VYBERTE SI REGION

Praha si na metro A půjčí dvě až tři miliardy

Praha – Hlavní město Praha si na dokončení stavby metra A z Dejvické do Motola v budoucnu půjčí od Evropské investiční banky (EIB) zřejmě dvě až tři miliardy korun. Na dnešní tiskové konferenci po jednání radních to řekl primátor Bohuslav Svoboda (ODS).

13.12.2011
SDÍLEJ:

Bohuslav Svoboda.Foto: DENÍK/Vít Šimánek

Z Dejvic do Motola se metrem dostanete už za tři roky. Práce na ražbě tunelů se kvůli chybějícím miliardám nezastaví. Město se ale pravděpodobně bude muset v příštích letech zadlužit. Potřebuje peníze na dofinancování tunelářských prací i na dobudování autobusového terminálu na nové končené trasy A. V úterý to oznámil primátor Bohuslav Svoboda (ODS).

„Mělo by jít o dvě až tři miliardy, které se Praze nedostávají a vypůjčí si je od Evropské investiční banky (EIB). To abychom měli za co stavět, než nám doběhne dotace z Evropské unie,“ upřesnil primátor.

Půjčka se může vyšplhat až na 11 miliard korun. Takový rámec úvěru schválili radní hlavního města. Kolik peněz bude ve skutečnosti potřeba, bude dle výroku primátora zřejmé až v příštím roce.

„Schválení úvěrového rámce ještě není zcela závazné. Konečnou sumu musí schválit rada i zastupitelstvo. Mohou to být peníze, rozložené v čase,“ dodal primátor.

Navržený způsob financování dostavby trasy metra A vesměs schvaluje i opozice v zastupitelstvu hlavního města. Podle zastupitele Karla Březiny (ČSSD) jde o nejjednodušší a zároveň nejlevnější řešení. „Vzhledem k současným ekonomickým těžkostem,“ sdělil Březina.

Adéla překonala rekord

Mluvčí společnosti Metrostav František Polák ujistil, že práce jdou podle plánu. „Razící štíty Adéla a Tonda jsou v porovnání s původním očekáváním o něco rychlejší. Například za minulý týden Adéla vyrazila celých 35 metrů a to je dosavadní rekord,“ řekl Polák. Dodal, že na nové končené trasy a v Motole už dělníci stavějí stanici. Na Petřinách jsou tunelářské práce hotové.

„Nyní ražba směřuje na Veleslavín. Jeden tunel je již hotov, druhý pak dokončíme na začátku příštího roku,“ dodal Polák.

Na Dejvické se razící štíty Adéla a Tonda objeví prý už v polovině roku 2012.

EIB nabídla Praze až 11 miliard korun na dobu 30 let s odkladem splatnosti šest let. Úrok by činil zhruba dvě procenta, předčasné splacení by bylo možné po 18 letech. V případě úvěrového rámce přitom město nemusí z nabídnuté částky vyčerpat ani korunu a za poskytnutí této služby nic neplatí. Hlavní město už jednou podobné služby využilo, a to na financování stavby metra C.

Výstavba prodloužení trasy metra A z Dejvické do Motola byla zahájena loni na jaře. Náklady na stavbu jsou v cenách roku 2008 odhadovány na zhruba 18,5 miliardy korun, při přepočtení k roku dokončení by měly činit asi 21,1 miliardy korun. Přes 280 milionů eur (asi sedm miliard korun) by měla Praha získat z evropských fondů, zbytek ale musí uhradit ze svého.

Více ZDE

Autor: Jakub Krupka

13.12.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Americký velvyslanec Andrew Schapiro
19 6

Schapiro v pátek skončí ve funkci, jeho rodina zůstane v Praze

TK k projektu registru smluv probíhala 16. ledna v Praze. Na snímku Michal Bláha, Hlídač smluv.
EXKLUZIVNĚ
29 26

Autor Hlídače smluv pomůže Horáčkovi s prezidentskou kampaní

Orkán Kyrill před deseti lety ničil i zabíjel

Vichr, který se v lednu 2007 prohnal celou Evropou, po sobě zanechal spoušť.

Sobotka je nakloněn pomoci krajům při zvyšování mezd řidičů

Praha - Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) je nakloněn tomu, aby vláda pomohla krajům při financování růstu mezd řidičů linkových autobusů. Sobotka to dnes řekl po jednání s hejtmany. Místopředseda Asociace krajů a liberecký hejtman Martin Půta (STAN) premiérovu garanci vítá a věří, že se výsledky dnešního jednání projeví již v únorových mzdách řidičů. Příští týden Sobotka předloží problém koaliční radě. Nařízení o zvýšení mezd řidičů od letošního ledna schválila vláda.

Češi mají stále nejnižší nezaměstnanost v celé EU. Firmy ale krvácejí

Nejaktuálnější čísla z Eurostatu potvrzují, že Česko zůstává s 3,7 procent zemí s nejnižší mírou nezaměstnanosti v Evropské unii. A to před Německem a Maďarskem. Z evropských států mimo EU je na tom lépe jen Island, naopak nejhůře Řecko a Španělsko. To, co lze na jednu stranu vnímat jako výrazný český úspěch, je na druhou možno považovat i za hrozbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies