VYBERTE SI REGION

Prahou krokem: třicítkových zón přibude. Zvýší bezpečnost?

Praha - Měla by být v konkrétních ulicích omezena maximální rychlost aut na 30 kilometrů v hodině? Takovou otázku zřejmě brzy položí některé pražské radnice svým obyvatelům ve veřejné diskusi.

21.4.2014 4
SDÍLEJ:

Třicítku v Karlíně, ale případně i na jiných místech Prahy uvítají především cyklisté a chodci. Například Praha 3 uvažuje o jejím zavedení na pomezí Žižkova a Vinohrad. Případně počítá i s tím, že se na silnicích objeví obousměrné cyklopruhy.Foto: www.prahounakole.cz

V zavedení takzvaných „třicítkových zón" totiž spatřují finančně vesměs nenáročné řešení zklidňování dopravy, coby vstřícného kroku vůči chodcům a cyklistům. Taková je dílčím způsobem i současná magistrátní politika, což potvrdil nedávný seminář, pořádaný Útvarem rozvoje hlavního města.

Kdo hodlá následovat osmou městskou část, která velký dopravní experiment zavedla už předloni v Karlíně? Nejdál s přípravami je Praha 3. Ta už má podle místostarosty Ondřeje Ruta vypracovaný konkrétní projekt pro území, vymezené ulicemi Vinohradská, Ondříčkova, Jičínská a Milešovská.

To by případně radnice osadila dopravním značením a pokud by to situace dovolila, vznikly by prý v daných ulicích i obousměrné cyklopruhy. Podstatné ale podle Ruta bude, jak se k nápadu postaví místní obyvatelé. Podobně se k problému zřejmě postaví i některé další městské části. Například Praha 6 a 10.

„Třicítkové zóny" si ovšem zatím mezi Pražany mnoho příznivců nezískaly. Praha 8 přiznává, že zdaleka ne všichni řidiči maximální povolenou rychlost v ulicích Karlína dodržují. Někteří argumentují průzkumem německého autoklubu ADAC, který v souvislosti s možným zavedením třicítky varuje před zvýšením hlučnosti a zhoršením kvality ovzduší.

Na pomezí Žižkova a Vinohrad, na Petřinách, v Dejvicích a časem možná i v některých ulicích Zahradního Města. Nejen na výše zmíněných místech by se v budoucnu mohlo jezdit maximální povolenou rychlostí 30 kilometrů v hodině. Podobně jako už od předloňska v Karlíně.

Levné řešení zklidnění dopravy

Jde většinou zatím pouze o nápad, který bude mimo jiné nutné zkonzultovat s místními obyvateli. Například podle radnice Prahy 3 by však mělo jít o poměrně levné řešení zklidnění dopravy a zvýšení bezpečnosti chodců a cyklistů. Takový je i záměr magistrátu, respektive Útvaru rozvoje hlavního města.

Takzvaných „třicítkových zón“ by v Praze mohlo postupně začít přibývat. Zvyknou si řidiči? Jak takové opatření pomůže cyklistům a chodcům? A nezhorší se celková dopravní situace? Z jednotlivých příspěvků na nedávném semináři, pořádaném právě Útvarem rozvoje hlavního města, vyplynulo, že omezení rychlosti na určitých místech může být prospěšné.

Tomáš Cach z Kanceláře veřejného prostoru zde například zmínil, že „třicítkové zóny“ by na konkrétních místech mohly přinést nejen plynulejší provoz ve smyslu omezení brzdění a rozjíždění se, ale i prokazatelně vyšší bezpečnost pro ostatní účastníky silničního provozu, tedy právě pro chodce a cyklisty. „Množství vážných úrazů u nehod při třicetikilometrové rychlosti se oproti rychlosti padesátikilometrové radikálně snižuje. Až o osmdesát procent,“ podotkl.

Někdy mluví dokonce o šikaně

Poněkud odlišného názoru jsou ale někteří řidiči, kteří mnohdy zavádění „třicítkových zón“ vnímají jako zbytečné omezování vlastní svobody. Někdy mluví dokonce o šikaně.

Některým jejich argumentům zapravdu částečně dává rok a půl starý průzkum německého autoklubu ADAC, který reagoval na tendence snižovat maximální povolenou rychlost na 30 kilometrů v hodině v německých obcích. Průzkum mimo jiné uvádí, že při zavedení rychlostního limitu se v dané lokalitě spíše zvýší hladina hluku. Poroste prý spotřeba automobilů, tedy i emise znečišťujících látek v ovzduší.

Podobně jako český autoklub navrhuje ponechání stávající regulace na většině komunikací s výjimkou rozšiřování tak zvaných obytných zón, kde je maximální povolená rychlost stanovena na 20 kilometrů v hodině.

Nezanedbatelný zásah do rozpočtů

ADAC rovněž upozornil, že zavádění „třicítkových zón“ bude znamenat nezanedbatelný zásah do rozpočtů obcí. „Nejde pouze o instalaci dopravního značení. Nežli si řidiči na omezení zvyknou, což může trvat i několik let, bude nejspíš nutné osadit ulice početnými retardéry. Značné investice budou znamenat i úpravy chodníků, přechodů a zřizování zužovacích pruhů,“ uvádí průzkum.

Jisté problémy s dodržováním třicítky v Karlíně připouští i Praha 8 s tím, že si někteří řidiči ještě nezvykli. Pomohly by i zde retardéry? „Třicítku v Karlíně jsem uvítala. Já osobně bych si zde ani rychleji jet netroufla. Ale mnoho řidičů zde omezení očividně nerespektuje. Pomohly by retardéry, nebo fotobuňky s bleskem,“ myslí si studentka Tereza Bláhová, žijící v Karlíně.

„Jsem proti třicítkovým zónám v Praze. Snad s výjimkou čistě obytných lokalit. Magistrát si musí uvědomit, že Praha není uzpůsobena cyklodopravě, jako třeba Berlín, nebo Hamburg. Celé mi to připadá jako podlézání různým lobbistickým skupinám a módním občanským sdružením,“ řekl Pražskému deníku Jiří Hynek, rovněž z Karlína.

Autor: Jakub Krupka

21.4.2014 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:
Co dneska pijeme?
7 4

Kam zmizelo pravé podmáslí?

Situace v hotelu po pádu laviny.
25

Nová naděje. Z trosek italského hotelu po pěti dnech zachránili tři štěňata

Fašistický převrat měl začít v Brně. Cíl? Totalitní stát podobný Itálii

Brno - Čtyřiaosmdesát let uplynulo v neděli od neúspěšného pokusu o fašistický převrat v brněnských Židenicích. Událost si na místě připomenou lidé v prvorepublikových uniformách.

Otrávené návnady na zvířata v přírodě bude dohledávat cvičený pes

Otrávené návnady nastražené na vydry, kuny či lišky, na něž často umírají také draví ptáci, začne letos v Česku dohledávat první speciálně vycvičený pes. Česká společnost ornitologická (ČSO) ho získá díky mezinárodnímu projektu dotovanému unií. Podle ochránců přírody případů otrav volně žijících živočichů přibývá. 

Český agrární diplomat kvůli Trumpovi možná do USA nezamíří

Praha - Nový český agrární diplomat, který měl letos nastoupit do Spojených států amerických, možná do zámoří nezamíří. Ministerstva se rozhodnou těsně před jeho jmenováním. Bude záviset i na tom, zda bude nová americká administrativa v čele s prezidentem Donaldem Trumpem zavádět dovozová cla. Dnes to na tiskové konferenci řekl ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL). ČR má v zahraničí čtyři agrární diplomaty, další tři měli letos nastoupit. Kromě USA by měli zamířit do Japonska a Libanonu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies