VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Prahou krokem: třicítkových zón přibude. Zvýší bezpečnost?

Praha - Měla by být v konkrétních ulicích omezena maximální rychlost aut na 30 kilometrů v hodině? Takovou otázku zřejmě brzy položí některé pražské radnice svým obyvatelům ve veřejné diskusi.

21.4.2014 4
SDÍLEJ:

Třicítku v Karlíně, ale případně i na jiných místech Prahy uvítají především cyklisté a chodci. Například Praha 3 uvažuje o jejím zavedení na pomezí Žižkova a Vinohrad. Případně počítá i s tím, že se na silnicích objeví obousměrné cyklopruhy.Foto: www.prahounakole.cz

V zavedení takzvaných „třicítkových zón" totiž spatřují finančně vesměs nenáročné řešení zklidňování dopravy, coby vstřícného kroku vůči chodcům a cyklistům. Taková je dílčím způsobem i současná magistrátní politika, což potvrdil nedávný seminář, pořádaný Útvarem rozvoje hlavního města.

Kdo hodlá následovat osmou městskou část, která velký dopravní experiment zavedla už předloni v Karlíně? Nejdál s přípravami je Praha 3. Ta už má podle místostarosty Ondřeje Ruta vypracovaný konkrétní projekt pro území, vymezené ulicemi Vinohradská, Ondříčkova, Jičínská a Milešovská.

To by případně radnice osadila dopravním značením a pokud by to situace dovolila, vznikly by prý v daných ulicích i obousměrné cyklopruhy. Podstatné ale podle Ruta bude, jak se k nápadu postaví místní obyvatelé. Podobně se k problému zřejmě postaví i některé další městské části. Například Praha 6 a 10.

„Třicítkové zóny" si ovšem zatím mezi Pražany mnoho příznivců nezískaly. Praha 8 přiznává, že zdaleka ne všichni řidiči maximální povolenou rychlost v ulicích Karlína dodržují. Někteří argumentují průzkumem německého autoklubu ADAC, který v souvislosti s možným zavedením třicítky varuje před zvýšením hlučnosti a zhoršením kvality ovzduší.

Na pomezí Žižkova a Vinohrad, na Petřinách, v Dejvicích a časem možná i v některých ulicích Zahradního Města. Nejen na výše zmíněných místech by se v budoucnu mohlo jezdit maximální povolenou rychlostí 30 kilometrů v hodině. Podobně jako už od předloňska v Karlíně.

Levné řešení zklidnění dopravy

Jde většinou zatím pouze o nápad, který bude mimo jiné nutné zkonzultovat s místními obyvateli. Například podle radnice Prahy 3 by však mělo jít o poměrně levné řešení zklidnění dopravy a zvýšení bezpečnosti chodců a cyklistů. Takový je i záměr magistrátu, respektive Útvaru rozvoje hlavního města.

Takzvaných „třicítkových zón“ by v Praze mohlo postupně začít přibývat. Zvyknou si řidiči? Jak takové opatření pomůže cyklistům a chodcům? A nezhorší se celková dopravní situace? Z jednotlivých příspěvků na nedávném semináři, pořádaném právě Útvarem rozvoje hlavního města, vyplynulo, že omezení rychlosti na určitých místech může být prospěšné.

Tomáš Cach z Kanceláře veřejného prostoru zde například zmínil, že „třicítkové zóny“ by na konkrétních místech mohly přinést nejen plynulejší provoz ve smyslu omezení brzdění a rozjíždění se, ale i prokazatelně vyšší bezpečnost pro ostatní účastníky silničního provozu, tedy právě pro chodce a cyklisty. „Množství vážných úrazů u nehod při třicetikilometrové rychlosti se oproti rychlosti padesátikilometrové radikálně snižuje. Až o osmdesát procent,“ podotkl.

Někdy mluví dokonce o šikaně

Poněkud odlišného názoru jsou ale někteří řidiči, kteří mnohdy zavádění „třicítkových zón“ vnímají jako zbytečné omezování vlastní svobody. Někdy mluví dokonce o šikaně.

Některým jejich argumentům zapravdu částečně dává rok a půl starý průzkum německého autoklubu ADAC, který reagoval na tendence snižovat maximální povolenou rychlost na 30 kilometrů v hodině v německých obcích. Průzkum mimo jiné uvádí, že při zavedení rychlostního limitu se v dané lokalitě spíše zvýší hladina hluku. Poroste prý spotřeba automobilů, tedy i emise znečišťujících látek v ovzduší.

Podobně jako český autoklub navrhuje ponechání stávající regulace na většině komunikací s výjimkou rozšiřování tak zvaných obytných zón, kde je maximální povolená rychlost stanovena na 20 kilometrů v hodině.

Nezanedbatelný zásah do rozpočtů

ADAC rovněž upozornil, že zavádění „třicítkových zón“ bude znamenat nezanedbatelný zásah do rozpočtů obcí. „Nejde pouze o instalaci dopravního značení. Nežli si řidiči na omezení zvyknou, což může trvat i několik let, bude nejspíš nutné osadit ulice početnými retardéry. Značné investice budou znamenat i úpravy chodníků, přechodů a zřizování zužovacích pruhů,“ uvádí průzkum.

Jisté problémy s dodržováním třicítky v Karlíně připouští i Praha 8 s tím, že si někteří řidiči ještě nezvykli. Pomohly by i zde retardéry? „Třicítku v Karlíně jsem uvítala. Já osobně bych si zde ani rychleji jet netroufla. Ale mnoho řidičů zde omezení očividně nerespektuje. Pomohly by retardéry, nebo fotobuňky s bleskem,“ myslí si studentka Tereza Bláhová, žijící v Karlíně.

„Jsem proti třicítkovým zónám v Praze. Snad s výjimkou čistě obytných lokalit. Magistrát si musí uvědomit, že Praha není uzpůsobena cyklodopravě, jako třeba Berlín, nebo Hamburg. Celé mi to připadá jako podlézání různým lobbistickým skupinám a módním občanským sdružením,“ řekl Pražskému deníku Jiří Hynek, rovněž z Karlína.

Autor: Jakub Krupka

21.4.2014 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:
Andrej Babiš
DOTYK.CZ

Jste zloděj formátu, jaký tu nikdy nebyl, uslyšel Babiš na svém mítinku

Kybernetický útok, ilustrační foto
AKTUALIZOVÁNO
8 8

Ukrajina hlásí kyberútok. Nebezpečný email se šíří světem, zasáhl i Česko

Stříbrný tým z Eura pohledem vedoucího: Pohodář, srdcař i dva mimozemšťané

Je to takový renesanční muž českého reprezentačního áčka v malém fotbale. Stará se o chod týmu jako jeho vedoucí, trénuje gólmany, do toho na mistrovství Evropy v Brně zajištoval komunikaci se zahraničními účastníky.

Ostatky Horákové jsou 67 let po její popravě stále neznámo kde

Ani 67 let po justiční vraždě právničky Milady Horákové není zřejmé, jak komunistický režim naložil s jejími ostatky.

Záhadná smrt bezdomovce Indiána: viděl jsem, jak ho surově mlátí, tvrdí svědek

Smrt ústeckého bezdomovce Jaroslava Dvořáka začala šetřit krajská kriminálka. Přihlásil se jí mladík, který viděl, jakým způsobem bývalý hokejista zemřel. Redaktor Deníku mluvil se svědkem, ještě než se přihlásil na policii.

AUTOMIX.CZ

Teď umřu... Richard Hammond se konečně vyjádřil k nehodě, co přesně se stalo?

Jsou to už více než dva týdny, co moderátor Richard Hammond ošklivě boural ve Švýcarsku s elektromobilem Rimac Concept One. Na konci vrchařské trati vyletěl ze silnice, a urazil 300 metrů dolů z kopce, než se auto zastavilo a shořelo.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies