VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pražané platí za benzín nejvíc. Valem přecházejí na biopalivo

Praha – „Tankovat k nám jezdí stále víc lidí. Fronty jsou tu nepřetržité a objevují se tu levná, ale i luxusní auta. Řidiči chtějí ušetřit," podotkl na dotaz Deníku pracovník čerpací stanice v Průhonicích.

19.3.2013 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/ Jan Vraný

Podobné zkušenosti mají i na dalších vyhlášených levných benzínkách, například v Uhříněvsi, ve Strašnicích, nebo ve Vysočanech. „Máme čím dál hlouběji do kapsy. Nebudu tankovat skoro za čtyřicet korun, když můžu mít litr za třiatřicet," připustil zákazník stanice v Uhříněvsi Václav Šmíd z Petrovic. „Je sice pravda, že musím častěji měnit palivové filtry a nepatrně se zvedla spotřeba, ale i tak ušetřím," dodal.

Modelová situace dokresluje sílící trend. Pražané jsou nuceni „živit" svá auta bezkonkurenčně nejdráže ze všech Čechů. Za benzin Natural 95 i za motorovou naftu na natankovaném litru dlouhodobě platí v průměru o korunu víc, než obyvatelé zbytku republiky. Podle společnosti CCS bez ohledu na to, zda ceny ropy na světových trzích padají, či naopak stoupají.

Vyplatí se přestavba motoru?

Vedle rostoucí popularity levných benzínek je tu ale patrný i další pozoruhodný fenomén. Stále více řidičů s pražskou poznávací značkou investuje do poměrně jednoduché přestavby svého benzínového motoru, která má umožnit bezproblémovou jízdu na biopalivo, známé na našem trhu už skoro rok pod značkou E85. Jde o směs etanolu a Naturalu 95 v obvyklém poměru osm ku dvěma.

„Je o něj velký zájem. Zhruba každý dvacátý řidič, většinou se starším autem a přestavěným motorem, volí E85," potvrdil Deníku pracovník čerpačky na Černokostelecké ulici. Právě zde a také na dalších třech benzínkách v metropoli E85 nabízejí. Vzhledem ke svému složení je takřka o deset korun na litru levnější, než Natural 95. Etanolu se totiž nedotýká spotřební daň.

Jak upozorňují někteří odborníci, vidina jasné úspory natankováním nápadně levného biopaliva E85 se může některým řidičům rozplynout, i když nezastírají i zřejmá pozitiva tohoto paliva.

Spotřeba paliva se může zvýšit

Například Jiří Jareš ze serveru Automedik uvádí, že spotřeba vašeho upraveného vozu jízdou na E85 může vzrůst až o patnáct procent. Majitel autodílny Jiří Koutný z Prahy 6 jde ještě dál. „Spotřeba se může zvýšit i o třicet procent. Řidič musí daleko častěji měnit olej a v mrazech může mít problém nastartovat," vypočítal Koutný.

Vyplatí se tedy toto levné palivo? „Cena odborné přestavby motoru se pohybuje zhruba mezi deseti až třiceti tisíci korunami, podle počtu válců. Vyplatit se to podle mě může, ale řidič by měl ročně najet alespoň dvacet tisíc kilometrů, jinak to pozbývá smyslu. A hlavně v zimě ředit napůl s Naturalem 95, což předchozí úprava motoru samozřejmě umožňuje" dodal Koutný.

Jareš z Automediku doplňuje, že samotné benzínky v zimních měsících nabízejí palivo E85 s vyšším obsahem Naturalu 95. Zdůraznil také ekologický provoz motoru. Při spalování biopaliva E85 prý vzniká až o sedmdesát procent méně emisí, což se do hustého městského provozu v metropoli hodí.

„Výkon motoru se díky vyššímu oktanovému číslu ethanolu zvýší přibližně o deset procent," poznamenal expert z nejmenovaného pražského autoservisu, který se zároveň specializuje na přestavby benzinových motorů na možnost využití paliva E85. Zároveň vyvrátil údajně nejrozšířenější mýtus, který koluje mezi řidiči. „Biolíh, obsažený v pohonné hmotě rozhodně není o nic více korozivní, než běžný benzín. Přímo tedy nepoškozuje nádrž, palivovou soustavu, ani motor," ujistil. 

ANKETA: Tankujete na levných benzínkách?

Michal Šmíd, Strašnice

Levným benzínkám se zásadně vyhýbám. Mám s nimi špatnou zkušenost. Neustále zanesený palivový filtr, vyšší spotřeba, nižší výkon. Zkrátka neušetříte. Jezdím na diesel a snažím se tankovat naftu s minimem biosložky.

Josef Šubert, Vinohrady

Určitě se snažím ušetřit kde se dá. Ale nutno přiznat, že tankováním levného benzínu ve skutečnosti neušetříte. Už před několika lety jsem investoval do přestavby na LPG a jsem spokojen. V žádném případě bych neměnil.

František Vobešlo, Bohnice

Vyrábět biopalivo je samo o sobě absurdní. Jen při samotné výrobě se spotřebuje tolik energie, že ve skutečnosti nás všechny toto biopalivo vyjde několikrát dráž, než uhlíková paliva. Je třeba myslet nejen na svou peněženku.

Autor: Jakub Krupka

19.3.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Colours of Ostrava 2016.
41

Festivaly musí poprvé přejít na EET. Očekávají problémy

Americká letadlová loď Carl Vinson
7 27

Američané jsou v Koreji zatím bezzubí. Nesestřelí balistické střely KLDR

Nová výletní loď oslňuje nejen přepychem. Na střeše má závodní okruh

Okružní plavby na výletních lodích mohou být přeplněny luxusem. Tato loď ale nabízí ještě něco navíc.

Létající auta? Za tři roky, slibuje Uber

Na včerejší tiskové konferenci společnosti Uber byly představeny futuristické plány na zprovoznění létajících taxi. Šéf Uberu Jeff Holden nastínil, že půjde o malé letadlo vyvíjené spolu s dalšími inovačními společnostmi.

Penta pokračuje v zahraničních akvizicích. Podle Dospivy není na prodej

Finanční skupina Penta miliardáře Marka Dospivy hodlá i letos pokračovat v zahraničních akvizicích, do nichž se pustila v loňském roce. Celková aktivita firem, které má skupina v portfoliu, se loni zvýšila meziročně o 21 procent, zisk skupiny o čtvrtinu. Podle Dospivy není Penta na prodej.

Obchody musí stáhnout německé pudinky, mohou mít v sobě kov

Státní veterinární správa nařídila stáhnout z prodeje pudinkové dezerty od německého výrobce Neuburger Milchwerke GmbH & Co. Německé dozorové orgány informovaly prostřednictvím systému rychlého varování RASFF ostatní členské země o přítomnosti kovového úlomku v balení dezertu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies