VYBERTE SI REGION

Noví starostové v akci: budíček o půl šesté ráno a hromady smluv

Praha - „Zajistíme pořádek ve smlouvách, službách a veřejných zakázkách," sliboval před říjnovými volbami dlouholetý kritik dění na radnici Prahy 11 Jiří Štyler. Podobně hovořili Jan Čižinský a Ondřej Mirovský na Praze 7. Čižinský dokonce zveřejnil harmonogram, jak přesně bude postupovat, když ve volbách uspěje.

8.12.2014
SDÍLEJ:

Místostarosta Prahy 7 Ondřej Mirovský.Foto: DENÍK/Ondřej Leinert

Ve funkci jsou několik málo týdnů. A přestože zatím hlavně poznávají nové prostředí, už si prošli i první kritickou situací. „Přišel jsem do prázdné kanceláře, ve které byly tři mapy 
a jedna knížka, která se jmenovala Jak blufovat. To bylo vše, žádné předávání agendy nenastalo, snad se to ještě napraví," popisuje první dny na radnici místostarosta Prahy 7 Ondřej Mirovský.

První, co ho překvapilo, byla prý spousta dokumentů, která čekala k podepsání. „Úředníci tři měsíce neměli co dělat. Říkali, že už je nikdo neúkoloval, protože stejně všichni počítali s tím, že skončí," ukazuje stohy smluv.

Úřad fungoval normálně

„Na konci volebního období už se skutečně do podepisování nějakých dlouhodobých kontraktů nemá smysl hnát. Ale že by se zastavila práce, to rozhodně ne. Úřad normálně fungoval, vydával doklady, rozhodoval o každodenních věcech," odmítá jeho tvrzení bývalý místostarosta za ODS Tomáš Kaštovský, který se svojí stranou v sedmé městské části vůbec poprvé zasedl do opozičních lavic.

Občanští demokraté totiž od roku 1994 na Praze 7 všechny komunální volby vyhráli. Letos je se ziskem téměř 44 procent hlasů převálcovalo uskupení Praha 7 sobě vedené Janem Čižinským. Které uzavřelo koalici právě s Ondřejem Mirovským a jeho Koalicí pro 7.

Obdobně kritici radnice ovládli Jižní Město. Jiří Štyler z Hnutí pro Prahu 11 o 26 procent předstihl bývalého starostu Dalibora Mlejnského, kterému nepomohl ani odchod z ODS a založení nového uskupení „Jižní Město - náš domov".

„Kydáme hnůj, 
od rána do večera"

Štyler, který se osm let profiloval, jako ostrý kritik nevýhodných obchodů radnice, byl sledován někdejší detektivní agenturou ABL, jež dostávala zakázky od Prahy 11 a několikrát byl dokonce fyzicky napaden – ač se nikdy neprokázalo, že to mělo souvislost s jeho činností – teď jako starosta popisuje: „Denní režim vypadá tak, že ráno přijdeme, začneme kydat hnůj, kydáme ho do nočních hodin, a pak se jdeme vyspat, abychom zase druhý den mohli začít."

Co myslí sousloví kydat hnůj? „Vypovídání smluv, které jsou nevýhodné pro městskou část, nepodepisování smluv a faktur a podobně. Vypověděli jsme třeba „slavnou" cyklověž, zrušili jsme výběrové řízení na nadlimitní zakázku na komplexní údržbu Jižního Města. Byly tam podmínky, které neférově omezovaly okruh uchazečů a stanovovaly cenu," vysvětluje Štyler.

Hlavně pořádek. I v ulicích

A se smlouvami na údržbu 
a úklid se prý vypořádávají 
i jeho kolegové na Praze 7. 
„V rámci seznamování se 
s agendou jsem si řekl: Tam máme všechny smlouvy na úklid. A hned jsem byl překvapen, Praha 7 je docela malá, přesto máme šest smluv 
s různými firmami na úklid jednotlivých částí Prahy 7. Takže ani radniční administrativa se v tom pořádně nevyzná.

Přitom čistota ulic je, jak se nám ukázalo v předvolebních kampaních, pro lidi asi nejzásadnější téma. Máme tady fotbalový stadion, velkou hokejovou halu a po všech zápasech je problém s odpadky, protože uklízet se podle smluv má v jiné dny, než se právě hraje," vysvětluje Mirovský.

Pětatřicetiletý absolvent ochrany a tvorby životního prostředí, který posledních pět let pracoval v Technologickém centru Akademie věd ČR jako expert pro rámcové programy EU pro vědu a výzkum, vyzkoušel si práci asistenta v Evropském parlamentu i Poslanecké sněmovně (pomáhal bývalému předsedovi zelených Ondřeji Liškovi) 
a řadu let byl na Praze 7 v opozici, je teď výraznou postavou ve svojí domovské části i na magistrátu, kde patřil k největším vnitrostranickým kritikům vznikající koalice vedené Adrianou Krnáčovou.

Kalamita nastala a všichni spali

Jak na Praze 7 - z pozice radního - tak na magistrátu - byť „jen" jako místopředseda výboru - má na starosti dopravu. „A příroda mě nešetřila, začali jsme hned kalamitou," usmívá se dnes. Ale přiznává, že v prvních chvílích mu do smíchu tolik nebylo.

„Když v pondělí odpoledne popršelo a začalo mrznout, volal jsem náměstkovi primátorky. Ubezpečil mě, že to řeší. Čekali jsme se starostou asi do dvou ráno, že nám přijdou nějaké instrukce od krizového štábu, který na magistrátu zasedal. Nic nepřišlo," říká.

„Chtěli jsme dát zprávu na web Prahy 7, ale zjistili jsme, že jediná paní, která je k tomu pověřená a má přístupové kódy, už spí," popisuje další lapálie. „Tak jsme překlopili aspoň na Facebook informace, že ráno nebudou jezdit tramvaje. Protože jsme se starostou neměli koho zaúkolovat, nastavili jsme si budík na půl šestou a vyrazili ráno do ulic."

Žádné informace

Dopravní podnik podle Mirovského „úplně zapomněl informovat lidi na zastávkách, že tramvaje nejezdí." „Bydlím na Komunardů. Tam jsem deset minut stál a lidem vysvětloval, že to nejede 
a nezbývá, než jít pěšky. Pak jsem šel na Ortenovo náměstí a k Nádraží Holešovice, kde bylo lidí nejvíc. Pan starosta Čižinský stál na Vltavské. Vyzkoušel si tam práci informátora i pracovníka Technické správy komunikací. Protože to na Vltavské klouzalo, sedl na kolo a přivezl od hasičů pytel soli," vypráví místostarosta.

„Někteří si o nás asi říkali, že jsme blbí, když si neumíme zařídit, aby za nás tuhle práci dělal někdo jiný. Ale procesy jsou tady nějak nastavené, Technická správa komunikací, odbor dopravy hlavního města Prahy, náš krizový odbor… Všechno to za týden nezměníme. Když jste osm let v opozici a kritizujete radnici, je to pro vás trpké zjištění, že věci jdou tak pomalu," říká 
a věří, že se úřad postupně bude přizpůsobovat „novému pracovnímu módu".

„Zjistil jsem například, že Technická správa komunikací začíná sypat ulice v 6.30 ráno. To je přitom čas, když už řada lidí chodí do práce. Minimálně, když je krizová situace, mělo by to být dřív," popisuje jeden z prvních návrhů, který by chtěl na magistrátu předložit.

Dále by podle něho mohl mít úřad v záloze několik lidí, kteří by byli připraveni vyrazit do terénu v pět hodin ráno. „Můžou to být někteří úředníci, kteří si stěžují, že jsou podhodnoceni, tak by si takto přivydělali. A lidé, kteří jsou dlouhodobě vedení jako nezaměstnaní," plánuje Mirovský.

Starosta čekal na tramvaj marně

Kalamita zastihla také nového starostu Prahy 6 Ondřeje Koláře (TOP 09). Třicetiletý právník, který je mezi kolegy ve velkých městských částech s přehledem nejmladší, prý ale na rozdíl od sousedů z Prahy 7 žádné větší problémy s „pomalostí systému" nezareagoval.

„Zastihlo mě to v pondělí večer cestou z práce, kdy jsme s partnerkou a synem nejprve čekali asi patnáct minut na tramvaj a poté museli kus domů dojít pěšky, protože tramvaje přestaly jet. S pomocí kolegů jsme pak okamžitě informovali obyvatele Prahy 6 o nastalé situaci prostřednictvím informačních sms a speciálního on-line článku během celého pondělí a úterý na radničním webu," uvádí Kolář.

Na Praze 6 podle něho funguje již roky sněhová pohotovost, která se osvědčila 
a městská část je tak podle starosty připravena i na kalamity, kdy vedle mrazu napadne také hodně sněhu. „Něco podobného se stalo poprvé a dopravní podnik tak musel řešit zcela novou situaci. A nové vedení Prahy slíbilo, že do budoucna bude na podobné situace připravené," věří starosta Prahy 6.

Radní slibuje nový informační systém

Kolář tak naráží na slova náměstka primátorky a pražského radního pro dopravu Petra Dolínka. Metropole se podle něho s kritickou situací vypořádala obstojně. Byť se ukázalo, kde jsou slabá místa a že takto rozsáhlý výpadek povrchové kolejové dopravy nelze v současnosti z kapacitních důvodů zcela nahradit autobusy. „Rezervy jsou rovněž 
v systému informování cestujících," přiznal radní.

„Lidé chápou, že je příroda někdy silnější než technika 
a tramvaje například kvůli námraze nemohou jezdit. Ale oprávněně jim vadí, že musejí v 21. století uprostřed evropské metropole složitě zjišťovat, jaké mají možnosti, zda přijede náhradní autobus, v kolik hodin se dostanou do práce 
a podobně.

Tady je nepochybně prostor pro zlepšení," říká Dolínek a jako jednu z prvních variant vidí vytvoření systému, do kterého se budou moci lidé po vzoru drah zaregistrovat a dostávat v případě potíží aktuální informační esemesky či emaily.

Čtěte také: Mluvčí dopravního podniku: Podobná kalamita byla naposledy v roce 1901

Autor: Ondřej Leinert

8.12.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

„Cítíme velkou křivdu," říkají manželé, kteří měli naftu ve své studni

Zdounky – Společně se svou manželkou cítí velkou křivdu a bezmoc poté, co před více než 14 dny zjistili, že jejich do té doby průzračná a kvalitní pitná voda ve studni je kontaminována starou směsí topných olejů. Znehodnocenou vodu nic netušíce několik dní pili.

Rath opět zamíří do soudní síně, tentokrát žaluje státního zástupce

Praha - Bývalý středočeský hejtman David Rath znovu míří do soudní síně, tentokrát v roli žalujícího. Jeho žalobu na státního zástupce Petra Jiráta, který dozoruje Rathovu korupční kauzu, začne soud veřejně projednávat v únoru. Redakce to zjistila z justiční databáze Infosoud. Rathovi vadí některé výroky, které o něm Jirát řekl v rozhovoru pro média.

Britové poslali do vězení trio, jež ženy z ČR nutilo k prostituci

Bristol - Soud v britském Bristolu dnes uložil tresty vězení ve výši 7,5 až 9,5 roku trojici osob, které lákaly z České republiky ženy do Spojeného království, kde je nutily k prostituci. Britská média státní příslušnost odsouzených neupřesňují, z prohlášení místní policie ale vyplývá, že jeden z trojice byl zadržen v Česku, kde čeká na vydání do Británie. Soud mu tedy trest uložil v nepřítomnosti.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies