Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Praha 6 chce plně zahloubenou variantu železnice na letiště

Praha - Vedení Prahy 6 bude žádat, aby trať z Masarykova nádraží na letiště vedla v úseku mezi Dejvicemi a Veleslavínem v tunelu. Nedávné rozhodnutí rady ve čtvrtek potvrdili zastupitelé. Původní projekt s plně zahloubenou variantou nepočítá. Podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) by taková stavba byla o 3,3 miliardy dražší. Aktuálně se předpokládané náklady pohybují mezi 18 a 22 miliardami korun.

26.6.2015 2
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/ Ladislav Jerie

„S ohledem na historii projektu, na znalost místních poměrů a stav přípravy považujeme za nejvhodnější plně podpovrchovou variantu," uvedla místostarostka Petra Kolínská (SZ).

Zastupitelé zároveň žádají, aby SŽDC začala prioritně stavět úsek mezi Veleslavínem, letištěm a Kladnem. „Navíc chceme architektonickou soutěž na vzhled zastávek a pracovní skupinu Prahy a Středočeského kraje, která by řešila systém záchytných parkovišť," doplnila. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) nedávno uvedl, že přes Dejvice by mohla vést částečně zahloubená trať.

Aktuální projekt počítá se zahloubením v úseku přes Stromovku. Pod povrchem by měly být i stanice Dejvice a Veleslavín. „SŽDC v současné době nepreferuje plně podpovrchové vedení trati, zejména z důvodu nízké ekonomické efektivity," uvedl nedávno na dotaz mluvčí společnosti Jakub Ptačinský.

„Podpovrchová varianta v porovnání s variantou částečně povrchovou nepředstavuje termínový posun pro zahájení stavby, a to ani negativní ani pozitivní," doplnil. SŽDC prý dokončuje studii proveditelnosti, kterou bude následně schvalovat ministerstvo dopravy. Podle dřívějších informací by se tak mělo stát na podzim. Stavba by měla být hotová do konce roku 2023, kdy se uzavírá program Doprava 2.

O modernizaci trati se mluví dlouho

„Při přípravě projektu se budeme snažit vyjít Praze 6 vstříc, musíme ale brát v úvahu náklady, které si tato varianta vyžádá," řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Konkrétní podobou spojení se bude ještě zabývat centrální komise ministerstva dopravy, která definitivní podobu spojení vybere. Důležité je, aby vyšla studie ekonomické efektivity. Pokud by se totiž náklady na stavbu v požadovaném čase nevrátily, ČR by mohla přijít o dotace z EU, které jsou pro stavbu spojení klíčové, dodal mluvčí.

O modernizaci trati do Kladna a vybudování železničního spojení na letiště v Ruzyni se mluví už od 90. let. Nová není ani varianta spojení přes Dejvice a Veleslavín, ministerstvo dopravy ji preferuje už déle než rok, přestože studie proveditelnosti zohledňovala i jiná řešení.

Mimo jiné i možnost vést vlaky z letiště přes takzvaný Pražský Semmering, tedy železnici mezi Smíchovem a Řepy. To by mělo výhodu v tom, že by spoje končily nikoliv na Masarykové nádraží, ale na významnějším hlavním nádraží.

Autor: ČTK

26.6.2015 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO
14

K útoku nožem v Rusku se přihlásil Islámský stát

Jiří Drahoš.
14 11

Další prezidentský uchazeč hlásí splněno. Drahoš má dostatek podpisů

Dýmkař Krška: Dělám pocitové dýmky. Řídím se hlavně kresbou dřeva

Výrobě dýmek se Karel Krška z Drnovic věnuje už sedmadvacet let. I po takové době nepovažuje jejich vyřezávání za rutinu. „Každý kousek je originál. Vše dělám ručně a každý kus dřeva mě jinak inspiruje. Možná proto mě práce pořád baví,“ pochvaluje si devětačtyřicetiletý muž.

Pražská zoo přivítala letošního miliontého návštěvníka

Zoo Praha v sobotu přivítala jubilejního návštěvníka letošního roku, kterým se stal pan Milan Rybka z Prahy 9 se ženou Valentinou a vnoučaty Sabinou a Matějem.

Neonacisté v Berlíně oslavují narozeniny Rudolfa Hesse, policie je ve střehu

Pět stovek pravicových radikálů včetně několika Čechů se sjelo do Berlína u příležitosti třicátého výročí smrti nacistického pohlavára Rudolfa Hesse. Proti nim se chystá protestovat zhruba stejně velký tábor odpůrců. Berlínská policie proto chystá manévry, aby zamezila násilí.

Vydavatelství univerzity v Cambridge se podvolilo čínské cenzuře

Prodáváte svou duši, zní nejčastější kritika na účet akademického vydavatelství Cambridge University Press. Nejstarší nakladatelský dům na světě totiž ustoupil ve sporu s Komunistickou stranou Číny a zablokoval více než tři sta článků ze svého prestižního sborníku China Quarterly.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení