VYBERTE SI REGION

Odvoz odpadu bude v Praze dražší. Hrozí až kolaps, varují firmy

Praha - Třetinu obyvatel metropole, víc jak 300 tisíc lidí, čeká od 1. listopadu letošního roku změna. Změna, kterou by v ideálním případě vůbec neměli postřehnout - odpad z jejich domů bude odvážet jiná firma.

18.7.2014 1
SDÍLEJ:

Popeláři z Pražských služeb obsluhují v současnosti dvě třetiny Prahy. A ve hře je teď ta poslední, o kterou se zatím dělí tři společnosti. K listopadu letošního roku už mají vše zajišťovat Pražské služby.Foto: VLP/Miroslav Rendl

Místo společností Komwag, Ipodec nebo AVE CZ, které dosud zajišťovaly svoz odpadů v Praze 2, 3, 8, 9, 10 a 14, to budou Pražské služby. A dvojice společností Komwag a AVE CZ spolu se zástupci městských částí vystoupila s ostrým prohlášením: Od 1. listopadu v třetině Prahy „reálně hrozí kolaps svozu odpadu".

„Magistrát, který tuto změnu připravil, se městských částí vůbec nezeptal, co na toto rozhodnutí, které se týká pořádku u nich, říkají," kritizuje to také zástupce starostky Prahy 2 Jan Vaněk. „Nejen, že je to pro městské části finančně nevýhodné, ale doplatit na to mohou i občané," varuje místostarosta.

„Vznikne monopol, a to není nikdy dobré"

Jeho obavy sdílí i senátor za Prahu 9 Tomáš Kladívko. „Odvoz odpadu u nás ke spokojenosti občanů zajišťuje už 20 let společnost AVE, která to řádně vysoutěžila. Jestliže teď budou mít celou Prahu na starosti Pražské služby, vznikne monopol, a to není nikdy dobré. Občané se mě už ptají, co bude po 1. listopadu 2014 a jaká bude cena. A já jim nedokážu odpovědět," říká senátor.

Jasno má pak zástupce společnosti, která tuto službu na Praze 9 zajišťuje doposud. „Když budou mít Pražské služby monopol, občané Prahy se mohou připravit na to, že budou za odpad platit enormní sumy, které se budou každoročně dost navyšovat,“ je přesvědčen jednatel společnosti AVE CZ Roman Mužík. Se společností kvůli tomu připravují podnět k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. „Chceme ho podat v nejbližších dnech,“ prozradil.

Jeho obavy nezávisle na něm sdílí i výkonný ředitel České asociace odpadového hospodářství Petr Havelka. „Obecně tyto změny vnímáme tak, že to znamená omezení tržního prostředí. Což s sebou vždy nese určitá rizika, možným zvýšením cen v menším konkurenčním prostředí počínaje.“

Praha podle Vávry: jedno město i firma

Náměstek primátora Jiří Vávra, který změnu na magistrátu prosazoval, ale kritiku odmítá. „Rozhodně nehrozí, že by nám někdo monopolně diktoval podmínky. Pražané na tom naopak mohou vydělat. Budu prosazovat, aby se smlouva na svoz odpadu každé dva roky aktualizovala podle cen obvyklých na trhu.“

Vávra dlouhodobě prosazuje, aby základní infrastrukturu 
v Praze obstarávaly městské firmy, na které může metropole dohlížet prostřednictvím zastoupení v dozorčí radě. Letos na jaře už například prosadil šestimiliardový nákup tříčtvrtinového podílu ve společnosti Pražská plynárenská. Šlo o jeden 
z největších nákupů hlavního města 
v posledních letech. Podobně se Praha snaží nakoupit akcie PRE: a moci tak ovlivňovat trh s elektřinou.

Změny 
v Pražských službách zapadají do vzorce plánů prvního primátorova náměstka o tom, jak by mělo být řízeno hlavní město. „Jsem zastáncem toho, že má existovat městská firma, která se stará o městské sítě, stará se o naprosto klíčové funkce. Protože, pokud tomu tak není, obyvatelé jsou vydíráni. Ať už z hlediska ceny nebo kvality služeb a tak dále,“ popisuje to druhý nejvyšší muž Prahy.

Vypisování zakázek takzvaně „in-house"

Díky svému podílu v Pražských službách bude moci metropole vypisovat zakázky na svoz odpadu přímo, takzvaně „in-house“. „To vyloučí jakékoliv spekulace 
a podivné hrátky kolem vypisování tendrů na svoz a likvidaci odpadu,“ popisuje to Vávra.

Že by si Pražské služby lidově řečeno dělaly, co se jim zachce, obavy prý nemá. „Naštvání firem, které toto léta dělají, nebo městských částí, které v těchto firmách mají svoje podíly, je logické a plně ho akceptuji, ale stejně tak se nedomnívám, že by si nějaká stoprocentně vlastněná firma dovolila okrádat svého majitele.“

O tom, jak bude postavena smlouva mezi Prahou a Pražskými službami, se v těchto týdnech jedná, jasno by podle Vávry mělo být během září. „Tak, aby k 1. listopadu, kdy Pražské služby převezmou třetinu zákazníků v městských částech, bylo vše smluvně náležitě opatřené,“ říká první náměstek primátora.

Nemají prý zatím auta ani popelnice

Místostarosta Prahy 2 Jan Vaněk ale Vávrův optimismus nesdílí. A odmítá, že by šlo o předvolební výměnu názorů mezi TOP 09, která ovládá pražský magistrát, a zastupiteli městských částí z řad ODS. Jde o téma, které podle něho městské části řeší přes rok. „Teď je to ale aktuální. Ve čtvrtek zasedá valná hromada Pražských služeb, která má na svém zasedání rozhodnout 
o zahájení restrukturalizace společnosti,“ přibližuje.

Dalším důvodem načasování podle něho je, že firmy zajišťující svoz odpadu připravují zmíněnou stížnost k ÚOHS. Alarmující jsou podle Vaňka i další okolnosti. „Společnost Komwag u nás zajišťuje úklid 20 let. Dokonale to tady zná, navíc máme každých 14 dní schůzky a můžeme s nimi řešit problémy. 
Z Pražských služeb, které to mají převzít už k 1. listopadu, jsme stejně jako od zastupitelů magistrátu, co toto rozhodnutí učinili, zatím neslyšeli nic,“ štve místostarostu.

„Neslyšeli jsme vůbec, jakým způsobem jsou Pražské služby připraveny zajistit svoz komunálního odpadu. Zda už mají objednána vozidla, která budou službu u nás zajišťovat. Neslyšeli jsme, zda už mají pořízeny sběrné nádoby, protože ty, co jsou umístěny na území Prahy 2, jsou 
v majetku společnosti Komwag. Neslyšeli jsme, jak chtějí od majitelů domů převzít klíče od nemovitostí. Celé organizační zajištění je pro naši městskou část velkou neznámou,“ popisuje Vaněk.

Investice za zhruba 300 milionů korun

Zástupci společností Komwag a AVE CZ spočítali, že Pražské služby budou muset 
k 1. listopadu letošního roku pořídit 40 vozů splňujících přísné ekologické normy a 36 tisíc sběrných nádob. „Bude tady chaos a budou tu jezdit auta zapůjčená z několika zemí světa,“ rýsuje černý scénář technický ředitel Komwagu Jan Petružálek. „Je to podle mě časově nenaplnitelné,“ dodává s tím, že jen investice do popelářských vozů podle něho vyjde na zhruba 300 milionů korun.

Oslovení zástupci Pražských služeb nechtěli den před klíčovým zasedáním jejich valné hromady situaci komentovat, náměstek primátora Jiří Vávra ale nemá obavy, že by Pražské služby něco podcenily.

„Včera jsem se bavil s vrcholným managementem Pražských služeb, který mne informoval, že chybějící vozy už mají zasmluvněny v rámci Evropy. Pokud je odprodají, mohou se jednoduše odebrat stávajícím dodavatelům, pokud ne, není problém chybějících 40 vozů zajistit jinak. Momentálně se zajišťují také svozové nádoby, nábor zaměstnanců a jejich proškolení,“ uvádí Vávra.

Popelářů bude víc. A přitom bez práce

Stejně tak hladce podle Vávry Pražské služby převezmou každodenní „mravenčí“ práci v městských částech. „Lidé, kteří dělají práci v Pražských službách, jsou špičkoví odborníci, a toto bez problémů zvládnou. I kdyby v tom přechodovém období měli mít jednu směnu navíc. Ale to je mezní záležitost, nepředpokládám, že by to takto bylo. Uvědomme si, že už teď obsluhují dvě třetiny Prahy, není důvod se obávat, že by nevěděli, do čeho jdou,“ je přesvědčen Vávra.

Místostarosta Prahy 2 to ale se zástupci Prahy 8 nebo 9 vidí jinak. „Dokud jsem nedělal místostarostu, nenapadlo by mě, co všechno mnohdy vysmívaná práce popeláře obnáší. Třeba jen naplánovat směny je věda. Když popelnice vyvážíte ráno, lidí si stěžují, že je to budí. Večer, že nemůžou spát. Přes den pak, že popeláři zatěžují už tak ucpané silnice. 
A teď si představte, že budou svoz odpadu zajišťovat dvě firmy,“ poukazuje Jan Vaněk z Prahy 2 na jiný problém.

Komwag, na jehož dobrém hospodaření má Praha 2 zájem, protože má v něm majetkový podíl, totiž podobně jako AVE CZ 1. listopadu městské části zcela neopustí. „Zákazníky, které máme na smlouvy přímo, což jsou podniky a živnosti, budeme obsluhovat určitě dál. Očekávám, že zhruba polovina zákazníků nám zůstane. Městské části se to tak vedle více popelářských vozů v ulicích dotkne i tím, že budeme muset propouštět,“ mrzí jednatele AVE CZ Romana Mužíka.

Hazard do budoucna?

Obdobně to vidí Petr Havelka z asociace odpadového hospodářství. „Politici si asi úplně neuvědomují, že když se 
v ranní špičce bude střídat jedno popelářské auto za druhým, řidiči asi příliš spokojeni nebudou.“

Političtí představitelé Prahy podle Havelky mohli udělat krok navíc: „Sezvat odbornou odpadářskou veřejnost 
a zeptat se na její názor. Nic by je to nestálo a možná by se dověděli informace, které by se jim v jejich rozhodování hodily. Mám ale informace, že nic takového neproběhlo, což je škoda. Je otázka, jestli to není do budoucna s funkčností systému odpadového hospodářství poměrně hazard,“ argumentuje Havelka.

Čtěte také: Praha 2 nesouhlasí se snahou Prahy ovládnout Pražské služby

Autor: Ondřej Leinert

18.7.2014 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Veslařský svět v černém. V Mařaticích pohřbili nadějného veslaře Michala Plocka

Uherské Hradiště – S juniorským mistrem Evropy i mistrem světa dvaadvacetiletým Michalem Plockem se přišly v pondělí 5. prosince rozloučil na jeho poslední cestě zhruba dvě stovky známých, přátel a rodinných příslušníků do obřadní síně hřbitovu v Uherském Hradišti, Mařaticích. Talentovaný veslař a nástupce Ondřeje Synka byl 28. listopadu nalezen mrtvý v loděnici pražské Dukly, za níž vesloval.

Vědci zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní

Klecany (u Prahy) - Vědci z Národního ústavu duševního zdraví (NUDZ) v Klecanech u Prahy zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní. Pracoviště je unikátní spektrem nabídky metod řešení poruch spánku, a to nejen v rámci ČR. Řada problémů se léčí nejen podáváním léků, ale zásadní jsou i psychoterapeutické postupy, říká vedoucí oddělení spánkové medicíny Jitka Bušková.

Technik z letounu s fotbalisty: Pád jsme nečekali, nikdo nekřičel

La Paz - Bolivijská vláda začala vyšetřovat podezření na nepravosti při udělení licence místní letecké společnosti LaMia, jejíž letoun minulý týden havaroval v Kolumbii s brazilskými fotbalisty. Příčinou neštěstí, při němž zemřelo 71 lidí, byl zřejmě nedostatek paliva. Informaci, že letadlo mělo udělat mezipřistání na dotankování, potvrdil dnes brazilské televizi Globo i přeživší technik Erwin Tumiri.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies