VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Odpovědnost není jet hodně pomalu. To radši nevyjíždět

Praha - Není to fáma, ale skutečnost. Takzvaní dušičkoví řidiči skutečně existují. Zaznělo to v pražském policejním muzeu, kde policisté společně s Besipem představili nástrahy číhající na seniory v dopravě.

6.10.2013 19
SDÍLEJ:
Fotogalerie
12 fotografií

Ilustrační fotoFoto: čtk

Zanedlouho skutečně bude možno potkávat na silnicích šoféry vyššího věku, kteří jedou opatrně, možná až příliš - čímž podle ostatních šoférů zdržují a vytvářejí rizikové situace, když je jiní předjíždějí - a navíc občas na něco pozapomenou. Třeba na blinkr.

Nedělají to schválně, zdůraznila Zuzana Pidrmanová z preventivně informačního oddělení pražské policie, která vyzývá ostatní účastníky silničního provozu k ohleduplnosti. „Mají právo být tolerováni a přijímání se vším, co k věku souvisí," připomněla policistka.

Byť je pravda, že mladšímu člověku těžko vysvětlovat, že jednou zestárne i on - a může mít obdobné problémy… Nejen jako motorista, ale i v roli cyklisty nebo chodce. Také v jejich případě může být problém s horším zrakem či nedostatečnou pozorností.

Podle zkušeností policistů to platí třeba v případě přecházení před přechod, kde rozhodně není pravda, že by pěší měli absolutní přednost, jak se ještě někdy traduje (a před tramvajemi už vůbec ne!); ostražitosti podle Miroslava Šimečka z policejního prezidia také není nikdy dost třeba při vystupování z prostředků městské dopravy.

Problémem podle Šimečka někdy může být i nedostatečná znalost pravidel silničního provozu. Ne že by chtěl kohokoli podezřívat, že v autoškole nedával dostatečný pozor, nebo že se mu snad vědomosti vykouřily z hlavy.

Nicméně - od šedesátých či sedmdesátých let, kdy současní senioři navštěvovali řidičské kurzy, se mnoho změnilo, objevily se i nové značky. „Je tak třeba se neustále vzdělávat a osvěžovat si i to, co je zažité," připomněl Šimeček.

Přecenění vlastních možností

Velmi podstatné je podle jeho slov také správně zhodnotit své schopnosti a fyzickou kondici. Přecenění vlastních možností se může stát osudným nejen řidičům (u nichž je to aktuální třeba v případě delších tras nebo při plánování výjezdů do míst se složitější dopravní situací v době špiček, případně do lokalit, které dobře neznají).

Někdy ještě fatálnější následky to může přinést cyklistům vyššího věku, jimž hrozí nejen nebezpečí z dopravy, ale infarkt. A také chodcům.

Policie připomíná, že je důležité nezapomínat nejen na pravidelné lékařské prohlídky, povinné pro řidiče vyššího věku, ale je dobré dbát také 
na dodržování pitného režimu a volbu vhodné, (to znamená lehké) stravy. A hlavně - před jízdou se vyvarovat užití léků tlumících pozornost!

S přicházejícím podzimem také policisté apelují na používání reflexních prvků, které řidiči umožní vidět chodce na dostatečnou vzdálenost a včas reagovat. Je rozhodně bezpečnější, když šoféři spatří pěšáka na 200 metrů, než když se jim náhle vynoří před autem ze tmy na desetkrát kratší vzdálenost.

Což platí i pro cyklisty. Reflexní doplňky lze koupit, získat je při různých akcích od preventistů, ale jednoduchou pásku na rukáv někdy mohou mít k dispozici i policejní hlídky. Tak proč se nezkusit zeptat?

Nejen před „dušičkovými jízdami" také policista Šimeček připomíná: vždy je třeba dobře zhodnotit vlastní síly a uvědomit si své možnosti. A případně raději nevyjet a zvolit jiný vhodný dopravní prostředek. Rozhodně také není hanbou požádat o pomoc někoho z mladších příbuzných - a stejně tak je jen chvályhodné, když s takovou nabídkou oni přijdou jako první…

Zmírní riziko poučná videa?
S rostoucím věkem se zvyšuje nebezpečí, že pokud se člověk stane účastníkem dopravní nehody, skončí to špatně.

Statistiky jsou neúprosné. Člověk nad 60 let má 1,75krát větší riziko, že v takovém případě zemře, než jedinec v produktivním věku. U lidí nad 70 let je to dokonce 2,6krát pravděpodobnější - a po překročení osmdesátky dokonce 5,6krát vyšší. To podle Romana Budského z Besipu není dáno jen úbytkem fyzických i psychických sil a chorobami zhoršujícími případnou rekonvalescenci, ale také změnami ve stavbě těla.

Je známo, že kosti se stávají křehčí a vazy méně pružné. Jasnou řečí podle Budského hovoří také jiná čísla. „Běžný" účastník dopravní nehody, který utrpěl zranění, si v nemocnici poleží v průměru 7 dní, zatímco průměrný senior 12 - a často bojuje se závažnějšími komplikacemi.

K tomu, aby takových případů bylo co nejméně, chce přispívat i Besip. V současné době dokončuje novou verzi příručky Senioři v silniční dopravě plné rad jak se chovat v nejrůznějších situacích - užitečných mimochodem nejen pro dříve narozené řidiče, cyklisty, chodce, ale třeba i pasažéry městské hromadné dopravy.

Příručka, která zanedlouho nahradí již docházející zásoby téhle knížtičky z roku 2009, bude k opět k mání u krajských koordinátorů Besipu i při nejrůznějších preventivních akcích. Bude ji ale také možno stáhnout z webových stránek Besipu, kde se objeví také videa přinášející poučení pro nejrůznější situace.

Hlavně ale platí: podstatné jsou rozvaha, pochopení - a tolerance!

Autor: Milan Holakovský

6.10.2013 VSTUP DO DISKUSE 19
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nikolas Bady u Okresního soudu v Ústí nad Labem.
6 9

Před lety brutálně znásilnil malého kluka. Nyní Bady u soudu odmítá násilí

Škoda 105 L.
AUTOMIX.CZ
22

Prodejce nabízí auta ze „socíku" v super stavu. Tahle Škoda najela jen 9000 km

Nástěnkový tendr. Slovenským exministrům hrozí trest jako za vraždu

V Bratislavě stanuli před soudem dva bývalí ministři pro podezření z korupce. Hrozí jim tresty jako za vraždu.

Silničáři budou letos opravovat přes 600 kilometrů silnic

/INFOGRAFIKA/- Silničáři budou letos opravovat přes 600 kilometrů dálnic a silnic, loni se opravy týkaly 605 kilometrů. Stavební práce začnou začátkem tohoto měsíce, řekl na dnešním setkání s novináři ministr dopravy Dan Ťok. Kromě oprav bude letos zahájeno 140 kilometrů staveb nových silnic. Měla by mezi nimi být i většina z takzvaných prioritních staveb, které nedávno získaly nové posudky dopadu na životní prostředí (EIA).

Koalice navrhla vyšší přídavky na děti. Populismus, reagovala opozice

Koalice ve Sněmovně je pro zvýšení přídavků rodinám s dětmi tak, jak se na tom dohodla v únoru. Celkově jim chce přidat čtyři miliardy korun. Zvýšení, které dnes předložil předseda poslanců ČSSD Roman Sklenák, počítá se zvýšením dětských přídavků i slevy na dani za první dítě. Opozice to označila za předvolební populismus, návrhy prý mohla vláda předložit dříve.

AKTUALIZUJEME

Andrej Babiš je v Harrachově, nepřijel jen kvůli EET

/FOTOGALERIE/ Hlavním účelem cesty ministra financí Andreje Babiše do Harrachova není EET, ale zanedbané pozemky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies