VYBERTE SI REGION

Policista s rozpaženýma rukama na dotazy neodpoví

Praha /FOTOGALERIE, ROZHOVOR/ - Zajistit bezpečný a co nejplynulejší průjezd motoristů, snažit se upřednostnit městskou hromadnou dopravu, uvolnit cestu například pro houkající sanitku, pokud se na místě objeví - a nebrzdit ani další účastníky silničního provozu včetně chodců. To jsou úkoly dopravních policistů, pokud se ujímají „ručního" řízení provozu.

28.5.2015
SDÍLEJ:
Fotogalerie
21 fotografií
Klání policistů soutěžících o nejlepšího regulovčíka řídícího silniční provoz se ve středu 27. května 2015 uskutečnilo na dvou velkých křižovatkách v pražských Vršovicích - u Edenu a na bohdalecké křižovatce.

Klání policistů soutěžících o nejlepšího regulovčíka řídícího silniční provoz se ve středu 27. května 2015 uskutečnilo na dvou velkých křižovatkách v pražských Vršovicích - u Edenu a na bohdalecké křižovatce.Foto: DENÍK/Milan Holakovský

I v době moderní techniky je jejich role nezastupitelná například v případě nehod, v místě dopravních omezení či při poruše světelné signalizace. A jiné to není ani v případě soutěže v řízení křižovatky.

Pražští dopraváci již tradičně – čtvrtým rokem po době – poměřili své síly ve Vršovicích – v lokalitě Eden a na Bohdalci. Místa jsou to výhodná, vysvětlil Deníku na chodníku přímo pod dočasně vypnutým semaforem šéf pražských dopraváků Pavel Švrčula.

Neomezit provoz

Původně tyhle lokality v sousedství stadionu Slavie vybíral zcela záměrně – v době před konáním velkých sportovních i kulturních akcí byl veden jasným úmyslem: ať si zde policisté i účastníci silničního provozu vše vyzkoušejí a zvykají si na to, jaké to zde bude, až policisté budou ručním řízením muset reagovat na aktuální dopravní situaci.

A soutěžení právě zde se osvědčilo: doprava se může plynule rozjíždět, takže nevznikají kolony, jako když se v minulosti soutěžilo na různých křižovatkách v okolí Vltavy v oblasti centra.

Podle slov účastníků soutěže, které se u police běžně říká „zlatá regulka", to přitom neznamená, že by ti, kteří zde soutěžili už loni či předloni a křižovatky tedy „znají", byli ve výhodě proti těm, kteří se na ně s regulkou v ruce postaví poprvé.

Křižovatka totiž není pořád stejná – mění se vlastně každou vteřinu. Při soutěži stejně jako během běžného řízení provozu. Vždy je třeba reagovat na situaci, která právě nastala: v závislosti na tom, kdo se objeví a jak se bude chovat.

Signály lidé neznají

Situace jsou to mnohdy nepředvídatelné – a často zcela nevyzpytatelné. Správně reagovat na pokyny dopravních policistů je totiž obtížné nejen pro řidiče amatéry, ale zjevně nejistí si bývají i leckteří profesionálové. O chodcích ani nemluvě. Jedni i druzí si leckdy ani nevšimnou, že křižovatku řídí policista – a i když ho vidí, stejně se mnohdy dají do pohybu, když mají stát. A naopak.

Hodně lidí opravdu neví, co pokyny rukama znamenají, potvrdil Deníku jeden z účastníků soutěže Radek Oborný. „Signály policistů opravdu hodně lidí nezná," konstatoval. „Ano, nejsou na ně zvyklí; je vidět, že spoléhají na světelnou signalizaci," přitakává šéf dopraváků Švrčula. Dokonce i jeden řidič kamionu byl během soutěže tak vyjukaný, že mu v křižovatce zhasl motor tahače…

Někdy se však prý zdá, že to není jen o neznalosti, ale i o schopnosti logicky uvažovat. „Stalo se, že stojím uprostřed křižovatky s rozpaženýma rukama – a zastaví u mě Moravák a ptá se: prosimvás, jak se dostanu na Černý Most?" dodal další ze soutěžících Jan Hrbek.

Ze slov kolegyně – a protože jsme na soutěži, vlastně i soupeřky – Radky Novotné zase vyplynulo, že se najdou i šoféři, kteří policistu řídícího provoz vnímají jako překážku. „Mě jeden pán jednoduše objel," konstatovala policistka. I tohle j sou situace, které nastávají – a policista, který je uprostřed dopravního ruchu vlastně osamocený, má k dispozici jen vlastní ruce a píšťalku, si s nimi musí poradit.

Kritérie hodnocení

Jak to zvládá a snaží se zajistit, aby nedošlo k nehodě a k újmě na zdraví i majetku, je jedním z kritérií hodnocení při soutěži. Porotci ale posuzují třeba i ustrojenost, vystupování či způsob, jakým se daří upřednostnit jízdu prostředků městské hromadné dopravy.

Soutěžící regulovčíci, jichž se do letošního již 16. ročníku pražského klání zapojilo 19 (převážně z odboru řízení dopravy pražského policejního ředitelství, ale také po jednom zástupci z dopravky I. policejního obvodu a z pohotovostní motorizované jednotky), se ale neomezili jen na práci v křižovatce. Museli si také poradit s testy prověřujícími jejich znalosti zákona o policii, přestupkového zákona – a stejně jako v autoškole neunikli ani testu z pravidel silničního provozu.

Mezi 19 soutěžícími nejlépe uspěli Jaroslav Hulvák z oddělení řízení dopravy pražského policejního ředitelství a Tomáš Marek z dopravky I. pražského obvodu. Oba budou v září reprezentovat metropoli na celostátním kole soutěže v Jihlavě.

Vážná kolizní situace nenastalaVýkony účastníků ocenil i pražský radní pro oblast bezpečnosti Libor Hadrava, který přisel soutěžení omrknout pěkně zblízka – podobně jako s policisty vyráží mi na bezpečnostní opatření. „Je dobré vědět a vidět, že to ovládají," poznamenal na adresu policistů s poznámkou, že člověk nikdy neví, kdy řízení provozu policistou může být potřebné i doopravdy – třeba v případě selhání elektroniky ovládající semafory. Dobře přitom ví, o čem hovoří.

Jako bývalý policista se v době, kdy byl bezmála před čtvrtstoletím nováčkem, musel učit i řídit provoz pomocí regulky. A ještě si pamatuje, že to neznamená jen zatančit v křižovatce a zamávat rukama. „Sám bych si dnes už netroufl," svěřil se Deníku s tím, že během 19 let služby pak už tuto dovednost nepotřeboval.

Také Švrčula byl spokojen. Ocenil především, že během dvou hodin soutěžení v křižovatkách nenastala vážnější kolizní situace – byť leckteří řidiči regulovčíkům jejich práci rozhodně neulehčovali. A ani chodci ne. Jeden z nich, mladík v nápadném tričku, Deníku řekl, že takovéhle policejní rojení na křižovatce je „naprd". Pokyny soutěžícího policisty ani nesledoval, stejně jako prý není zvyklý hlídat barvy na semaforu. „Já se koukám na provoz," vysvětlil. Tady ho ale napomínali, a upozorňovali policisté, kteří právě nesoutěžili – a to se mu nezamlouvalo.

Když žena neví, zastaví. Chlap jede

Klání policistů soutěžících o nejlepšího regulovčíka řídícího silniční provoz se ve středu 27. května 2015 uskutečnilo na dvou velkých křižovatkách v pražských Vršovicích - u Edenu a na bohdalecké křižovatce.Mezi soutěžícími regulovčíky nebylo možno přehlédnout Radku Novotnou z oddělení řízení dopravy pražského policejního ředitelství. A nikoli jen proto, že v letošním ročníku policejního klání byla mezi soutěžícími jedinou ženou. 
I pro oko laika bylo zřejmé, že se projevuje její zkušenost: provoz se jí dařilo udržovat plynulý a bez větších front.

Docela mě zaujalo, jak se v křižovatce nachodíte…

Vždy je třeba reagovat na aktuální situaci. Stává se, že si řidiči ani nevšimnou, že řídím provoz. Je proto lepší dojít blíž a ukázat se jim. I když pro tuhle soutěž by asi bylo efektnější stát na místě.

Řízení provozu se věnujete dlouhodobě. Lepší se chování řidičů, nebo je to spíš horší?

To se nedá říci; je to jak kdy: podle toho, co přijede za lidi. Musím se ale zastat nás žen, když někteří pánové říkají, že nepatříme za volant. Není to pravda; ženy dokážou řídit líp a bývají disciplinovanější. A když řidič pokynům policisty nerozumí, žena častěji zastaví – a já ukážu, co má dělat. Muži to udělají taky; u nich je ale běžnější, že se prostě snaží projet. Což ale neznamená, že by totéž nebyla schopna udělat i některá žena. Vážně je to o lidech, jak se kdo chová.

Tradovalo se, že hrozbou silnic jsou staříci v klobouku. Co na to říká vaše zkušenost?

Záleží na každém člověku, jaký je. U starších řidičů se ale skutečně setkáváme s horší orientací či pomalejšími reakcemi. Někdy je opravdu lepší se k lékaři nechat odvézt nebo využít městskou dopravu.

Postrachem v autoškolách bývá signál „trojstranná uzávěra". Nedá se bez něj obejít?

Bylo by to složité; opravdu velmi komplikované – a tvořily by se kolony. Těžko by také bylo možno upřednostnit městskou dopravu. Zrovna tahle křižovatka je toho příkladem: občas si musím z některého směru „vytáhnout", co je potřeba, aby provoz zůstal plynulý

Autor: Milan Holakovský

28.5.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

ČSSD řeší, jak zabránit pádu

Praha - Co asi tak běží hlavou Bohuslavu Sobotkovi, Jeronýmu Tejcovi nebo Jaroslavu Foldynovi, když se dívají na voličské preference, které v neděli přinesla společnost TNS Aisa? Podle ní by ČSSD nyní dalo hlas 14 procent lidí, Babišovu ANO 33,5. Potíž je v tom, že každému ze jmenovaných sociálních demokratů přichází na mysl asi něco jiného.

Klub Kanál dostal "trest" za rvačky. V lednu musí zavřít

Písek – Dance club Kanál v Chelčického ulici v Písku bude mít po celý leden zavřeno. Rada města schválila stejně jako před rokem u nedalekého podniku La Noche odejmutí výjimky prodlužující provozní dobu. Důvodem byly rvačky, ke kterým zde letos došlo. „Musíme měřit všem stejně," podotkl místostarosta Písku Jiří Hořánek.

Žalobci předali poznatky z prověřování šéfů policie do Prahy

Olomouc, Praha - Olomoučtí žalobci ukončili prověřování policejního prezidenta Tomáše Tuhého a jeho bývalého náměstka Zdeňka Laubeho, které se týkalo sloučení protimafiánského a protikorupčního útvaru. Novinářům to po výslechu před sněmovní vyšetřovací komisí k reorganizaci policie řekl šéf vrchního státního zastupitelství Ivo Ištvan. Podle informací ČTK poznatky předali kolegům do Prahy, což Ištvan nechtěl potvrdit. Uvedl, že nechce kolegy vystavovat mediálnímu tlaku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies