VYBERTE SI REGION

Praha je elektromobilní spíš na papíře

Praha - Pomalý rozvoj provozu elektrovozidel v Praze: chybí půjčovna elektromobilů a vázne výstavba dobíjecích stanic.

4.4.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Jiří Novák

Lze je občas zahlédnout v centru města, někdy se objeví nějaká fotografie či plakát. Ale jinak jsou elektromobily v Praze asi tak častým zjevem jako tučňák v Africe nebo velbloud v Antarktidě.

Čím to, že se nedaří rychlejší šíření elektrovozidel v naší metropoli, jako je tomu v Londýně, Paříži, Berlíně či Amsterdamu? Určitě hraje svou roli vysoká cena elektromobilů, řídká síť dobíjecích stanic a zatím poměrně krátký dojezd vozidel jezdících na elektřinu. Ale právě tyto překážky se dají řešit: elektrovozidla je možné půjčovat, síť dobíjecích stanic lze vybudovat relativně rychle a krátký dojezd vozidel v rozmezí 50 až 150 kilometrů ve městě nehraje roli, respektive plně dostačuje.

Záměr dobrý, ale skutek…

Zhruba před rokem metropole spustila pilotní projekt Praha elektromobilní, který měl testovat zavedení elektromobilů do běžného provozu magistrátu a městských organizací. Úřady mohly tak říkajíc na vlastní kůži vyzkoušet osobní i užitkové elektromobily, elektroskútry a elektrokola.

Při zavádění elektromobility město uzavřelo spolupráci s energetickými společnostmi PRE, E.ON a RWE a následně i ČEZ. Podle společného memoranda měly energetické společnosti vybudovat dobíjecí stanice s jednotným typem zásuvek, které budou uživatelům přístupné bez ohledu na poskytovatele energie. Společnost PRE se zároveň stala tzv. infrastrukturním partnerem projektu a zavázala se, že do konce koňského roku zprovozní v metropoli 20 dobíjecích stanic.

Skutečností je, že magistrát zakoupil pět automobilů a desítku jednostopých vozidel elektroskútrů a elektrokol jež zapůjčil mimo jiné Střední škole Centru odborné přípravy technickohospodářské v Praze 9, Domu dětí a mládeže v Karlíně, domovu pro seniory či Lesům hlavního města Prahy. Elektrokola a elektroskútry využívali sami pracovnici magistrátu.

Nyní rada hlavního města rok existence pilotního projektu Praha elektromobilní vyhodnotila a dospěla k závěru, že většinu úkolů se podařilo splnit. Jenže…Ke splněným úkolům lze počítat především množství propagačních akcí městského, národního i mezinárodního charakteru, jako byly různé soutěže či cílové jízdy, jež skutečně vzbudily pozornost veřejnosti a poněkud zvýšily její zájem o elektromobilitu, ale jejich efekt pro zlepšení životního prostředí ve městě je mizivý.

Dobíjecí stanice se budují pomalu

Z plánovaných 22 dobíjecích stanic je v Praze v provozu deset, výstavba dalších devíti se připravuje. „Hlavní překážkou pro rychlejší budování dobíjecích stanic je legislativa, respektive její nejasný výklad,“ řekl při hodnocení uplynulého roku v aktivitách kolem rozvoje elektromobility v naší metropoli Jan Pauček, vedoucí sekce pro rozvoj a strategii Pražské energetiky (PRE). Podle něj vlastně speciální legislativa pro budování dobíjecích stanic u nás zatím chybí.

Spíše technických problémem je dosavadní nejednotnost přístupových karet k dobíjecím stanicím, respektive jejich stojanům. „Ale myslím, že je to věc, kterou se brzy podaří vyřešit tak, jako se daří sjednotit standard pro zástrčky dobíjecích kabelů elektromobilů,“ říká Vladimír Vácha, mluvčí energetické společnosti E.ON, která v Praze také umístila své dvě dobíjecí stanice bohužel obě neveřejné: první v objektu Vodafonu a druhou v hotelu Mosaic House, který je znám jako průkopník moderního ekologicky šetrného hotelového ubytování.

Vácha připomněl, že Praha má od E.ON v užívání také tři elektromobily dvoumístné vozy Smart ED které pracují v pražské záchranné službě, v zoo a na magistrátu. „Ty vozy byly zapůjčeny na rok, takže ta lhůta letos v létě vyprší. Ale existuje tam opce na další výpůjčku, pokud magistrát vyhodnotí své dosavadní zkušenosti s nimi kladně. Zatím žádný ohlas nemáme,“ dodal Vácha.

Zatím se rada hlavního města unesla založit pracovní skupinu pro čistou mobilitu, v jejímž čele bude radní pro životní prostředí Radek Lohynský. Jejím úkolem bude projednat závěry vyhodnocení pilotního projektu Praha elektromobilní a navrhnout další postup při zavádění tzv. čisté mobility v naši metropoli. Těžko říci, kdy se lze dočkat praktických závěrů skupiny, ale první kontrolní termín má v polovině května.

Petr Holubec, mluvčí Pražské energetiky, řekl Deníku:

Městské části jsou málo vstřícné

PrahaPražská energetika se stala tzv. infrastrukturním partnerem projektu Praha elektromobilní. O jeho naplňování jsme hovořili s mluvčím Petrem Holubcem.

Stavba nových dobíjecích stanic prý v Praze vázne z legislativních příčin. Můžete uvést konkrétní příklad?

Oslovili jsme všechny městské části dopisem, v němž jsme uvedli, že jsme připraveni u nich postavit dobíjecí stanici a starat se o ni. Jediným podílem té městské části vždy bylo poskytnout parkovací místo. Některé nereagovaly vůbec, některé nás odmítly, některé projevily zájem. Nejvstřícnější byly části na okraji Prahy Uhříněves, Řepy a další.

PRE má ale pochopitelně zájem spíše o centrum města.

Nejde o zájem, ale stanice jsou tam více potřeba. V centru je to s parkováním obtížné, ale například dnes začalo fungovat Václavské náměstí ve své spodní části jako pěší zóna nu a na těch rozích s Vodičkovou a Jindřišskou ulicí by se snad mohlo najít místo pro dobíjecí stanici.

S jakými jinými administrativními problémy se setkáváte?

Každou dobíjecí stanici zde chtějí vidět památkáři, protože centrum Prahy je památkovou rezervací, chtějí ji vidět policisté, zda nějak překáží provozu, mluví do toho také architekt a další činitelé. Každý má nejméně třicetidenní lhůtu na vyjádření, a to nejsme schopni prorazit. Je to složité také proto, že neexistuje speciální legislativa pro elektromobilitu.

Podali jste v tomto směru už nějaký podnět?

Zatím ne, ale snažíme se to řešit jinak spojením s komerčními subjekty. V centru je to například dobíjecí stanice v garážích Slovan vedle Opery, nyní budeme otevírat další v hotelu K+K, kde je také dojednáno, že bude přístupna veřejnosti. Pokud jde o městské části, tak Praha 5 už má dobíjecí stanici ve své budově ve Štefánikově ulici, ale ta je neveřejná.

Budoucí stanice

ÚMČPraha 2, Náměstí Míru 20/600, 120 39 Praha 2

ÚMČPraha 6, Čs. armády 23, 160 52 Praha 6

ÚMČPraha 10, Vršovická 68, 101 38 Praha 10

ÚMČPraha 19, Semilská 43/1, 197 00 Praha 9 Kbely

ÚMČPraha 20, Jívanská 647/10, 193 00 Praha 9 Horní Počernice

ÚMČPraha Libuš, Libušská 35, 142 00 Praha 4

ÚMČPraha Zbraslav, Zbraslavské náměstí 464, 156 00

Malostranské náměstí, levý horní roh parkoviště, Praha 1

Magistráthlavního města Prahy, Jungmanova 29/35, 110 00 Praha 1

MHMPMariánské náměstí, Praha 1

Čtěte také: Síť dobíjecích stanic roste pomalu

Autor: Jan Horák

4.4.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Írán pohrozil odvetou za možnost zavedení amerických sankcí

Teherán/Washington - Írán pohrozil odvetou za čtvrteční rozhodnutí Senátu amerického Kongresu schválit zákon, který o dalších deset let prodlužuje možnost zavedení protiíránských sankcí. Podle Teheránu jde - v případě jeho uplatnění v praxi - o jasné porušení loňské dohody o íránském jaderném programu.

Rath opět zamíří do soudní síně, tentokrát žaluje státního zástupce

Praha - Bývalý středočeský hejtman David Rath znovu míří do soudní síně, tentokrát v roli žalujícího. Jeho žalobu na státního zástupce Petra Jiráta, který dozoruje Rathovu korupční kauzu, začne soud veřejně projednávat v únoru. Redakce to zjistila z justiční databáze Infosoud. Rathovi vadí některé výroky, které o něm Jirát řekl v rozhovoru pro média.

V Praze končí kongres evropských socialistů

Praha - V Praze dnes končí třídenní kongres Strany evropských socialistů. V rámci jednoho z diskusních panelů v Kongresovém centru promluví k účastníkům mimo jiné lídr britských labouristů Jeremy Corbyn. Jednání by mělo uzavřít přijetí deklarace.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies