Návrh počítá se zavedením páteřní sítě autobusových a tramvajových linek a omezením souběhů. Nesouhlasí s ním mnohé městské části, podle odborníků k tomu nemá Praha vhodné podmínky, například dostatek preferenčních pruhů a semaforů.

Tam, kde autobusy jezdí zároveň s tramvajemi a metrem, budou autobusové linky omezeny. Dotkne se to například Evropské třídy či Plzeňské ulice. Zrušeny budou také tramvaje číslo 15, 19 a 21.

„Rada ani neodložila, ani nezrušila systém zavedení MHD od 1. září," řekl Nosek, který změnu MHD podporuje. Podle něj by MHD měla být od září přehlednější a rychlejší.

Pražští radní změnu schválili na konci června, podle některých informací ale na ni neměli jednotný názor. Pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS) si nechal k návrhu vypracovat oponenturu u dopravních odborníků z ČVUT.

Podle odborníků chybí pro páteřní autobusové linky v Praze vhodné podmínky, jako je dostatek preferenčních pruhů a semaforů. Na některých místech by tak linky mohly nabírat zpoždění a neplnily by úlohu páteřních linek. Podle Noska se ale další preferenční opatření připravují. Nosek řekl, že rada nesouhlasila s doporučením odborníků, aby semafory regulovaly provoz na Barrandovském mostě a na křížení Jižní spojky a 5. května. Podle Noska by se tím snížila plynulost automobilové dopravy.

Odborníci zpochybňují také výši očekávaných úspor, kterou město odhadlo na zhruba 400 milionů korun. „Celý systém není primárně o penězích, úspory jsou příjemným vedlejším efektem," řekl Nosek.

Praze hrozí dopravní kolaps, varuje místostarosta Prahy 4

„Systém metrolinek nemůže v Praze fungovat. Na rozdíl od německých měst nemáme dost prostoru pro vybudování dostatečně velkých přestupních terminálů ani k zajištění potřebné preference MHD v ulicích. Nový systém bude lidi nutit neustále přestupovat a linky budou pravidelně nabírat zpoždění. Řada atraktivních přímých spojení zcela zanikne a lidé zřejmě začnou více jezdit autem," obává se Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat. Podle místostarosty Prahy 4 Jiřího Bodenlose (ČSSD) hrozí Praze dopravní kolaps. „Občané nebudou schopni během posledních prázdninových dnů vstřebat tak fatální rozsah změn," uvedl Bodenlos. Praha 4 kvůli tomu už během prázdnin nechala vyrobit informační leták, který nechala lidem roznést do schránek.

Kvůli diskusím Praha také dosud nezahájila informační kampaň, která by měla cestující s rozsáhlými změnami seznámit. Podle Noska se kampaň uskuteční v posledních dvou srpnových týdnech, informace budou na zastávkách MHD a v dopravních prostředcích. Město chce na podzim udělat v MHD průzkum a na jeho základě systém upravit.

Celkem 38 páteřních autobusových linek bude nově zařazeno mezi takzvané metrobusy, které budou mít ve špičce interval šest až osm minut. Mimo špičku budou jezdit každých 15 až 20 minut. Na tyto linky budou nasazeny především kloubové vozy. K metrobusům budou cestující svážet běžné a minibusové linky.

Páteřní tramvajové spoje, mezi které budou patřit linky 3, 9, 11, 17 a 22, budou mít ve špičce intervaly čtyři minuty. Mimo špičku budou jezdit po pěti minutách, o víkendu každých 7,5 až deset minut. Doplní je takzvané páteřní svazky, kdy dvě linky pojedou ve vytížených místech po stejné trase a na okrajích se rozdělí.

Čtěte také: Změny v pražské MHD budou obrovské. Víme proč