VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Po Praze se jezdilo zadarmo. V historických autobusech

Praha /FOTOGALERIE/ – Historickou tramvají, autobusem, vlakem i metrem na příměstském okruhu v jihozápadní části Prahy. Tím vším se cestující mohli svézt v sobotu zadarmo a navíc dostali i pamětní jízdenky. Pražská integrovaná doprava (Ropid) totiž slavila dvacetileté výročí. „Opravdu velmi mile nás překvapil obrovský zájem," hodnotil sobotní slavnostní akci mluvčí Filip Drápal. Zmíněný zájem byl vyčíslen na zhruba 12 tisíc přepravovaných osob.

24.11.2013
SDÍLEJ:
Fotogalerie
17 fotografií

Den dopravy s ROPIDemFoto: Deník/Martin Divíšek

Mluvčí Drápal Pražskému deníku jen potvrdil, že vůbec největší „nátřesk" v historických dopravních prostředcích byl v autobusech a tramvajích. Metro již tolik netáhlo, přičemž na lince B mezi stanicemi Florenc a Zličín například jezdila sovětská souprava. Ta byla v provozu od roku 1978, kdy byl zprovozněn první úsek metra. Typ 81-71 byl posléze zmodernizován a je v provozu dodnes.

Podle všeho lidé zřejmě chtěli raději slyšet charakteristický zvuk motorů a nezaměnitelnou zvonkohru starých tramvají. „Ty dnešní pro výstrahu zvoní úplně jinak, jsou spíše ve spodních tónech," nechal se slyšet jakýsi muž, který je prý profesí hudebník. Jinými slovy prý už zvonění takříkajíc tolik netahá za uši.

Slzy dojetí způsobil Klimbák

Pořekadlo, co oči nevidí, srdce nebolí, přestalo platit například ve smíchovské stanici Anděl. „Taky jste si všimli, jak si jedna z cestujících utřela slzu nostalgie?" upozornil mluvčí Filip Drápal. A měl pravdu, dotyčná paní pak zavzpomínala na „staré dobré časy", které ji právě v tramvaji typu T1 a T3 zastihly v době studií na vysoké škole.

„Dodnes je správně typově pojmenovat nedovedu, ale osobně jsem jim říkala Klimbák. Spalo se v nich dobře, zejména po probdělých nocích," usmála se dotyčná paní, přičemž jí spoustu spolucestujících s úsměvem přitakávalo.

„Za povšimnutí stálo, že cestující byli snad ze všech věkových kategorií. Staří, mladí, rodiny s dětmi…Jsme rádi, že historie pražské dopravy zajímá tolik lidí," poznamenal Filip Drápal. O všeobecné veselí se na tramvajové trase postaral jakýsi mladík, který se chlubil tím, že velmi rád cestuje jako černý pasažér.

Někdy jsem nestál ani na podlaze

„Dnes je to sice paráda, ale chybí trochu adrenalinu," prohodil ve chvíli, kdy obdržel pamětní jízdenku. „Už zítra to zase bude naopak, ale bohužel, opět nemohu s předložením jízdenky sloužit," bavil přítomné cestující. Ti si cestování v historických soupravách nebo autobusech užívali od deseti dopoledne do čtyř odpoledne. Jezdilo se v hodinovém intervalu a na každého zbylo místo. Zejména tramvaje se pražským pamětníkům vybaví mnohem víc, než autobusy.

„Autobus jsem používal vcelku málo, na rozdíl od své ženy, která dojížděla z Radotína do centra města. Pak jsem i já dostal práci v centru a raději jsem si koupil auto. V tramvaji se vždycky zmáčknete, v přecpaném autobusu jsem někdy ani nestál na podlaze," hodnotil rozdíl v komfortu tehdejšího cestování.

Předností dnešní městské hromadné dopravy jsou podle nahodilého hodnotitele prý mnohem prostornější vozy, kam se bez problémů vměstná i několik kočárků s dětmi. Tudíž i zmíněný glosátor časů minulých. Velký a především nefalšovaný zájem veřejnosti vyvolal Ropid i svou jubilejní publikací, kterou nabízel ve Stroupežnického ulici v Království železnic na Smíchově. Publikace totiž historii Pražské integrované dopravy poutavě ilustruje.

Ropid je od 1. prosince roku 1993 začleněn mezi příspěvkové pražské organizace. Má za úkol plánování dopravy a sestavování linek. „Vždy se snažíme optimálně pokrýt požadovaný přepravní prostor," doplnil mluvčí Filip Drápal.

Síť Pražské integrované dopravy zahrnuje všechny linky metra, tramvají, městských autobusů, regionálních vlakových spojů. Nechybí ani vodní přívozy, zahrnuje i lanovou dráhu na Petřín.

Dopravu zajišťuje i ve Středočeském kraji, kam vyjíždí řada vlakových a autobusových linek. Formou Pražské integrované dopravy se denně přepraví bezmála půldruhého milionu lidí, ročně tak dopravce nasčítá zhruba 200 milionů kilometrů.

Autor: Redakce

24.11.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Angela Merkelová
AKTUALIZOVÁNO
5 7

První letošní úspěch Merkelové ve volbách. CDU jasně uspěla v Sársku

Masarykův onkologický ústav. Ilustrační foto.
14

Odpadky vedle onkologie? Absurdní, tvrdí ředitel ústavu

AKTUALIZOVÁNO

Nejlepší poločas v historii ČR! Fotbalisté zničili San Marino šesti góly

/OD ZVLÁŠTNÍHO ZPRAVODAJE DENÍKU/ Povinné vítězství vyšperkované šesti góly. Čeští fotbalisté pod vedením trenéra Karla Jarolíma potvrdili roli favorita a na půdě San Marina zvítězili vysoko 6:0. V pátém duelu kvalifikace mistrovství světa si tak připsali druhou výhru. V Serravalle dokonce odehráli nejlepší půli v historii, fotbalovému trpaslíkovi vystřelili do pauzy pět branek.

Muž zemřel přímo na zastávce. Nezachránili ho řidič, kolemjdoucí ani lékaři

Plzeňští policisté vyjížděli krátce před nedělní půl desátou dopolední do Dopravní ulice na Nové Hospodě. Na zastávce MHD tam ležel 70letý muž bez známek života.

AKTUALIZOVÁNO

Vojenský konvoj dnes opustil ČR. Před kasárnami zasahovala policie

Konvoj americké a britské armády má za sebou přesun přes Českou republiku. Poslední, sedmá část konvoje překročila přechod do Polska v Náchodě po 15:00. Vojáci jeli přes ČR od soboty. Vojenská kolona čítající 125 vozidel a 550 lidí se přes Česko přesouvala z Německa do Polska, kde by vojáci měli působit v rámci snahy NATO o posílení svých východních členů.

Ostrava je u filmařů stále oblíbenější. Město láká domácí i zahraniční tvůrce

/FOTOGALERIE/ Nejenom architektonické skvosty Prahy nebo malebná jihočeská krajina či moravské vinice, ale také město Ostrava jako atraktivní lokalita láká domácí i zahraniční filmaře při natáčení filmů i televizních seriálů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies