VYBERTE SI REGION

Obrana proti výtržnictví či odvazování lodí je obtížná

Praha – Majitelé lodí se mohou jen s potížemi bránit vandalům, kteří se rozhodnou jejich plavidlo odvázat a pustit po proudu. Přístaviště nemusí mít speciální ostrahu nebo hlídky, řekli odborníci na lodní dopravu. V neděli plula v Praze po Vltavě loď bez posádky, kterou někdo nedovoleně odvázal. Případ vyšetřuje policie.

18.2.2013 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Vít Šimánek

„Každý provozovatel musí loď zabezpečit v rozumné míře, což parník byl, někdo si s jeho uvolněním dal docela práci," řekl dnes Dušan Sahula, ředitel Pražské paroplavební společnosti, která parník pronajala občanskému sdružení Dvojka sobě. Uvolněné plavidlo, šedesátimetrová plovoucí galerie Hradčany, byla podle něj přivázaná na sedmi ocelových lanech, jejichž odvázání by laikovi trvalo nejméně půl hodiny.

Plavidla v kotvištích se zabezpečují jen lany nebo provazy, osobní a nákladní lodi mají povinné ještě kotvy. „Plovoucí těleso nebo prostor jako naše galerie kotvu mít nemusí, víc než provazy a lana nemáme," uvedl Sahula.

Podle ředitele Státní plavební správy Jaromíra Kalouska jsou snížená nábřeží, kde v Praze lodi kotví, problematická. „Je to záležitost, kterou řeší i magistrát, jde především o nájemní vztahy. Kdyby byl jeden nájemce, zlepšila by se situace, protože na jednotlivé provozovatele by mohl daleko lépe dohlížet," uvedl Kalousek. Břehy má nyní ve správě městská společnost Trade Center Praha (TCP). Jednotlivá občerstvení, půjčovny loďek nebo lodní restaurace provozují soukromé firmy.

Bezpečnost při větším průtoku vody

Bezpečné uvázání lodí může ohrozit také stoupající hladina nebo větší průtok vody. „V Praze se to nemůže stát, plavidla jsou v takovém případě odvážena do ochranných přístavů," uvedl Kalousek, který si nepamatuje, že by se na některém z významných toků loď sama utrhla. „Může se to ale stát na nevýznamných, menších tocích," dodal.

Při větším průtoku vody by odvázaná loď bez posádky mohla ohrozit i bezpečnost na řece a v jejím okolí. V metropoli přitom ještě před týdnem platil první povodňový stupeň. „Naštěstí teď už jsou průtoky normální. Minulý týden ale loď na svém místě nestála, byla uklizená v ochranném přístavu," dodal Kalousek.

Plující galerie původně kotvila na Výtoni, po uvolnění doplula k Palackého mostu, kde se zarazila a proud ji stočil tak, že se zapřela o jinou kotvící loď. Nikdo nebyl zraněn, nebyl ani poškozen majetek, uvedl Kalousek. Dnes už je loď na původním místě.

Podle Sahuly není podobných případů mnoho. „Před Vánocemi někdo odvázal loď u vyšehradské skály, teď nám odvázali galerii. Za pět let dva případy, je to opravdu výjimečné," dodal Sahula.

Autor: ČTK

18.2.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
5 4

Lékárny nelegálně vyvezly léky za 149 milionů korun

Zemětřesení zasáhlo opět Itálii, padají i laviny
8

Zemětřesení v Itálii: lavina zasypala hotel, je v něm „mnoho mrtvých“

Brno podepsalo smlouvu o Hyperloopu. Má přispět také k rozvoji vědy ve městě

Brno – Kapsle létající tubami rychlostí čtrnáct set kilometrů v hodině může znít jako sci-fi, přesto se na vývoji těchto technologií Brno chce podílet. Zástupci města i Jihomoravské kraje ve středu podepsali dohodu o spolupráci s firmou Hyperloop Transportation Technologies. Ještě letos chtějí začít pracovat na studii proveditelnosti projektu. „Náklady velmi hrubě odhaduji na pět milionů korun pro kraj i Brno," sdělil náměstek krajského hejtmana pro oblast vědy a inovací Jan Vitula.

Rathova korupční kauza: Soud vrátil k došetření druhou větev

Praha - Krajský soud v Praze v pondělí vrátil k došetření druhou větev kauzy bývalého poslance a středočeského hejtmana Davida Ratha. Napsala to dnes Mladá fronta Dnes (MfD), které to sdělila mluvčí krajského soudu Pavlína Bočková. Důvody rozhodnutí mluvčí odmítla uvést s tím, že musí být nejprve doručeno účastníkům řízení. Případ se týká manipulace veřejných zakázek Středočeského kraje a krajských nemocnic, kriminalisté v něm navrhli obžalovat devět lidí a osm firem včetně stavební společnosti Metrostav.

Na KLDR budou shlížet bývalí vůdci. Kim staví na nejvyšší hoře sousoší dynastie

Severokorejský diktátor Kim Čong-un utrácí miliony dolarů za výstavbu nového sousoší, které bude znázorňovat trojici dosavadních vůdců KLDR - tedy jeho, jeho otce Kim Čong-ila a dědečka Kim Ir-sena. Socha se má tyčit na vrcholu nejvyšší severokorejské hory Pektu. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies