VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Praha oprašuje nápad zavést v centru mýto

Praha - Magistrát chce začít s přípravou podkladů pro zpoplatnění vjezdu do centra města prostřednictvím mýta. V tomto volebním období se zavedením ale nepočítá. S mýtem souhlasí i dotčené městské části a odborníci. Klíčové je podle nich ale nejprve dokončit městské okruhy.

28.7.2016
SDÍLEJ:

Pohled na budovu Národního muzea a magistrálu.Foto: DENÍK/ Martin Divíšek

Nápad zpoplatnit vjezd aut do užšího centra hlavního města není v Praze novinkou. Mluvilo se o něm už v roce 2008, nakonec však z plánu sešlo. Nyní se otázka mýtného začíná opět objevovat, i když zatím jenom jako možnost do budoucna.

Zavedení mýtného systému 

Náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek plánuje začít připravovat analytické podklady pro možné zavedení mýtného systému. Jeho záměr nechat přetvořit původní studii s ohledem na vývoj technologií souvisí i s připravovanými novými parkovacími zónami, které budou pro kontrolu využívat skenování poznávacích značek parkujících aut kamerami a jejich srovnání s centrální databází. Právě tento systém by se dal využít i pro mýtné.

„Nechám aktualizovat původní studii a k tomu vypracovat i analýzu využití mýt v zahraničních městech," vysvětlil náměstek s tím, že současná politická reprezentace ještě mýtné zavádět nechce.

To souvisí i s tím, že před jejich zavedením se řidičům musí poskytnou alternativa cesty přes centrum. Klíčové je tedy, jako vždy, když je v Praze řeč o dopravě, dokončení městských okruhů.

Městské části nejsou proti 

S nápadem v zásadě souhlasí i Praha 1 a 2, kterých by se s největší pravděpodobností týkal. Když se o mýtu hovořilo naposledy, plánovalo se zhruba pro území památkové rezervace, tedy o oblast ohraničenou nábřežím Edvarda Beneše, Hlávkovým mostem, magistrálou, Vyšehradem, Hořejším nábřežím, Petřínem a Hradčany.

„Abych se mohl pozitivně nebo negativně vyjádřit, musel bych napřed získat odpověď na to, co by to znamenalo pro jednotlivé skupiny z těch 30 tisíc lidí, kteří v Praze 1 bydlí," komentoval možnost zavedení mýta starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký. Principiálně se však kroku nebrání za předpokladu, že nejprve budou dokončeny pražské okruhy.

Politicky nepopulární krok 

K reálnosti zavedení mýtného je však starosta jedničky skeptický. „Je to politicky nepopulární a nedomnívám se, že tato ani další politická reprezentace k tomuto kroku přistoupí. Budou se bát, že prohrají následující volby," míní.

Mýtné neodmítá ani místostarosta dvojky pro dopravu Jan Korseska. „Za Prahu 2 regulaci dopravy v centru podporujeme a obecně jakýkoliv pokus o to dopravu řešit vítám. Alespoň vytvoření studií a podkladů je určitě dobrý krok," shrnul.

Raději dokončit pražské okruhy 

Také dopravní expert Petr Moos zdůrazňuje nutnost dokončení zejména vnitřního městského okruhu. Zavedení mýtného je podle něj pozitivním krokem jak z hlediska dopravního, kde je hlavním cílem zredukovat počet aut v centru, tak z finanční perspektivy.

Za příklad města, kde to funguje, dává Londýn. „Londýn je jasně dobrý příklad. Mýtem vydělává prostředky, které potom používá pro městskou hromadnou dopravu. Stejnou cestou šel i Stockholm," uvedl Moos.

Spousta možností 

Londýn má mýtný systém, který využívá právě kontroly státní poznávací značky pomocí kamer. „Dneska je řada systémů na rozpoznávání značek a nejsou už ani moc drahé. Díky tomu je možné si přes internet předplatit vjezd. Systém jenom zkontroluje, zda vozidlo, které se objevilo v registru vnitřního zpoplatnění, má předplaceno. A pokud ne, tak je hned vyžadována platba. V Londýně je během 14 dnů vše vyřešeno, včetně pokuty, pokud nezaplatíte," zakončil expert.

Mýtné ve městech: Zpoplatnění vjezdu do vybrané části města může být jedním z efektivních nástrojů pro omezení dopravy zejména v centrech měst. Díky moderním technologiím se mýtné dnes obejde i bez závor. 
Asi nejznámějším velkoměstem s mýtným systémem je Londýn, kde je vjezd do centrální oblasti zpoplatněn od roku 2003. Mezi další města s mýtným patří například norské Oslo, italský Milán, švédský Stockholm nebo Singapur.

Čtěte také: Zastavte růst počtu aut, vyzývá iniciativa

Autor: Petr Schreib

28.7.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nehoda pendolina u Studénky.
DOTYK.CZ

Přejezdy zabíjejí. Stát jich desítky ročně ruší, víc než stovku letos opraví

Premiér Bohuslav Sobotka.
2 5

Sobotka chce o korunových dluhopisech jednat s daňovou správou

AKTUALIZOVÁNO

Komíny budou kouřit dál, úředníků na jejich kontrolu není dost

Jako v Jiříkově vidění si musejí připadat úředníci z obcí s rozšířenou působností (ORP) při naplňování svých povinností v souvislosti s novelou takzvaného komínového zákona.

První rok jsem nerozuměl nikomu, říká český Ir Gavin Huban

Naučit se zvládat dobře češtinu slovem i písmem je pro mnoho cizinců mnohdy téměř nemožné. A problém s ní nemají často jen Němci, Angličané nebo třeba Francouzi.

V ČSSR musela být před 40 lety kvůli havárii odstavena JE Jaslovské Bohunice

Jaderná elektrárna v Jaslovských Bohunicích nedaleko slovenské Trnavy byla první svého druhu na území někdejšího Československa. Její první reaktor, ve kterém se řetězová reakce rozběhla v říjnu 1972, ale sloužil k výrobě elektrické energie pouze necelých pět let. Před 40 lety, 22. února 1977, byl po havárii odstaven. Tuto etapu budování jaderné energetiky tak nyní připomíná pouze budova stojící vedle čtyř novějších bloků.

EXKLUZIVNĚ

Pražští radní projednají převzetí společnosti PVK

Praha - Radní v úterý projednají záměr převzetí společnosti Pražské vodovody a kanalizace (PVK), které stoprocentně vlastní francouzská firma Veolia. O jak velký podíl bude Praha usilovat, zatím není jasné. Radní také projednají rozvoj Nákladového nádraží Žižkov a harmonogram tvorby Metropolitního plánu. Na programu jednání je i nákup vozů pro městskou policii a veřejná zakázka na opravu Vinohradské ulice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies