noskem. „Budeme chtít obnovení tramvaje 17 a 19, navrácení několika zrušených zastávek, posílení některých autobusových linek. Nikdo zatím neřešil, že vozíčkáři zrušením linky 19 přišli o návazné bezbariérové tramvaje a musejí příliš dlouho čekat na zastávkách," vzkázala Kleslová.

Zástupce starosty Prahy 8 Michal Švarc by si přál, aby změny navrhované městskou částí vstoupily v platnost co nejdříve. Podle něj na zavedení metropolitní sítě MHD doplatili nejvíce obyvatelé Čimic, Bohnic a Ďáblic.

„Také dopravní obslužnost bazénu Šutka, který se v lednu otevře veřejnosti, je nedořešena. O víkendech nám zrušili jediné spojení autobus 152. Velké množství nejen seniorů přišlo v sobotu a neděli o spojení se světem. Problematická je také otázka linky 202 a tramvaje 17. Námitky jsme již minulý týden přednesli radnímu Noskovi," řekl Švarc.

„Před zavedením změn jsme měli zhruba týden na připomínky, nyní máme bilancovat, ale na to je pro změnu trochu brzy. Nikdo nepřihlédl k tomu, že zásadní penzum našich cestujících jsou vysokoškoláci, kteří začnou jezdit až v říjnu," připomíná Švarc.

S kritikou se připojil také místostarosta Prahy 3 Ondřej Rut. Upozornil, že tramvaj číslo 16 zajišťovala do září spojení obyvatel východní části třetí městské části se stanicí metra A Želivského. Jejím odkloněním z Biskupcovy na Palmovku však obyvatelé Jarova a Chmelnice toto přímé spojení ztratili.

„Požádali jsme náměstka Noska o řešení. Populaci Jarova tvoří z velké části senioři a nutnost přestupovat cestou na metro jim působí komplikace. Navíc, zastávka Biskupcova je příliš malá na hromadné přestupy ve špičce a zastávka Nákladové nádraží Žižkov, která je druhou variantou pro přestup na Želivského, nutně vyžaduje rekonstrukci," vysvětlil Ondřej Rut.

Autor: Jakub Krupka

29.9.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Podle Chovance by video s Forejtem měli prověřit státní zástupci

Praha - Státní zastupitelství by mělo prověřit, zda se kompromitující video, na němž je údajně zachycen končící šéf hradního protokolu Jindřich Forejt, nemělo sloužit k vydírání. Novinářům to dnes ve Sněmovně řekl ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD). Nahrávkou by se podle něj měl zabývat i Národní bezpečnostní úřad (NBÚ) kvůli Forejtově bezpečnostní prověrce.

Nazí brněnští veslaři nafotili kalendář. Třásli jsme se jak ratlíci, smáli se

Brno /FOTOGALERIE/ – Namísto pravidelného tréninku zapózovali před objektivy fotoaparátů. Veslaři z brněnského ČVK se svlékli při tvorbě týmového kalendáře s cílem rozšířit povědomí o tradičním jihomoravském klubu a zvýšit zájem o veslování.

Nejnovější kasino v Las Vegas „hlídá“ obří drak od českých sklářů

Las Vegas /FOTOGALERIE/- Čeští skláři z Kamenického Šenova se výrazně podíleli na podobě prvního kasina v čínském stylu, které vzniklo v americkém Las Vegas. Herně s desítkami stolů a stovkami automatů totiž vévodí tunový skleněný lustr ve tvaru čínského draka od tuzemské firmy Preciosa Lighting. Kasino oficiálně otevřelo své brány minulý víkend.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies