VYBERTE SI REGION

Povolení na obnovu vitráže nedostali, pracovali na vlastní riziko

Praha /ROZHOVOR/ - Je úředníkem v Praze 14 a do práce pravidelně chodí kolem špinavé a pomalované zdi nadzemní části stanice metra Vltavská v Praze 7. Aniž by to většina kolemjdoucích tušila, pod nánosy barev sprejerů se zde léta ukrývala vzácnost: plastická skleněná vitráž, kterou v roce 1983 realizoval Václav Zajíc a Jan Fišera.

8.3.2015
SDÍLEJ:

Petr Zeman je úředníkem a umění je jen jeho koníčkem. Zachránit vitráž se rozhodl poté, co kolem ní pravidelně chodil.Foto: archiv Petra Zemana

Petr Zeman se jednoho dne pro záchranu památky nadchnul a dílo s dalšími dobrovolníky vyčistil. Teď jedná s majitelem, kterým je Dopravní podnik hlavního města Prahy, o nutných opravách. Těch by se mohl po více než třiceti letech ujmout jeden z původních autorů.

Jak vás napadlo obnovit vitráž u metra na Vltavské?

Plán se zrodil v mé hlavě z toho důvodu, že kolem vitráže pravidelně chodím. Říkal jsem si, že by to chtělo něco podniknout. Proto jsem zveřejnil na sociálních sítích výzvu, aby se někdo přidal k záchraně této památky. A připojilo se asi sedm lidí.

Co všechno práce vaší skupiny obnášela?

Uspořádal jsem asi sedm akcí, při kterých jsme seškrabávali vrstvy laku z vitráže po sprejerech, kteří pomalovali i celou stěnu kolem. Začali jsme loni před letními prázdninami a poslední práce jsme dělali koncem října, kdy jsme umývali sklo i zevnitř. Stálo nás to několik desítek hodin práce.

Naskytly se komplikace během odstraňování barvy?

Ze začátku šlo škrábání dobře, v jedné fázi se ale práce zasekla a manuálně už to nešlo vůbec. Takže jsme odložili plastová škrabátka a pokračovali jsme chemicky. Vyzkoušeli jsme několik druhů odstraňovačů a samozřejmě až ten poslední teprve fungoval.

To jste pracovali během dne před zraky kolemjdoucích?

Žádné povolení na obnovu vitráže jsme nedostali, pracovali jsme pouze na vlastní riziko. Ale když městská policie viděla, že neděláme žádnou zlou věc, nijak proti nám nezasáhla. Kolemjdoucí se pak ani nezastavovali, pouze přihlíželi místní bezdomovci. Dvakrát na nás přišli dozorčí z vestibulu metra, ale byli celkem přátelští, když viděli, že nic neničíme.

Proč vůbec došlo k takto „důkladnému" zamalování díla?

V rámci jednoho festivalu pod záštitou tehdejšího primátora Pavla Béma se vyčlenily některé plochy v Praze, které se přestříkaly. Například to bylo místo kolem stanice Černý most a bohužel i stěna na Vltavské, kde se vůbec nebral ohled na vitráž. Ta byla dokonce nejprve přetřena latexovou barvou, protože by na jejím skleněném povrchu barvy špatně držely.

Byla vitráž kromě barvy ještě nějak poškozená?

Nebyla jen pomalovaná, ale chybí zde i pět skleněných dlaždic, ze kterých je složena. V rozbitém místě je nyní provizorní dřevěný kryt.

Vitráž VltavskáPoničená vitráž byla zbavena několika vrstev barvy. Teď ji ještě čeká oprava rozbitých skleněných dílů. Definitivní rozhodnutí je ale na pražském dopravním podniku.- místo: vchod do vestibulu metra linky C Vltavská
- realizace: rok 1983
- autoři: Václav Zajíc a Jan Fišera
- majitel: Dopravní podnik hl. m. Prahy
- obnova: červen až říjen 2014
- autor: Petr Zeman
- mechanické a chemické odstraňování: 4 měsíce práce
- záštita udělena: MČ Praha - 7. února 2015

V jakém stavu jsou vaše práce nyní?

Sundali jsme barvu a umyli vitráž, takže je celá čistá. Dřevěná deska pak zakrývá rozbitou část, která chybí.

Co je vlastně na díle znázorněno?

Motivem byl název stanice (Vltavská - pozn. red.) a samotná blízkost řeky, v plastickém vzoru je znázorněna zurčící voda, uvnitř byla barevná skleněná deska, která se ale už nedochovala.

Kontaktovali jste původní autory?

Od začátku jsem se snažil dohledat oba původní autory a nakonec se mi podařilo kontaktovat Václava Zajíce i Jana Fišeru, kteří souhlasili s naší iniciativou.

Majitelem je dopravní podnik, neměli byste jednat s ním?

Náš projekt v únoru dostal záštitu od radnice Prahy 7 a teď už jsme v kontaktu s dopravním podnikem, který je majitelem, aby byla naše činnost zlegalizována a začalo se s námi jednat. Vitráž už je čistá, ale chceme dál pokračovat, aby se zničená část obnovila.

Kdo by měl opravit rozbitou část a kolik by práce stála?

Chceme, aby obnovu dělal jeden z autorů Jan Fišera, a uvidíme, jak se k tomu dopravní podnik postaví. Rádi bychom jim projekt předali a hráli dále spíše zprostředkovatelskou roli. My bohužel opravu nezaplatíme, tak doufáme, že to udělá majitel. Rozpočet by měl být do 100 tisíc korun. Záleželo by také na tom, jestli by se dělalo i zalištování celého díla.

Dá se odhadnout, kdy by mohla být památka celá opravena?

Záleží na dopravním podniku, ale sklář je schopen rozbitou část udělat během tří až čtyř měsíců. Kdyby šlo jednání rychle, může být do podzimu hotovo.

Co se zbytkem pomalované stěny u vchodu do metra, máte nějaký nápad?

To je otázka, protože jsme samozřejmě poškodili malbu, která zde je. Nám by se nejvíc líbilo, kdyby zeď byla čistá, ale to by někdo za chvíli zastříkal znovu. Proto se v tuto chvíli soustředíme pouze na vitráž a pak uvidíme.

Z deníku oprav vitráže„Upřímně říkám, že jsem doufal, že se přihlásí nějaká revoluční omladina, která si vezme nápad za svůj, a moje role tím skončí. Reakce byla samozřejmě mnohem vlažnější, a tak jsem vypustil zkušební balónek s nápadem."

„Přestože jsem vždy varoval, že jde o nepovolenou akci a každý zúčastněný jedná na vlastní riziko, první „škrábání" se povedlo a všem brigádníkům dodatečně děkuji."

„U žádného odstraňovače ani nebylo uvedeno, že by byl určen k odstraňování latexových nátěrů. Co k tomu dodat? No, nakoupil jsem odstraňovače od pěti firem. Postupně. Fungoval poslední."

Autor: Matěj Ludvík

8.3.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Starosta Příbrami: Krampuslauf? Žádná akce nevyvolala tolik diskuzí

Příbram - Žádná společenská akce v historii Příbrami nevyvolala tolik diskuzí, a to před jejím konáním, i po jejím skončení. Ať už si lidé o ní myslí cokoli, byla bezesporu vyvrcholením letošních oslav 800. výročí založení města. Jaké je ohlédnutí starosty Příbrami Jindřicha Vařeky po Krampuslaufu?

Brusel schválil Česku miliardy na velké infrastrukturní projekty

Brusel - Tři velké projekty obnovy české silniční a železniční sítě v celkové hodnotě 161 milionů eur (asi 4,35 miliardy Kč) z evropských fondů schválila Evropská komise, která to dnes uvedla v tiskové zprávě.

Soud pravomocně osvobodil exprimátora Českých Budějovic Thomu

Praha - Pražský vrchní soud dnes zprostil viny ze zneužití pravomoci bývalého primátora Českých Budějovic Juraje Thomu. Vyhověl mužovu odvolání a zrušil rozsudek, který Thomu posílal na pět let do vězení, a navíc mu ukládal jak pětiletý zákaz činnosti ve výkonných orgánech obcí, tak i povinnost uhradit městu škodu 12,5 milionu korun. Senát zároveň zamítl odvolání státního zástupce, který požadoval Thomu potrestat přísněji i za porušení pravidel hospodářské soutěže. Dnešní rozhodnutí je pravomocné.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies