VYBERTE SI REGION

Pražské vozovny tramvají fungují už několik generací

Praha - Více než 900 vozů má zázemí na sedmi místech v metropoli. V osmé vozovně je muzeum MHD.

20.5.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Eva Kořínková

Své sté narozeniny nedávno oslavila tramvajová vozovna Žižkov, jedna ze sedmi funkčních vozoven provozovaných pražským dopravním podnikem.

Žižkov

Vzhledem k překotnému rozvoji Žižkova a Královských Vinohrad na přelomu 19. a 20. století získali žižkovští radní od Prahy slib výstavby tramvajových tratí. Začaly se proto hledat pozemky pro novou vozovnu. Nakonec padla volba území v sousedství Pražačky. Stavební práce začaly v dubnu 1911 a již o rok později vypravila vozovna první tramvaje do provozu. Postupně se celý areál rozšířil o další haly, v devadesátých letech přibyla dokonce i myčka.

Až do současnosti si vozovna udržela významný podíl na přepravě cestujících. Ze Žižkova například vyjíždí na svou trasu „devítka", která patří mezi páteřní linky současné tramvajové sítě. Nedávné oslavy stých narozenin vozovny proběhly ve stylovém duchu. „Užili jsme si s dětmi hezký doprovodný program, synům se nejvíce líbila projížďka historickým vozem," uvedla jedna z návštěvnic Petra Kučerová.

Pankrác

Původně měla tato vozovna z roku 1927 stát na pomezí Nuslí a Michle, ale nakonec vyrostla nedaleko pankrácké věznice. I když bylo v polovině sedmdesátých let mnoho tratí nedaleko od ní zrušeno, stále si uchovává velký význam. Do roku 1982 byla vozovna také autobusovou garáží.

„Je to jediná vozovna v Praze, ve které si řidič tramvaje nemusí sám nastavovat výhybky při vjezdu do vozovny, ale vše probíhá automaticky. Jedná se tedy o nejmodernější zatahování tramvají v metropoli," říká dlouholetý řidič tramvají a dopravní expert Antonín Dub.

Vozovna se od devadesátých let stala útočištěm několika vozů první tuzemské nízkopodlažní tramvaje RT6N1 z ČKD Praha. Problematické vozy, které se především kvůli jejich velké poruchovosti nikdy nepodařilo plnohodnotně začlenit do pražské MHD a dopravní podnik do jejich úprav, oprav a údržby postupně „nalil" miliony korun, byly definitivně vyřazeny z provozu a odprodány v září 2009.

Strašnice

Nejstarší provozovaná pražská vozovna zahájila ve Strašnicích svůj provoz již v roce 1908 a dodnes je zde spousta historických fragmentů. Lze ji tak považovat za živoucí muzeum tramvajové dopravy v hlavním městě. Zajišťuje především dopravu pro jihovýchodní části Prahy. V roce 1945 posloužily strašnické vozy k budování barikády na Vinici.

„Od samého svého počátku je s vozovnou spojena linka číslo 11, které strašničtí řidiči říkají berličkový expres. Výskyt berličkářů důchodců o berlích a holích významně převyšuje průměr na ostatních pražských linkách. Ve Strašnicích také sídlí v současnosti největší tramvajácká odborová organizace v republice," vypráví Antonín Dub, který pomáhal s jejím založením. Další osud strašnické vozovny je nejistý. Posledních dvacet let se uvažuje o jejím zrušení, přestože z hlediska najíždění vozů na trať má nejvýhodnější polohu ze všech pražských vozoven.

Motol

Do třetí nejmladší vozovny v Praze vjíždí tramvaje od roku 1937. V jejím areálu se nachází kromě několika hal také Střední průmyslová škola dopravní. „V této vozovně je jeden z nejlepších kolektivů, který dokáže i ve vypjatých situacích držet po hromadě a táhnout za jeden provaz, " sděluje dopravní expert.

V současnosti probíhá v Motole rozsáhlá výměna kolejí a nosných sloupků, aby udržely těžší moderní tramvaje. Když se v letech 1977 až 1979 opravovala Plzeňská ulice, vedla provizorně z vozovny unikátní dva kilometry dlouhá jednokolejná trať Kukulovou ulicí až na Vypich. S plánovaným otevřením stanice metra Motol se uvažuje, že by se tramvaje mohly do ulice vrátit natrvalo.

Kobylisy

Pár měsíců před začátkem 2. světové války začala fungovat vozovna Kobylisy, která dodnes zajišťuje provoz tramvají především v severní části města. Nejkratší cesta do vozovny z centra města vede Trojskou ulicí s nejprudší pražskou tramvajovou tratí, která má sklon přes 80 %. Když zde začínal provoz, platila při něm přísná bezpečnostní opatření. Místo bylo neustále obsazeno dispečerem a řidič musel nejdříve od něj získat telefonem povolení 'k jízdě na trať.

Vokovice

Ve vozovně na trati z Dejvic do Divoké Šárky leží tři desítky odstavných kolejí, což je v celé Praze nejvíce, ale jelikož jsou poměrně krátké, zdaleka nejde o vozovnu s největší kapacitou. Až do 90. let zde byly umístěny historické tramvajové skvosty, které se následně přestěhovaly do nové vzniklého Muzea MHD ve Střešovicích.

Hloubětín

Byť plány na její výstavbu sahají do předválečného období, nejmladší pražská a zároveň jedna z největších vozoven v Evropě otevřela své brány až v roce 1951. V této vozovně jsou soustředěny všechny článkové tramvaje KT8D5, přezdívané kátéčka či kačeny. Za nedlouho bude ve vozovně dostavěna nová hala na údržbu tramvajových kol s podúrovňovým soustruhem.

Střešovice

Začala fungovat v roce 1909, ale již 20 let neslouží běžnému provozu. V této kulturní památce totiž sídlí od roku 1992 Muzeum městské hromadné dopravy. I když ze střešovické vozovny nevyjíždí už tramvaje do běžného provozu, na svoji trasu odsud vyráží o sobotách, nedělích a svátcích v letní sezóně okružní linka číslo 91. Jelikož se dnes snad nenajde nikdo, kdo by zpochybňoval historickou hodnotu této vozovny, o to paradoxněji působí, že na přelomu 70. a 80. let se uvažovalo o jejím zrušení a následné demolici.

MICHAL VRBECKÝ

Autor: Redakce

20.5.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Úroveň technického vzdělání podle šéfů strojírenských firem klesá

Praha - Úroveň technického vzdělávání se podle 60 procent ředitelů strojírenských firem za posledních deset let zhoršila. Pesimističtější byli v průzkumu mezi 285 podniky šéfové velkých společností. Vyplývá to z průzkumu analytické společnosti CEEC Research, jehož výsledky mají média k dispozici. Kompletní data budou zveřejněna v úterý na konferenci Budoucnost technického vzdělávání na ministerstvu školství.

Pomníček připomene automobilovou honičku StB a zakladatelů Charty

Praha - Automobilovou honičku Václava Havla a Pavla Landovského se Státní bezpečností, když 6. ledna 1977 ujížděli s prohlášením Charty 77 a seznamem podpisů k poštovním schránkám, má v Praze 6 ztvárnit dočasný pomníček. Instalován bude v Gymnazijní ulici, která ústí do Evropské ulice, tedy v místě, kde byli zatčeni. Slavnostní odhalení se uskuteční 5. ledna, v předvečer 40. výročí události, řekl novinářům náměstek Ústavu pro studium totalitních režimů Ondřej Matějka, který krátkou uměleckou instalaci na místě paměti chystá.

Anonym ohlásil bombu na pražském hlavním nádraží, vlaky nejezdily

Praha - Policie v sobotu večer kvůli anonymní hrozbě bombou vyklidila pražské hlavní nádraží. Železniční doprava byla na víc než hodinu zastavena. Metro svou stanicí na nádraží projíždělo. Policie bombu nenašla, po původci anonymního telefonátu pátrá. Médiím to řekl mluvčí pražské policie Jan Daněk.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies