VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pražané možná zaparkují kdekoliv. Bude vzorem Vídeň?

Praha - Rodící se pražská magistrátní koalice ANO, Trojkoalice (SZ, KDU-ČSL + STAN) a ČSSD se sice ještě ani nedohodla na kompletním personálním složení nové městské rady, už nyní je ale zřejmé, že mnohé nedotažené projekty z dílny dosluhujících radních za TOP 09 se pokusí zarazit, případně změnit k obrazu svému.

8.11.2014 3
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Vít Šimánek

Nepochybně sem bude patřit i řešení jednoho z nejpalčivějších problémů hlavního města – parkování. Systém rozšíření parkovacích zón do dalších městských částí tak, jak ho navrhli radní za TOP 09, se stal terčem kritiky všech politických uskupení, které nyní usilují o sestavení vládní koalice. Právě toto téma se tedy pravděpodobně stane výrazným bodem diskuse politických vyjednávacích týmů.

ANO, Trojkoalice i ČSSD se shodují na tom, že realizace plánu TOP 09 by byla příliš drahá a výsledek nepřehledný. Co tedy mohou pražští, ale i mimopražští řidiči očekávat? A neprotáhne se řešení parkování v Praze na několik následujících let kvůli neschopnosti politiků najít shodu?

Byť Trojkoalice neobsadí křeslo resortně odpovědného radního pro dopravu, má ze všech tří zúčastněných stran asi nejprověřenější řešení, a tím je takzvaný „vídeňský model“ parkovacích zón.

Ještě letos na podzim měly být rozšířeny parkovací zóny do dalších městských částí. Nejprve zkusmo na některých místech Prahy 5 a 6, přičemž Praha 5 už v létě od účasti na pilotním projektu ustoupila. Teprve až když v září přišli radní za TOP 09 s ceníkem nových parkovacích zón, bylo už tehdy zřejmé, že se parkovací systém podle plánu TOP 09 nestihne rozšířit ani do konce tohoto roku.

Plán TOP 09 bude nutné přepracovat

Toto se sice pramálo hodí rezidentům v dotčených městských částech, například právě v Praze 5 a 6, ale i 4, 8, nebo 10. Vhod to ovšem přijde politickým uskupením, aktuálně vyjednávajícím v Praze o nové magistrátní koalici, přičemž o celopražském systému parkování by měla být řeč na jedné z nejbližších schůzek budoucí koalice.

ANO, Trojkoalice (SZ, KDU-ČSL + STAN) a ČSSD se nejspíš shodnou na tom, že plán TOP 09 bude nutné přepracovat. Otázkou je, zda najdou shodu na alternativě. Zatímco ANO by se podle dřívějších slov žhavé kandidátky na primátorské křeslo Adriany Krnáčové rádo zaměřilo „na budování systému parkování především u stanic metra spolu s rozšiřováním kapacit záchytných parkovišť na okrajích metropole."

Trojkoalice hovoří o zavedení takzvaného vídeňského systému parkování a ČSSD by v rámci parkovacích zón ráda preferovala především rezidenty uvnitř obytných zón a rozšíření takzvaných smíšených zón v užším i širším centru města. Shoda panuje v tom, že řidiči by mohli za parkování platit prostřednictvím moderních technologii, například chytrých mobilních telefonů.

Levný, přehledný a fungující systém

I když křeslo radního pro dopravu obsadí ČSSD, nikoliv zástupce Trojkoalice, právě takzvaný „vídeňský model", navrhovaný Trojkoalicí by v sobě mohl obsáhnout nejvíce průniků napříč programy jednotlivých stran. „Je navíc odzkoušený právě ve Vídni, je levný, přehledný a funguje," vzkázal ještě před volbami lídr Trojkoalice Petr Štěpánek.

Podle informací Pražského deníku hodlá Trojkoalice „vídeňský model" prosazovat i na jednáních o programu nové městské rady. Přijde zřejmě s návrhem celopražské vyhlášky, která by z celého města učinila jednu, respektive dvě parkovací zóny (centrum a zbylá část města), kde by se cena parkování a jeho maximální povolená doba lišila dle uživatele. Parkovné by se pak dalo uhradit pomocí mobilní aplikace, platební kartou, případně kuponem zakoupeným v nejbližší trafice.

Zatímco rozšiřování modrých parkovacích zón prostřednictvím Technické správy komunikací (TSK), se kterým počítala rada TOP 09, by mělo stát bezmála miliardu korun, „vídeňský model" by dle Štěpánka vyšel zhruba na desetinu této ceny.

Připomněl, že zakázka pro dodavatele systému správy zón placeného stání měla dle odcházející rady přijít město na více než 830 milionů korun a dalších 46 milionů mělo stát vytvoření dohledového centra, příslušného softwaru, instalace více než tisícovky parkovacích automatů i vytvoření dopravního značení.

Stání bude možné prakticky kdekoliv?

„Vídeňský systém" prosazovaný Trojkoalicí nerozlišuje stání pro rezidenty a návštěvníky, čímž odpadá investice do parkovacích automatů i dopravního značení. Jak upozorňuje trojkoaliční program, domácí, i takzvaní „přespolní" řidiči mohou v zóně parkovat na kterémkoliv místě. Návštěvníci bez trvalého bydliště v oblasti mohou na daném místě parkovat v rozmezí půl až dvě hodiny, dále od centra pak až tři hodiny.

Návštěvník kterékoliv části Prahy by oprávnění k zaparkování získal například i zakoupením předplacených karet. Cena by se odvíjela od doby, potřebné k zastavení. „Na parkovacím lístku vyznačí dobu příjezdu a umístí parkovací lístek za okno auta. Parkování do deseti minut by bylo na kterémkoliv místě v Praze zdarma. I tehdy ovšem bude nutné vyplnit parkovací lístek, dostupný v kterékoliv trafice," vysvětluje program Trojkoalice.

Platba SMS pomocí mobilního telefonu by mohla být jednorázová, po případné registraci by pak parkující řidič mohl čerpat ze svého „parkovacího konta." Do SMS by bylo nutné zadat pouze dobu parkování a registrační značku vozu a nazpět by pak přišel elektronický parkovací lístek. Rezidenti by měli možnost zakoupit si stálou parkovací kartu až na dva roky tak, jak je tomu dnes ve fungujících zónách v Praze 1, 2, 3 a 7. Cena by byla odlišná v centru a mimo něj.

Speciální stálou parkovací kartu by si mohli zakoupit i zaměstnanci, či živnostníci, kteří k dojíždění do zaměstnání, či za klienty bezpodmínečně potřebují auto. Totéž by platilo i pro firemní automobily. Dodržování systému by, stejně jako ve Vídni, mohli kontrolovat strážníci a zaměstnanci magistrátu.

S čím by do vyjednávání o řešení problematického parkování v Praze mohli přijít zástupci hnutí ANO a ČSSD?Hnutí ANO se prý hodlá zaměřit na budování parkovacích zón, respektive na regulaci parkování především v okolí stanic metra. Zároveň hodlá rozšiřovat počet takzvaných záchytných parkovišť a přimět takzvané „přespolní" řidiče k tomu, aby k cestování po Praze používali městskou hromadnou dopravu.

ČSSD svým voličům slibovala zavedení zón placeného stání, rezidenčních i smíšených a ve shodě s ANO i Trojkoalicí rovněž budování záchytných parkovišť na okraji metropole. Zóny placeného stání by ráda doplnila i zónami časově omezeného stání, které by se ovšem netýkaly rezidentů.

V rámci zavedení parkovacích zón by ČSSD ráda rezidentům přiřkla právo zakoupit si parkovací kartu, platnou napříč zónami. Totéž by pak platilo i pro živnostníky a podnikatele.

Autor: Jakub Krupka

8.11.2014 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:
Simona Janů.
4

Syna zpopelnili bez jejího vědomí. Matka mluví o vraždě a žaluje pohřební službu

Unikátní model LaFerrari Aperta, který italská automobilka vyrobila ke svému 70. výročí
1 49

FOTOGALERIE: LaFerrari Aperta za 40 milionů bude mít v Česku jediný majitel

AKTUALIZOVÁNO

Další útok v Antverpách: Muž chtěl najet do nákupní zóny, byl zatčen

V Antverpách dnes policie a armáda zmařily pokus o atentát. Oznámil to antverpský starosta Bart De Wever poté, co jistý muž najel autem vysokou rychlostí do nákupní zóny. Řidič byl zatčen. Podle belgického federálního prokurátora jde o Francouze; policie hovoří o muži "severoafrického původu". V autě byly nože a další zbraně. Incident se obešel bez obětí a raněných. V Antverpách byla posílena bezpečnostní opatření.

Šéf strážníků v Praze 1 byl obviněn ze zneužití pravomoci. Prý sebral telefon

Ředitel Městské policie Praha 1 Miroslav Stejskal byl obviněn ze zneužití pravomoci. Uvedla to ve čtvrtek televize Prima na základě vyjádření mluvčího pražské státní policie Tomáše Hulana. Stejskal údajně při kontrole auta, které asi neoprávněně parkovalo na místě pro invalidy, sebral a rozbil jednomu z kontrolovaných mobilní telefon.

AKTUALIZOVÁNO

Úkoly pro ministra Havlíčka: zlevnit volání a řešit OKD

Na místo odvolaného Jana Mládka navrhl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) do funkce ministra průmyslu a obchodu svého spolustraníka Jiřího Havlíčka (40). Dosud byl na ministerstvu náměstkem. Teď záleží na prezidentovi Miloši Zemanovi, zda jej jmenuje. Sobotka předpokládá, že se Zeman s Havlíčkem nejprve sejde. Jmenování poté očekává během několika dní.

Bludovský kopec na Šumpersku zavřela vážná nehoda

/FOTOGRAFIE/- Na bludovském kopci mezi Šumperkem a Bludovem se před půl druhou odpledne odehrála vážná nehoda.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies