Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Praha plánuje v roce 2015 zavést nízkoemisní zóny

Praha – Praha plánuje v roce 2015 zavést nízkoemisní zóny, které by omezily vjezd do centra vozidlům produkujícím velké množství škodlivin. Město si v současnosti nechává zpracovat studii proveditelnosti. Zóny by pravděpodobně zahrnuly území zhruba od Jižní spojky po Stromovku a od Hradčan, Malé Strany a Smíchova na západě po Staré, Nové Město, Nusle a Krč na východě.

22.2.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Martin Divíšek

„O zavedení zóny bychom chtěli rozhodnout ještě v tomto volebním období tak, aby v roce 2015 mohla začít platit," řekl Radek Lohynský (ODS). Studie proveditelnosti by podle něj mohla být hotova zhruba do dvou měsíců.

Radní už má první návrhy, z kterých vyplývají dvě varianty rozsahu zóny. První počítá se zavedením zóny především v území ohraničené zhruba Jižní spojkou, Strakonickou a Radlickou ulicí na Smíchově, Strahovským tunelem, tunelem Blanka a dále ulicí Svatovítskou a Jugoslávských partyzánů v Dejvicích. Na východě by území sahalo k magistrále, zahrnulo by zároveň část Vinohrad a Nuslí. Do zóny by ale nepatřily například Holešovice a Karlín. Druhá varianta by území rozšířila více na východ, zóna by pak platila i v Libni, na Jarově, ve Strašnicích a Michli.

Podle Lohynského je pravděpodobnější spíše zavedení zóny v menším rozsahu. Praha si od tohoto opatření slibuje zlepšení životního prostředí a úbytek dopravy. Ze studie by mělo vyplynout, kolika vozidel se opatření dotkne. „Je to levnější opatření než zavedení mýtného," uvedl Lohynský. Kterou emisní normu by musela vozidla splňovat, zatím není jasné. Podle Lohynského ale budou platit stejné podmínky v celé zóně. Výjimku by město mohlo udělovat například tělesně postiženým.

Dopravní zátěž

Praha se dlouhodobě potýká se zatížením nadměrnou dopravou, na kterou si lidé stěžují například v okolí magistrály nebo na Spořilově. V metropoli v současnosti platí zóny zákazu vjezdu nákladních automobilů nad 3,5 tuny, šest tun a autobusů. Výjimky pro vjezd do těchto zón magistrát uděluje jen vozidlům, které splňují emisní normu Euro 4, kterou plní vozy vyrobené přibližně od roku 2006.

Vláda na začátku února schválila pravidla pro zavedení nízkoemisních zón. Obce si budou moci samy rozhodovat o rozsahu zón, přísnosti podmínek, tedy jakou emisní kategorii budou muset automobily vjíždějící do zóny splňovat, a zároveň budou obce moci udílet jednotlivé výjimky.

Průměrné stáří osobních aut v tuzemsku je téměř 14 let. Přes 60 procent ze 4,6 milionu registrovaných vozidel je starších deseti let a třetina jezdí na silnicích déle než 15 let.

Autor: ČTK

22.2.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Airbus A319 ve službách české vlády
5 5

Za zraněnou Češkou do Káhiry míří vojenský speciál s lékaři

Marek Přibil
14 18

Žádné živé spisy jsem s Babišem neprobíral, řekl Přibil sněmovní komisi

Stezky do oblak jsou hitem českých hor. Porovnali jsme, která je nejlepší

Dopravní zácpy, přeplněná parkoviště a fronty u pokladen. To vše způsobilo nedávné otevření Stezky korunami stromů u Janských Lázní v Krkonoších. Celkem jsou tyto unikátní rozhledny v Česku a blízkém okolí již čtyři a bez nadsázky se z nich staly turistické hity našich hor. Udělali jsme pro vás jejich srovnání, které nabízejí nejlepší výhledy nebo adrenalinové atrakce. 

Dívka vysílala autonehodu on-line, její sestra nepřežila

V neděli měla Jacquelina Sanchezová slavit patnácté narozeniny. Místo toho se s ní budou nejbližší a přátelé loučit na pohřbu. Jela v autě se starší sestrou Obdulií. Ta se však nevěnovala řízení a vysílala jízdu přes mobil živě do éteru. Havarovala a mladší sestra nehodu nepřežila.

AKTUALIZOVÁNO

Dalík změnil v kauze Pandurů výpověď. Státní zástupce ji označil za lež

Sedm let vězení a peněžitý trest 21,9 milionu korun navrhl státní zástupce Jan Kořán pro Marka Dalíka při dnešním odvolacím jednání, které se týká kauzy nákupu obrněných vozidel Pandur pro českou armádu. Státní zástupce totiž považuje změněnou výpověď lobbisty za smyšlenky a lži.

Cizinci v Česku? Sparta je v klidu, Slavia má problém

Fanoušci na britských ostrovech jsou zvyklí na ledacos. Už dávno se tam smířili s tím, že vstupenka na fotbalový šlágr je dražší než letenka do Ameriky. Mnozí si (chtě nechtě) také zvykli, že klub jejich srdce vlastní boháči ze zahraničí. A nevadí jim ani to, že po hřišti neběhá žádný Angličan. Pravda, je to výjimečné, nicméně třeba Chelsea má ve svém kádru jediného domácího hráče.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení