VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Praha nemusí vyplatit ČKD Praha DIZ 1,7 miliardy za tunel Blanka

Praha - Hlavní město nemusí firmě ČKD Praha DIZ zaplatit zhruba 1,7 miliardy korun, rozhodl v pondělí arbitrážní soud. Peníze firma požadovala za práce na tunelu Blanka, ke kterému dodávala technologie. V pondělí to sdělila Petra Ďurčíková, mediální konzultant advokátní kanceláře Hartmann, Jelínek, Fráňa a partneři. ČKD tvrdí, že jí vzrostly náklady kvůli průtahům týkajících se dokončení Blanky. Firma nyní musí naopak Praze zaplatit zhruba 17 milionů jako náhradu nákladů řízení. Proti rozhodnutí rozhodčího soudu se nelze odvolat.

22.8.2016 AKTUALIZOVÁNO 22.8.2016
SDÍLEJ:

Tunel Blanka. Ilustrační foto. Foto: DENÍK/ Martin Divíšek

„Jsem rád, že bylo rozhodnuto, že tuto částku nemusíme platit a byla zamítnuta. To ale neznamená, že nebudeme nadále řešit další požadavky dodavatelů v souvislosti s Blankou," řekl náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Neuvedl, o jaké další požadavky jde.

ČKD podala žalobu v lednu 

ČKD Praha DIZ byla dodavatelem technologické části tunelu Blanka. Od smlouvy odstoupila kvůli nezaplaceným pohledávkám. Letos v lednu podala žalobu, v níž si nárokovala 779 milionů korun. Tuto částku firma postupně navýšila na 1,676 miliardy ko­run.

Strojírenská společnost ČKD Praha DIZ je jednou z firem holdingu ČKD Group, který ovládá miliardář Petr Speychal. V posledních týdnech se ČKD Praha DIZ potýkala s insolvenčním řízením, které s ní zahájil pražský městský soud počátkem června. V polovině letošního května v sídle firmy zasahovala protikorupční policie, která prověřovala možné daňové podvody.

Blanka vyšla na 43 miliard korun, tedy zhruba o deset miliard více, než bylo původně plánováno. Tunel byl zprovozněn loni v září, projede jím denně asi 75 tisíc aut. V minulosti se kvůli Blance u arbitrážního soudu Praha přela se stavební firmou Metrostav, tento spor prohrála.

Miliony za zničené kabely 

Firma Prahu žalovala v několika oblastech. Spor se vedl o zmíněnou prodlevu zprovoznění, která měla firmě způsobit vícenáklady, např. na platy zaměstnanců.

Dalších 18 milionů chtěla firma jako náhradu za vadné kabely, které poničila voda. ČKD ale podle rozhodčího soudu nárok včas neuplatnila vůči správci stavby a ani jej dostatečně nedoložila.

Zmíněná částka není konečná, kterou ČKD po Praze požaduje. Firma si nárokuje ještě asi 80 milionů korun. „Jsou to částky, které byly placeny za konkrétní práce, které lze ověřit z pracovních deníků a podobně. Domlouváme se, zda je lze uznat, či nikoliv. Bylo to za reálnou práci, proto částka nebyla zahrnuta v té, o které rozhodoval rozhodčí soud," řekl dnes novinářům Dolínek.

Přehled arbitrážních sporů kvůli stavbě pražského tunelového komplexu Blanka:Metrostav vs. Praha
V prosinci 2013 podala stavební společnost Metrostav, která měla na starosti stavební část tunelového komplexu, k rozhodčímu soudu žalobu na pražský magistrát. Požadovala proplacení 2,1 miliardy korun. Firma také 7. prosince zastavila práce na stavbě tunelu. V únoru 2014 Metrostav rozšířil žalobu proti Praze o více než 500 milionů korun a v dubnu 2014 ji rozšířil podruhé, tentokrát o miliardu korun (mimo jiné za Trojský most). Žalovaná částka za nezaplacené faktury tak vzrostla na 3,7 miliardy korun. V dubnu 2014 rozhodčí soud Metrostavu uložil dokončit stavbu a Praze uložil povinnost zaplatit přes čtyři miliardy korun, většinu Metrostavu. Praha 28. dubna zaplatila stavební společnosti 2,7 miliardy korun. V září 2014 rozhodčí soud ukončil spor mezi Prahou a Metrostavem a rozhodl, že hlavní město musí zaplatit poslední dlužnou miliardu korun. Podle vedení města tím arbitři zlegalizovali platby, které vznikly nad rámec původních smluv, a umožnili zákonnou cestou proplatit sporné faktury.

IDS vs. Praha
V únoru 2014 firma Inženýring dopravních staveb (IDS), která řídila pro město výstavbu Blanky, oznámila, že podala proti Praze žalobu o 150 milionů korun, protože jí město dva roky neplatí. Později svůj požadavek zvýšila na dvojnásobek. Arbitráž začala v srpnu 2014. V červenci 2015 soud rozhodl, že Praha musí IDS zaplatit za práce na tunelu 183 milionů včetně úroků. Letos v únoru bylo oznámeno, že IDS vznesla nároky na dalších 263 milionů korun formou předžalobní výzvy.

ČKD Praha DIZ vs. Praha
ČKD Praha DIZ byla dodavatelem technologické části tunelu Blanka. Od smlouvy odstoupila kvůli nezaplaceným pohledávkám. Letos v lednu podala žalobu, v níž si nárokovala 779 milionů korun. Tuto částku firma postupně navýšila na 1,676 miliardy korun. Dnes rozhodl arbitrážní soud o tom, že Praha tuto částku firmě zaplatit nemusí. Firma nyní musí naopak Praze zaplatit zhruba 17 milionů jako náhradu nákladů řízení. Proti rozhodnutí rozhodčího soudu se nelze odvolat.

Čtěte také: Bubenečský tunel v Praze byl kvůli požáru asi hodinu uzavřen

Autor: ČTK

22.8.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Exekuce.
DOTYK.CZ

Většina úvěrových firem jsou predátoři. Exekucím čelilo 843 tisíc lidí

Příznivci fašistického diktátora Franka se typického pozdravu nezdávají ani v 21. století.
4 5

Hajlování i hymna fašistů: ve Španělsku pochovali Frankova ministra

VIDEO: Protest proti Babišovi. Klub okradených blokuje ministerstvo financí

Členové Klubu okradených zahájili dnes blokádu Ministerstva financí. Jejich protest se vztahuje k ministrovi financí Andreji Babišovi, jenž podle nich svými podvody okradl celou řadu jednotlivců.

Útoky na městské úředníky: Paní, která plive, pán, který vyhrožuje smrtí

Paní, která v rozčílení plive po lidech, nadávky nejhrubšího zrna či dokonce útok pěstmi, výhrůžky smrtí za to, že jisté dámě odmítli kopírovat její soukromé dokumenty. Vítejte v kancelářích a dalších prostorech k jednání s veřejností na místních radnicích a magistrátech.

AKTUALIZOVÁNO

Drábová zůstane zastupitelkou, rozhodli její kolegové. Nyní má slovo Chovanec

Středočeští radní na mimořádném jednání odmítli zbavit mandátu zastupitelky Danu Drábovou (STAN), která zároveň vykonává funkci předsedkyně Státního úřadu pro jadernou bezpečnost. Na neslučitelnost těchto funkcí před časem upozornil ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD).

AUTOMIX.CZ

Češi oživují legendy v jedinečných obrazech. Jsou jako "živé", podívejte se

Také vám přijde škoda, že ikonické momenty zlaté éry motorsportu jsou často k vidění jen na starých, často jen černobílých fotografiích a v dost omezené kvalitě? Už nemusíte smutnit, existují totiž lidé, kteří umí tyto příběhy reprodukovat v naprosto mimořádné kvalitě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies