Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pražský dopravní podnik letos skončí se ztrátou 360 milionů

Praha – Pražský dopravní podnik by měl přes miliardové dotace od města letos skončit ve ztrátě kolem 360 milionů korun. Vyplývá to z předpokládaných hospodářských výsledků po započtení odložené daně. Zadlužený podnik, který je největší městskou firmou v ČR, má navíc obrovský vnitřní dluh. Jen na nezbytné investice by příští rok potřeboval téměř 7,6 miliardy. A podobné finanční injekce by podle finančního výhledu byly třeba i v dalších letech.

18.11.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Martin Divíšek

Ekonomické ředitelka Magdalena Češková v rozhovoru s ČTK řekla, že do záporných hospodářských výsledků se promítá především dlouhodobý pokles tržeb dopravního podniku. Ceny předplatného jízdného se zvyšovaly naposledy v roce 2008, což představuje pro dopravní podnik ztrátu kolem jedné miliardy. Navíc je podle dopravního podniku stále příliš mnoho cestujících, kteří spadají do kategorie bezplatného jízdného. Zadarmo totiž po Praze jezdí děti až do 15 let a senioři již od 65 let.

Praha, která je objednavatelem služeb, se ale do nepopulárního zdražování MHD nehrne. A nic se patrně nezmění ani v příštím volebním roce. Zároveň výrazně nevzrůstá ani provozní dotace, kterou podnik každý rok dostává od hlavního města. V letošním roce jde o částku kolem 10,7 miliardy korun. V příštím roce by se měla pohybovat kolem 11 miliard. Dopravní podnik vydělá ročně na jízdném zhruba 4,2 miliardy, které podle rozpočtu nestačí ani na pokrytí mzdových nákladů.

Nákup 250 tramvají 15T ForCity

Dopravní podnik nejvíc tíží závazek plynoucí ze smlouvy s plzeňskou Škodou Transportation na nákup 250 tramvají 15T ForCity za 19,2 miliardy korun. Až do roku 2018 musí každý rok počítat s výdajem 2,5 miliardy korun. Podnik navíc ještě ani nezačal splácel úvěr, který si na nízkopodlažní tramvaje vzal. Primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) se nedávno nechal slyšet, že pokud se nepodaří situaci vyřešit, hrozí podniku krach.

Finančně náročné jsou pro městskou společnost mimo jiné i smlouvy na údržbu vozů metra se Škodou Transportation a firmou Siemens, které ročně stojí kolem miliardy. Podnik by podle rozvahy jen v příštím roce potřeboval 1,6 miliardy na opravu tratí a 1,5 miliardy na opravu areálů a nemovitostí. Z vlastních zdrojů, které vznikají na základě účetních odpisů, má k dispozici ročně kolem 2,8 miliardy korun.

V dopravním podniku pracuje přes 10.000 zaměstnanců. Společnost provozuje tři linky metra o celkové délce 59,4 kilometru, dále 539,8 kilometru tramvajových tratí a 1798 kilometrů autobusových linek.

Autor: ČTK

18.11.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Bohuslav Sobotka
2 5

Česko pomůže s migrační krizí, libyjskou pobřežní stráž podpoří 24 miliony

Francouzská vlády chce během tří let zdražit krabičku cigaret ze sedmi na deset eur.
1 10

Francouzi se bouří. Cigarety mají stát minimálně 10 eur

Němečtí novináři v uprchlické krizi selhali, říká studie

Vlivný německý Institut Otto Brennera prostudoval stovky novinových článků informujících o uprchlické vlně v letech 2015 a 2016. Závěr? Němečtí novináři selhali, papouškovali vládní politiky a dehonestovali kritiky.

Odklad části EET o devět měsíců? Vláda návrh KDU-ČSL a STAN zamítla

Návrh KDU-ČSL a Starostů na devítiměsíční odklad zavedení posledních dvou fází elektronické evidence tržeb (EET) vláda dnes odmítla. Vyplývá to z průběžných výsledků jednání kabinetu, který ČTK poskytl tiskový odbor Úřadu vlády. Pod návrhem je kromě jiných podepsaný lidovecký ministr zemědělství Marian Jurečka.

Nejen slunce, oči ohrožuje v létě i voda a nebezpečný prvok

Léto je spojeno s lákavou představou dovolené, lékaři ale upozorňují, že pro naše oči je to ale naopak období plné nástrah v podobě slunce, klimatizace i špinavé vody.

Smečka psů z domu hrůzy skončí v útulku. Pomoc potřebuje i sám majitel

/FOTOGALERIE/ Několik desítek dospělých psů a štěňat žije v centru Mladé Boleslavi v otřesných podmínkách. Ve velkém rodinném domě Na Kozině, který patří Václavu Hrbáčkovi, běhají zvířata mezi haldami odpadků. Do zadní části, kde mají přístřešek, se dá sotva projít.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení