VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Prahou proplul devadesátimetrový dřevěný vor, míří do Hamburku

Praha /FOTOGALERIE/ – Prahou dnes proplul devadesátimetrový dřevěný vor, přes propust Šítkovského a Staroměstského jezu se vydal na 760 kilometrů dlouhou cestu do Hamburku. Vor je zhotovený stejnou technologií jako v minulém století. Posádka vyplula 11. července ze Štěchovic.

13.7.2012
SDÍLEJ:

Devadesátimetrový dřevěný vor zhotovený stejnou technologií jako v minulém století, proplul 13. července Prahou. Posádku, která vyplula 11. července ze Štěchovic, čeká trasa dlouhá 760 kilometrů až do německého Hamburku. Foto: Deník/Martin Divíšek

„Projekt výstavby vorového pramene vznikl asi před třemi lety jako nápad lesnicko-dřevařské společnosti LESS k dvacátému výročí existence společnosti," řekla za organizátory Andrea Pondělíčková.

Pětitabulový vor, který je a bude kvůli předpisům tažen vlečným remorkérem, byl vyroben ze smrkových klád podle historických postupů. Klády stavitelé ručně odkornili, z mladých smrčků natočili houžve, kterými klády svázali a pro výrobu použili i plaveckou sekeru, takzvanou oušnici, okovec nebo plavecký nebozez, takzvaný pochop.

„Bylo těžké získat svědectví pamětníků a archivní dokumenty, abychom dodrželi všechny postupy, které jsou při stavbě potřebné. Sestavení samotného pramene trvalo tři týdny a podíleli se na něm tři lidé," řekla Pondělíčková o stavbě voru. Jeho posádku tvoří minimálně vždy šest plavců a během cesty se k nim přidají další zaměstnanci firmy, kteří mají chuť si plavbu vyzkoušet.

Podle kapitána tažného remorkéru Vladimíra Weinlicha čeká na plavce nejrizikovější úsek na Labi mezi Střekovem a Děčínem. „Úplně klidná by měla být plavba z Drážďan. Zatím mě jen překvapila nízká rychlost, která je asi pět kilometrů v hodině. Až budeme na Labi, tak bude rychlost vyšší," uvedl Weinlich.

Přestože si posádka jízdu na voru užívá, komfort není velký. Plavidlo je na vodě celý den a kotví se vždy až večer, poté posádka přenocuje ve velkém stanu nebo „pod širákem". Do cíle trasy by měl vor dorazit 21. července. „Dřevo, ze kterého je vorový pramen vyroben, se nakonec prodá německé firmě," vysvětlila Pondělíčková.

První doložená písemná zpráva o voroplavbě na Vltavě je z roku 1316. Vory však připlouvaly do Prahy již o 300 let dříve. Ve 14. století byly upraveny jezy a koryta řek pro snazší průchod vorů. Největší rozmach voroplavby nastal v 18. a 19. stol, vory tehdy měřily i přes 300 metrů. Se svým posledním opravdovým vorem se Vltava rozloučila v roce 1960.

Jízdu na vorech přiblížil začátkem 50. let režisér Václav Wasserman ve filmu Plavecký mariáš s Jaroslavem Marvanem v hlavní roli.

Autor: ČTK

13.7.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Úterní tragická dopravní nehoda u Chvojence. Řidič osobního vozu narazil do stromu, osudným se mu staly byrely s naftou, které vezl.
AKTUALIZOVÁNO
7

Řidič sjel ze silnice, po nárazu do stromu ho rozdrtil sud

Exploze na koncertě v Manchesteru
AKTUALIZOVÁNO
23 9

Třiadvacetiletý útočník zabil 22 lidí. Útok v Manchesteru zasáhl celý svět

Bouře na magistrátu. Vznikne Blanka II?

Vedení města se nemůže dohodnout na podobě dokončení severovýchodní části městského okruhu. Ve hře jsou dvě varianty.

Nedůstojná pohřební praxe dál pokvete. Hromadný svoz nebožtíků neskončí

/INFOGRAFIKA/- Část pohřebních služeb vydělává až miliony korun ročně na neetické dopravě zemřelých do krematorií.

Vaření bez hranic aneb Varné desky bez vymezených varných zón

Také vás nudí hledat hrnce, které svým dnem přesně padnou na velikost plotýnky? Nebo už jste od tohoto hledání osvobozeni, vaříte podle libosti v čemkoliv, a přesto neplýtváte energií?

AKTUALIZOVÁNO

Policie evakuovala obchodní centrum v Manchesteru. Lidé prchali

Stovky lidí byly evakuovány z manchesterského obchodního centra Arndale v panice uprostřed zpráv o nálezu další bomby. Podle posledních zpráv se však jednalo o rutinní zatýkání, které s předchozím výbuchem nesouviselo. Policie rozšířila kordon po výbuchu v manchesterské aréně, který zabil 22 lidí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies