VYBERTE SI REGION

Pohroma Blanka: zavřená i otevřená

Praha - Série dopravních uzavírek bude do konce tohoto roku trápit většinu řidičů, projíždějících Prahou. Některé opravy hlavních i vedlejších tahů už odstartovaly, jiné mají záhy následovat. To je celkem obvyklý scénář opakující se rok co rok. Letos je tu ovšem jeden výjimečný a zcela zásadní problém.

10.3.2015 4
SDÍLEJ:

Na auto zapomeňte. Zatím si do tunelu Blanka můžete maximálně vyrazit na procházku v „den otevřených dveří“, nebo na ilegální projížďku na skateboardu. Ne nadarmo zahraniční média Blanku označila jako „nejdražší skatepark na světě“.Foto: DENÍK/Martin Divíšek

Správce komunikací při plánování harmonogramu prací evidentně počítal s tím, že už na přelomu března a dubna se řidičům otevře tunelový komplex Blanka. Není to jeho vina. Tento termín svorně garantovaly firmy, které na Blance pracují a politická reprezentace Prahy jejich garance vzala za své, protože je veřejně deklarovala.

Tunel nebude letos prospěšný

Jenže, jak známo, otevření Blanky se odkládá na neurčito. Ještě se v ní nikdo z „prostých smrtelníků" neprojel a stavba, za kterou každý z milionu Pražanů „zaplatil" skoro čtyřicet tisíc korun už si žádá generální opravu. Konkrétně výměnu stovek kilometrů vodou zničených kabelových rozvodů.

A co víc? Po čase se staly opět aktuální varovné informace od některých dopravních expertů: s Blankou budou problémy neustále, ne jen s příchodem přívalových dešťů, na něž svalují vinu svorně projektanti, stavební dozor, dodavatel technologií i dodavatel stavby.

Do tunelu permanentně prosakuje voda, takže se prý dají rovněž čekat permanentní opravy. Naposledy na tuto neblahou možnost upozornila bývalá šéfka kontroly Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Miloslava Pošvářová. Před ní to byla například iniciativa Auto*Mat.

Krušné chvíle v zácpách a kolonách

Na co se tak s počínajícím jarem a stále uzavřenou Blankou mají řidiči připravit? Pravděpodobně by se měli obrnit velkou trpělivostí, protože stráví mnoho krušných chvil v zácpách a kolonách. Blanka jim zřejmě letos nepomůže.

Naštěstí to Technická správa komunikací (TSK) stačila alespoň v těch nejpalčivějších případech zohlednit. Na několik dnů se měl už na konci března uzavřít vysoce vytížený Strahovský tunel. Kvůli napojování na Blanku. To se prozatím odkládá. Přesto se Strahovský tunel uzavře, ale jen kvůli běžné údržbě a v nočních hodinách, tedy od 23 hodin do pěti do rána od 17. do 22. března.

S Blankou jen zdánlivě nesouvisející oprava Nuselského mostu už je v plném proudu a komplikuje dopravní situaci nejen na magistrále, ale i v jejím širokém okolí. Blanka tu opět mohla být prospěšná. Nebude. Levý jízdní pruh Nuselského mostu směrem do centra se bude opravovat až do dvacátého prosince tohoto roku.

Plánované objížďky s Blankou počítaly

Objízdných tras, nikoli však Blanky, musí až do 19. dubna využívat řidiči, kteří se chtějí vyhnout zácpám na zúženém Hořejším nábřeží na Smíchově. Nepříjemnosti, které se takřka určitě projeví v celopražském rozměru se dají očekávat se začátkem plánované úplné uzavírky Průmyslové ulice.

Na území celé Prahy se jistě rovněž projeví akce naplánované ŘSD. Stavbaři ovládnou některé důležité příjezdy do hlavního města a pracovat se bude i na části Pražského okruhu. Konkrétně mezi Satalicemi a Běchovicemi. Zúží se tu jízdní pruhy a to a až do června 2016.

Jeden pruh v každém směru se od dubna do června uzavře na brněnské dálnici D1 v úseku Chodov - Nupaky. Skutečně by ale Blanka v těchto případech pomohla? Někteří dopravní specialisté si myslí opak otevřená Blanka Praze spíš uškodí.

Odložení rozhodnutí o další arbitráži

Tunel Blanka je stále zavřený a tak tomu bude nejméně do té doby, než dodavatel technologií vymění stovky kilometrů zvlhlých kabelů. Praha kvůli tomu žádá ustavení parlamentní vyšetřovací komise a městská rada zvažovala další arbitráž. Toto rozhodnutí ale v úterý odložila. Počká, s čím přijde dodavatel poničených kabelů, firma ČKD Praha DIZ, na páteční jednání.

„Dodavatelé přislíbili, že nám do pátku předloží harmonogram, jak dojde k finálnímu technickému řešení. Kdy by mohlo být dílo připraveno k tomu, aby státní správa mohla vydat povolení ke spuštění zkušebního provozu," uvedl Dolínek. Rozhodování o možné arbitráži rada odložila na příští týden.

Nejproblematičtější městský tunel v Evropě

Všechny tyto faktory otevření nejdelšího, nejdražšího a zřejmě i nejvlhčího a nejproblematičtějšího městského tunelu v Evropě jen oddalují. Zatímco řidiči rozhodnutí nesou nelibě, mimo jiné proto, že Blanku nebudou moci využít v nadcházející smršti oprav pražských povrchových komunikací, jsou i tací, kteří po zprovoznění Blanky rozhodně netouží. Dopravní iniciativa Auto*Mat například opakovaně varovala, že otevřená Blanka Praze uškodí víc, než uzavřená. Proč?

Přinese prý delší kolony i zpoždění městské hromadné dopravy. Stíhat prý rozhodně nebude ulice V Holešovičkách, permanentně ucpaná má být Patočkova, Povltavská, Pevnostní, Podbabská, či Papírenská ulice.

„Toto budou okamžité následky otevření Blanky. Zatím neznámé, ale spíše negativní dopady to to vše bude mít na provoz na Severojižní magistrále, Vítězném náměstí, Smetanově nábřeží, Malé Straně či Chotkově ulici," upozorňuje iniciativa Auto*Mat.

Uspíšení realizací návrhů expertů

Jak tomu předejít? Dopravní experti z automatu dlouhodobě magistrátu předkládají seznam opatření, která by dle jejich mínění měla doprovázet otevření Blanky (jejich podrobný přehled včetně oponentních komentářů přineseme v některém z následujících vydání Pražského deníku).

Iniciativě se prý nově podařilo přesvědčit náměstka primátorky pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD), aby Praha uspíšila realizaci těchto opatření. Jde například o snížení počtu jízdních pruhů na magistrále, či absolutní preference MHD v ulici Milady Horákové nebo Korunovační.

Za některá opatření se přimluvil František Lehovec z dopravní fakulty ČVUT. Upozornil totiž, že otevření Blanky by mohlo do centra města přilákat větší množství aut. Očekávaný efekt zklidnění dopravy v centru po otevření Blanky by se tak nedostavil. Něco podobného se prý stalo v Paříži, která před otevřením městského okruhu neomezila vjezd do centra.

Opravy komunikací přehledněNuselský most: od 28. února do 20. prosince 2015 uzavřen levý jízdní pruh směrem do centra.

Spořilovská: od 2. do 27. března uzavřen pruh ve směru k dálnici D1.

Průmyslová: od 12. do 16. března úplná uzavírka v úseku ulice U Továren - Plukovníka Mráze.

Hořejší nábřeží: od 23. února do 19. dubna zúžení jízdních pruhů.

Strahovský tunel: od 17. do 22. března úplná uzavírka v nočních hodinách od 23. do 5. hodiny.

Pražský okruh (Satalice - Běchovice): od dubna do června 2016 zúžení jízdních pruhů.

Dálnice D1: od dubna do června 2015 v úseku Chodov - Nupaky uzavírka jednoho jízdního pruhu v každém směru.

Autor: Jakub Krupka

10.3.2015 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

Starosta Příbrami: Krampuslauf? Žádná akce nevyvolala tolik diskuzí

Příbram - Žádná společenská akce v historii Příbrami nevyvolala tolik diskuzí, a to před jejím konáním, i po jejím skončení. Ať už si lidé o ní myslí cokoli, byla bezesporu vyvrcholením letošních oslav 800. výročí založení města. Jaké je ohlédnutí starosty Příbrami Jindřicha Vařeky po Krampuslaufu?

Brusel schválil Česku miliardy na velké infrastrukturní projekty

Brusel - Tři velké projekty obnovy české silniční a železniční sítě v celkové hodnotě 161 milionů eur (asi 4,35 miliardy Kč) z evropských fondů schválila Evropská komise, která to dnes uvedla v tiskové zprávě.

Soud pravomocně osvobodil exprimátora Českých Budějovic Thomu

Praha - Pražský vrchní soud dnes zprostil viny ze zneužití pravomoci bývalého primátora Českých Budějovic Juraje Thomu. Vyhověl mužovu odvolání a zrušil rozsudek, který Thomu posílal na pět let do vězení, a navíc mu ukládal jak pětiletý zákaz činnosti ve výkonných orgánech obcí, tak i povinnost uhradit městu škodu 12,5 milionu korun. Senát zároveň zamítl odvolání státního zástupce, který požadoval Thomu potrestat přísněji i za porušení pravidel hospodářské soutěže. Dnešní rozhodnutí je pravomocné.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies