Nejenom zakroužil nad letištěm, ale také zůstal ve visu, a dokonce „zatančil", když předvedl otáčení stroje kolem své osy – načež bezchybně přistál přesně na střed podvalníku, na němž se helikoptéra převáží mezi hangárem a startovací plochou.

I pro posádku to byla výjimečná chvíle. S tímto moderním strojem, který je na území Evropy prozatím jediný svého druhu (na světě jsou ostatně jen čtyři; další dva v Jižní Americe a jeden v Japonsku), už sice létala při výcviku v USA a po zkompletování dovezené dodávky se vznesla i nad Prahu – čtvrteční ukázka ale avizovala blížící se zařazení novinky ve vrtulníkovém parku policejní letky do běžné služby.

A když Šnajdr porovná možnosti nového stroje s již dvě desetiletí starou helikoptérou stejného výrobce, která stále spolehlivě slouží, má jasno: „Je to velké zlepšení." Pochvaluje si, že jde pořád o klasickou čtyřistadvanáctku, avšak s vylepšeným kokpitem s novou avionikou (jak se u látajících strojů souhrnně nazývají přístroje) – a hlavně s mnohem širšími možnostmi využití.

Tma není problém

Za největší změnu Šnajdr označil možnost používat brýle pro noční vidění – což znamená schopnost plnohodnotně operovat i za tmy. To dosud nebylo samozřejmostí, potvrdil ředitel policejní letecké služby Tomáš Hytych s tím, že už nebude platit, že životy se zachraňují od slunka do slunka.

Ne že by policejní helikoptéry v noci nelétaly – možné ale byly jen přelety z heliportu na heliport; přistávat totiž mohly jen na osvětlených místech. Zvlášť bolestné bylo tohle omezení během záchranných operací v době povodní, ale třeba i při lesních požárech, kdy pozemní zásah hasičů potřeboval podporu ze vzduchu.

Vylepšeno je i navigační zařízení – a pro nasazení v noci je rovněž neocenitelná matná čerň palubní desky, která nehází odrazy světla.

Široké možnosti

Nový vrtulník za tři sta milionů korun, který se podařilo pořídit za přispění evropských fondů v rámci projektu Letecká technika pro záchranné práce v integrovaném záchranném systému, bude mít rozmanité využití.

Uplatní se při pátracích akcích, při bezpečnostních akcích v rámci dohledu ze vzduchu na různé události, ať už jde o demonstrace, nebo třeba o velké sportovní události, bude se používat při záchranných akcích, kdy jsou na palubě i hasiči s lezeckou specializací (právě s nimi také policisté před pořízením stroje vybírali požadovanou výbavu) i třeba při hašení požárů vodou z podvěšeného vaku, připomněl policejní prezident Tomáš Tuhý.

Může ale zajistit třeba i rychlou přepravu osob; například transport příslušníků Útvaru rychlého nasazení na místo zásahu.

Obstará prostě vše, co bude třeba – a také kdykoli to bude zapotřebí. A kdekoli. „Je lepší, kvalitnější, výkonnější a má nižší spotřebu," shrnul šéf policejní letky Hytych, v čem vidí výhody nového modelu s označením EPI. Tu největší ovšem vypíchl samostatně. „Nyní jsme schopni létat i potmě – a přistát kdekoli," osvětlil praktické dopady využití nejmodernějších technologií.

Třešnička na dortu

Policii, která byla podle slov náměstka ministra vnitra pro ekonomiku Jiřího Zmatlíka dlouhodobě podinvestovaná, se v posledních měsících díky evropským fondům podařilo pořídit nové vybavení rozmanitého druhu; přebírala plavidla i vozidla. Nákup nového vrtulníku považuje policejní prezident Tomáš Tuhý za jakousi třešničku na dortu.

„Je to opravdu významná událost," zhodnotil doplnění vrtulníkové flotily Policie ČR. Letci nezapomenou ani na křest – ten však, jak jejich šéf Hytych řekl Deníku, plánují až na leden. Právě tehdy by měl být vrtulník zařazen do běžné služby – po detailním zaškolení pilotů, leteckých inženýrů i mechaniků.

Vrtule se nezastaví: 300 startů za rokLetecká služba Policie ČR, která má základny v pražské Ruzyni a v Brně-Tuřanech, má nyní k dispozici šest vrtulníků značky Bell a osm strojů Eurocopter. Používají se k rozmanitým policejním, záchranářským i transportním účelům; třeba pro Prahu a střední Čechy zajišťuje policejní letka ve spolupráci s pražskými záchranáři službu letecké záchranky (stará se ovšem nejen o zásahy na místě události, ale třeba také o transporty orgánů k transplantacím). Ve službě ve strojích policejní letky se na Ruzyni střídají pražští a středočeští hasiči. Ročně policejní letecká služba zaznamenává tři stovky startů a dva a půl tisíce nalétaných hodin.