VYBERTE SI REGION

Pacienti si stěžují na chování lékařů i na fronty v čekárnách

Praha - Nemocnice v hlavním městě dostávají od svých pacientů a jejich příbuzných ročně desítky stížností všeho druhu. Výtky se týkají práce lékařů, zdravotních sester, často ale přichází kritika kvůli dlouhému čekání na ambulancích, vybavenosti pokojů, nebo dokonce špatné stravě.

26.1.2015
SDÍLEJ:

Fakultní nemocnice Motol v Praze.Foto: DENÍK/Grzegorz Klatka

Za rok 2014 zaznamenali například ve Fakultní nemocnici Motol 221 stížností, v Nemocnici Na Bulovce 156, v Ústřední vojenské nemocnici 68 a ve Všeobecné fakultní nemocnici jich bylo 38.

Oslovené nemocnice ale tvrdí, že celkový počet stížností je poslední roky neměnný. Kromě nemocnic se nespokojení pacienti obracejí především na Českou lékařskou komoru, ministerstvo zdravotnictví a kolem stovky lidí, kteří se cítí být poškozeni, podávají trestní oznámení a snaží se dosáhnout satisfakce soudní cestou.

Motolská nemocnice, která je největší v zemi, každoročně ambulantně ošetří přes 860 tisíc pacientů a na lůžku přes 70 tisíc. Stížností loni zaznamenali přes 200. „Nejčastěji si lidé stěžují na způsob komunikace, následuje kvalita poskytování zdravotních služeb a délka čekacích dob," řekla Deníku mluvčí nemocnice Dita Václavíková.

Podle ní se nemocnice nejprve zabývá tím, jestli jsou stížnosti vůbec oprávněné. 
V případě, že ano, vyhodnocuje je a následně každému stěžovateli pošle reakci písemně, nebo je výsledek sdělen v rámci ústního jednání.

Komunikace personálu

Neoprávněných výtek je ale podle Václavíkové většina. Ty, které jsou vyhodnoceny jako oprávněné, nebo částečně oprávněné se zpravidla týkají komunikace zdravotnického personálu. Za loňský rok v Motole ještě neuzavřeli čtyři případy, jejich celkový počet ale v posledních letech nepřibývá.

Pouze o dvě stížnosti víc, než v roce 2013, dostala loni Nemocnice Na Bulovce. Z celkově 156 stížností jich ale byla rovná stovka neoprávněných, 39 částečně oprávněných a 
v 17 případech dalo zařízení pacientovi zapravdu.

Kromě kritiky personálu směřovalo podle mluvčího Martina Šalka nejvíce stížností na provozní záležitosti jako je strava, parkování nebo vybavenost některých oddělení či pokojů.

„U stížností na stravu se to týkalo především takzvaných tabletů neboli podnosů, na kterém se podává jídlo. Byly zastaralé a někdy protékaly. Na konci roku ale firma Aramark, která u nás komplexně obstarává stravování, ze sta procent vyměnila veškeré nádobí i tablety pro pacienty, takže nyní jsou úplně nové,“ přidává konkrétní příklad Šalek.

Dlouhé čekání pacientů

Pacienti Ústřední vojenské nemocnice podle mluvčí Jitky Zinke poslali loni celkem 68 stížností, 
z nichž podobně jako v předešlých případech bylo neoprávněných celých 74 procent a dalších pět procent jich bylo oprávněných pouze částečně. 

Oproti předchozím dvěma letům nemocnice evidovala 
v roce 2014 zhruba o třetinu méně stížností a 14 z nich pak vyhodnotila jako oprávněných. V převážné většině se týkaly dlouhého čekání pacientů 
a jednání personálu.

„V souvislosti s oprávněnými stížnostmi jsme upravili organizaci práce na akutních ambulancích a jsou u nás vedeny kurzy zaměřené na zkvalitnění komunikačních dovedností,“ tvrdí Jitka Zinke a dodává, že nemocnice na druhou stranu v loňském roce dostala téměř 200 děkovných dopisů.

To Vše
obecná fakultní nemocnice zaznamenala za uplynulý rok jen necelé čtyři desítky výtek a jako u ostatních šlo především o léčebnou péči a provoz. „Opodstatněných jich bylo vyhodnoceno pouze sedm, například šlo o dlouhé čekání na ambulanci,“ vysvětluje mluvčí Filip Brož. Ani zde ale nezaznamenali, že by stížností prudce přibylo.

Platí presumpce neviny

Když mají pacienti, nebo jejich příbuzní podezření na pochybení ošetřujícího lékaře, obrací se také na Českou lékařskou komoru (ČLK). Sem přišlo za rok 2014 celkem 1735 stížností z celé republiky a přes tisíc z nich ještě není uzavřených, protože konečný verdikt oddalují odvolání nebo zpracovávání posudků. Dosud tak dostali za minulý rok pokutu pouze dva lékaři, dalších 14 jich je vinných, ale na trest zatím čekají.

U většiny uzavřených případů nebyla prokázána chyba lékaře, což ale ne vždy znamená dobře odvedenou práci. „Platí zde presumpce neviny, stěžovatel je sice přesvědčen o tom, že lékař chyboval, ale mnohdy je složité mu vinu dokázat,“ přiznává tiskový mluvčí ČLK Michal Sojka.

Problém naopak bývá 
i s potížisty, kteří si bezdůvodně a opakovaně stěžují na zdravotníky. „Většinou takové lidi poznáte už podle jejich dikce, navíc posílají výtky i na další instituce,“ popisuje Sojka.

Česká lékařská komora posuzuje zejména prohřešky proti lékařské etice a chyby 
v komunikaci mezi lékařem a pacientem. Stížností na špatný medicínský postup podle Sojky překvapivě příliš není, 
v těchto případech pak ale zároveň bývá podáno trestní oznámení a vyšetřování se ujímá policie.

Stížnosti pacientů v roce 2014Fakultní nemocnice Motol: 221 případů
Nemocnice Na Bulovce: 156 případů
Fakultní nemocnice Královské Vinohrady: 74 případů
Ústřední vojenská nemocnice: 68 případů
Všeobecná fakultní nemocnice: 38 případů
Česká lékařská komora: 1735 případů v celé ČR

Čtěte také: Stížnosti na drogově závislé v Nemocnici Na Bulovce: ochranka přitvrdila

Autor: Matěj Ludvík

26.1.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Podle Chovance by video s Forejtem měli prověřit státní zástupci

Praha - Státní zastupitelství by mělo prověřit, zda se kompromitující video, na němž je údajně zachycen končící šéf hradního protokolu Jindřich Forejt, nemělo sloužit k vydírání. Novinářům to dnes ve Sněmovně řekl ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD). Nahrávkou by se podle něj měl zabývat i Národní bezpečnostní úřad (NBÚ) kvůli Forejtově bezpečnostní prověrce.

Nazí brněnští veslaři nafotili kalendář. Třásli jsme se jak ratlíci, smáli se

Brno /FOTOGALERIE/ – Namísto pravidelného tréninku zapózovali před objektivy fotoaparátů. Veslaři z brněnského ČVK se svlékli při tvorbě týmového kalendáře s cílem rozšířit povědomí o tradičním jihomoravském klubu a zvýšit zájem o veslování.

Nejnovější kasino v Las Vegas „hlídá“ obří drak od českých sklářů

Las Vegas /FOTOGALERIE/- Čeští skláři z Kamenického Šenova se výrazně podíleli na podobě prvního kasina v čínském stylu, které vzniklo v americkém Las Vegas. Herně s desítkami stolů a stovkami automatů totiž vévodí tunový skleněný lustr ve tvaru čínského draka od tuzemské firmy Preciosa Lighting. Kasino oficiálně otevřelo své brány minulý víkend.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies