VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pražské vozovny tramvají fungují už několik generací

Praha - Více než 900 vozů má zázemí na sedmi místech v metropoli. V osmé vozovně je muzeum MHD.

20.5.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Eva Kořínková

Své sté narozeniny nedávno oslavila tramvajová vozovna Žižkov, jedna ze sedmi funkčních vozoven provozovaných pražským dopravním podnikem.

Žižkov

Vzhledem k překotnému rozvoji Žižkova a Královských Vinohrad na přelomu 19. a 20. století získali žižkovští radní od Prahy slib výstavby tramvajových tratí. Začaly se proto hledat pozemky pro novou vozovnu. Nakonec padla volba území v sousedství Pražačky. Stavební práce začaly v dubnu 1911 a již o rok později vypravila vozovna první tramvaje do provozu. Postupně se celý areál rozšířil o další haly, v devadesátých letech přibyla dokonce i myčka.

Až do současnosti si vozovna udržela významný podíl na přepravě cestujících. Ze Žižkova například vyjíždí na svou trasu „devítka", která patří mezi páteřní linky současné tramvajové sítě. Nedávné oslavy stých narozenin vozovny proběhly ve stylovém duchu. „Užili jsme si s dětmi hezký doprovodný program, synům se nejvíce líbila projížďka historickým vozem," uvedla jedna z návštěvnic Petra Kučerová.

Pankrác

Původně měla tato vozovna z roku 1927 stát na pomezí Nuslí a Michle, ale nakonec vyrostla nedaleko pankrácké věznice. I když bylo v polovině sedmdesátých let mnoho tratí nedaleko od ní zrušeno, stále si uchovává velký význam. Do roku 1982 byla vozovna také autobusovou garáží.

„Je to jediná vozovna v Praze, ve které si řidič tramvaje nemusí sám nastavovat výhybky při vjezdu do vozovny, ale vše probíhá automaticky. Jedná se tedy o nejmodernější zatahování tramvají v metropoli," říká dlouholetý řidič tramvají a dopravní expert Antonín Dub.

Vozovna se od devadesátých let stala útočištěm několika vozů první tuzemské nízkopodlažní tramvaje RT6N1 z ČKD Praha. Problematické vozy, které se především kvůli jejich velké poruchovosti nikdy nepodařilo plnohodnotně začlenit do pražské MHD a dopravní podnik do jejich úprav, oprav a údržby postupně „nalil" miliony korun, byly definitivně vyřazeny z provozu a odprodány v září 2009.

Strašnice

Nejstarší provozovaná pražská vozovna zahájila ve Strašnicích svůj provoz již v roce 1908 a dodnes je zde spousta historických fragmentů. Lze ji tak považovat za živoucí muzeum tramvajové dopravy v hlavním městě. Zajišťuje především dopravu pro jihovýchodní části Prahy. V roce 1945 posloužily strašnické vozy k budování barikády na Vinici.

„Od samého svého počátku je s vozovnou spojena linka číslo 11, které strašničtí řidiči říkají berličkový expres. Výskyt berličkářů důchodců o berlích a holích významně převyšuje průměr na ostatních pražských linkách. Ve Strašnicích také sídlí v současnosti největší tramvajácká odborová organizace v republice," vypráví Antonín Dub, který pomáhal s jejím založením. Další osud strašnické vozovny je nejistý. Posledních dvacet let se uvažuje o jejím zrušení, přestože z hlediska najíždění vozů na trať má nejvýhodnější polohu ze všech pražských vozoven.

Motol

Do třetí nejmladší vozovny v Praze vjíždí tramvaje od roku 1937. V jejím areálu se nachází kromě několika hal také Střední průmyslová škola dopravní. „V této vozovně je jeden z nejlepších kolektivů, který dokáže i ve vypjatých situacích držet po hromadě a táhnout za jeden provaz, " sděluje dopravní expert.

V současnosti probíhá v Motole rozsáhlá výměna kolejí a nosných sloupků, aby udržely těžší moderní tramvaje. Když se v letech 1977 až 1979 opravovala Plzeňská ulice, vedla provizorně z vozovny unikátní dva kilometry dlouhá jednokolejná trať Kukulovou ulicí až na Vypich. S plánovaným otevřením stanice metra Motol se uvažuje, že by se tramvaje mohly do ulice vrátit natrvalo.

Kobylisy

Pár měsíců před začátkem 2. světové války začala fungovat vozovna Kobylisy, která dodnes zajišťuje provoz tramvají především v severní části města. Nejkratší cesta do vozovny z centra města vede Trojskou ulicí s nejprudší pražskou tramvajovou tratí, která má sklon přes 80 %. Když zde začínal provoz, platila při něm přísná bezpečnostní opatření. Místo bylo neustále obsazeno dispečerem a řidič musel nejdříve od něj získat telefonem povolení 'k jízdě na trať.

Vokovice

Ve vozovně na trati z Dejvic do Divoké Šárky leží tři desítky odstavných kolejí, což je v celé Praze nejvíce, ale jelikož jsou poměrně krátké, zdaleka nejde o vozovnu s největší kapacitou. Až do 90. let zde byly umístěny historické tramvajové skvosty, které se následně přestěhovaly do nové vzniklého Muzea MHD ve Střešovicích.

Hloubětín

Byť plány na její výstavbu sahají do předválečného období, nejmladší pražská a zároveň jedna z největších vozoven v Evropě otevřela své brány až v roce 1951. V této vozovně jsou soustředěny všechny článkové tramvaje KT8D5, přezdívané kátéčka či kačeny. Za nedlouho bude ve vozovně dostavěna nová hala na údržbu tramvajových kol s podúrovňovým soustruhem.

Střešovice

Začala fungovat v roce 1909, ale již 20 let neslouží běžnému provozu. V této kulturní památce totiž sídlí od roku 1992 Muzeum městské hromadné dopravy. I když ze střešovické vozovny nevyjíždí už tramvaje do běžného provozu, na svoji trasu odsud vyráží o sobotách, nedělích a svátcích v letní sezóně okružní linka číslo 91. Jelikož se dnes snad nenajde nikdo, kdo by zpochybňoval historickou hodnotu této vozovny, o to paradoxněji působí, že na přelomu 70. a 80. let se uvažovalo o jejím zrušení a následné demolici.

MICHAL VRBECKÝ

Autor: Redakce

20.5.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Obyvatelé vchodu, kde hořelo, se ještě vrátit nesmějí. Čekají ale až je hasiči vyzvou, aby si mohli z bytů vzít aspoň pár věcí.
9

Požár paneláku v Jirkově: "Včera jsem se hroutila, dnes to beru s nadhledem"

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
AKTUALIZOVÁNO
4 17

Valachová chce maturitu SOŠ z matematiky do roka po gymnáziích

Druhá vlna přináší větší nároky na technické zabezpečení

Zatímco v první vlně EET podnikatelům postačil často tablet a vhodný program, nyní by měly firmy vybírat pečlivěji. Je jich totiž mnohem více a s náročnějšími podmínkami podnikání.

Rakouskou star zabila sláva. Falco by oslavil šedesátku

Jako první německy zpívající interpret dobyl Ameriku. Liboval si v extrémech a měl sklon k přehánění. Jeho sláva byla vrtkavá a zářil krátce, přesto se stal jedním z největších umělců rakouské hudební scény 80. a 90. let.V neděli by Falco, občanským jménem Johann Hölzel, oslavil 60. narozeniny. Zemřel po autonehodě, která byla možná sebevraždou. Řidič autobusu byl odsouzen, Falco měl v sobě koktejl drog a alkoholu. Dožil se pouhých 40 let.

VIDEO: Legendární "vejtřaska" slaví, před 65 lety byl vyroben první prototyp

Před 65 lety, 18. února 1952, byl v pražských Vysočanech vyroben první prototyp terénního nákladního automobilu Praga V3S. Legendární "vejtřaska", jak se autu přezdívá, byla vojenským třítunovým speciálem, ale své místo si našla i v zemědělství nebo na stavbách.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies