VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Parkovací zóny v Nuslích a Podolí? Už na jaře

Praha - Městská část Praha 4 má jasno. Stání aut zreguluje už za pár měsíců. Praha 9 ještě licituje o podmínkách. Nakonec může ucuknout.

22.10.2016
SDÍLEJ:

Zóny placeného stání. Ilustrační foto. Foto: DENÍK/ Dimír Šťastný

Dnes jsou doslova zaplaveny přívaly mimopražských aut. Zaparkovat zde je nadlidský úkol a místní ztrácejí trpělivost. Nusle a Podolí proto už na jaře „zmodrají", zóny placeného stání jsou zde takřka hotovou věcí.

Zony zasáhnou i okolí stanic metra 

Jejich výsledná podoba se sice stále ještě dopracovává, vše ale směřuje k úspěšnému konci. „Předpokládám, že vše potřebné přes zimu administrativně proběhne a na jaře už by mohly být zóny spuštěny," prozradil Pražskému deníku starosta Prahy 4 Petr Štěpánek (Trojkoalice).

Pražský deník zjistil, že vedle jmenovaných čtvrtí zóny zasáhnou také oblasti podél linky metra C, konkrétně okolí stanic Vyšehrad, Pražského povstání, Pankrác, Budějovická a Kačerov.

Před školkami by zony neměly platit 

Regulaci stání plánuje Praha 4 konkrétně v režimu modrých rezidenčních a fialových smíšených zón. Modré mají být především v centrech rezidenčních oblastí, jako například na podolské stráni. Naopak v místech, kde jsou obchody a podnikají živnostníci, budou fialové zóny, aby zde mohli zákazníci zastavit.

Radnice si ale vymohla i některá další opatření. „Například chceme, aby před školkami neplatily modré zóny hned ráno, ale až od devíti, aby rodiče mohli v klidu děti vyložit," dodává Štěpánek.

Devítka chce fialové zóny 

O poznání složitější je situace v Praze 9. Stanovení parkovacích zón v Libni a Vysočanech totiž stále brzdí některé požadavky radnice, na které alespoň prozatím magistrát odmítá přistoupit. „Žádáme jednotný systém fialových, tedy smíšených zón a cenu deset korun na hodinu stání pro návštěvníky," jmenuje radní Prahy 9 pro dopravu Tomáš Holeček (ODS).

Zdůvodňuje to tím, že v jiných městských částech jsou na mnoha místech modré zóny přes den poloprázdné a přitom řada řidičů nemá kde krátkodobě zastavit. Vyjít vstříc chce především drobným podnikatelům a návštěvám rezidentů.

Desetikoruna na hodinu se Praze nelíbí 

Takové připomínky se ale magistrátu nelíbí a poukazuje mimo jiné na finanční ztráty za příliš nízkou hodinovou sazbu pro návštěvníky. „Pokud bude hlavní město trvat na svém, budeme se v zastupitelstvu ještě rozhodovat, zda ustoupíme, nebo se spuštění zón nebude realizovat vůbec," říká Holeček s tím, že přesto městská část stále věří, že zóny budou podle jejich požadavků příští rok spuštěny.

Radnice zároveň sleduje, zda se po zavedení zón v sousední Praze 8 a na Jarově v Praze 3 na jejich území přesouvají auta ve velkém. V případě výrazného zhoršení by i tato skutečnost mohla finální rozhodnutí ovlivnit. Zatím ale k dramatickému nárůstu zaparkovaných aut podle Holečka nedošlo.

K návrhům městské části je smířlivější náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). „Můžeme se bavit o různých řešeních, ale mít tam zóny jen pro zóny a poplatek deset korun za hodinu je zvláštní. Ale asi vědí, proč to dělají. Já se tomu předem nebráním a jsem připraven se s nimi bavit. Musíme si to však říct věcně, nikoliv aby šlo jen o líbivé řešení," říká náměstek.

Některé městské části zóny odmítly 

Účastnit se současného rozšiřování parkovacích zón už dříve odmítlo vedení Prahy 10. Do budoucna však o tomto opatření stále uvažuje. „V současné době se začala projednávat rozpracovaná studie, která podrobně zkoumá situaci s parkováním na území celé naší městské části. Projednávání nejprve probíhá na úrovni výborů a komisí, kde jsou zastoupeny koaliční i opoziční strany," říká k tomu mluvčí Prahy 10 Vít Novák.

Původně chtěla Praha do nového systému parkování zapojit celkem čtrnáct městských částí, některé z nich ale účast odmítly. První zóny začaly v Praze fungovat v roce 1996 v části Prahy 1. Následně byly rozšířeny na celou Prahu 1, 2, 3 a 7. Letos pak byly nově zavedeny i v Praze 5, 6 a 8.

Čtěte také: Zóny jen hrnou potíže před sebou

Autor: Matěj Ludvík

22.10.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

V únoru zemřelo při nehodách 27 lidí, o čtyři méně než loni

Jeep po tragické havárii v Berlíně.
AUTOMIX.CZ

Němci se s tím nemažou. Za nehodu při pouličním závodě dostali mladíci doživotí

Moskva zbourá osm tisíc paneláků. Žije v nich víc lidí než v Praze

Místní úřady v Moskvě plánují rozsáhlou modernizaci bytového fondu. Celkem chtějí strhnout asi osm tisíc bytových domů, takzvaných Chruščovek, které vznikly v 50. letech minulého století za vlády Nikity Chruščova. Plán bude také zahrnovat přesídlení 1,6 milionu lidí, což je víc, než žije v celé Praze. 

Trestní stíhání exšéfa Hradní stráže Prskavce bylo zastaveno

Státní zástupkyně podmíněně zastavila trestní stíhání bývalého velitele Hradní stráže Petra Prskavce. Vyšetřován byl kvůli podezření z podvodu. Státní zástupkyně pro Prahu 6 Jindra Janáčová přímo nesdělila, že rozhodnutí se týká Prskavce, vyplývá to ale z kontextu.

Kdo neumí, ten učí? Může to být ale naopak

Ministerstvo školství chce, aby všude před tabulí stáli kvalitní lidé, kteří rozumějí svému oboru a zároveň mají požadované pedagogické vzdělání. Ne vždy se to potkává s realitou. Kvalifikovaných učitelů matematiky, fyziky a chemie je kupříkladu velký nedostatek. Nejde o planý poplach, neboť zatímco před revolucí třeba obor učitelství fyziky na Matematicko-fyzikální fakultě UK absolvovalo na 150 lidí ročně, v posledních letech je to necelá desítka.

Poslanci ČSSD odmítají spojovat Mládkova nástupce se sjezdem

Poslanci ČSSD odmítají, že by výběr nástupce dnes odvolaného ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka (ČSSD) nějak souvisel s nadcházejícím sjezdem strany. Novinářům to dnes řekl místopředseda poslaneckého klubu strany Roman Váňa, podle něhož premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) nemá zapotřebí obchodovat s funkcemi. Předseda poslaneckého klubu TOP 09 a Starostů František Laudát naopak uvedl, že se obává, že Sobotka nadřadil své politické zájmy nad zájmy země. Sobotka chce jméno nového ministra oznámit po sjezdu sociální demokracie.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies