VYBERTE SI REGION

Pražský dopravní podnik letos skončí se ztrátou 360 milionů

Praha – Pražský dopravní podnik by měl přes miliardové dotace od města letos skončit ve ztrátě kolem 360 milionů korun. Vyplývá to z předpokládaných hospodářských výsledků po započtení odložené daně. Zadlužený podnik, který je největší městskou firmou v ČR, má navíc obrovský vnitřní dluh. Jen na nezbytné investice by příští rok potřeboval téměř 7,6 miliardy. A podobné finanční injekce by podle finančního výhledu byly třeba i v dalších letech.

18.11.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Martin Divíšek

Ekonomické ředitelka Magdalena Češková v rozhovoru s ČTK řekla, že do záporných hospodářských výsledků se promítá především dlouhodobý pokles tržeb dopravního podniku. Ceny předplatného jízdného se zvyšovaly naposledy v roce 2008, což představuje pro dopravní podnik ztrátu kolem jedné miliardy. Navíc je podle dopravního podniku stále příliš mnoho cestujících, kteří spadají do kategorie bezplatného jízdného. Zadarmo totiž po Praze jezdí děti až do 15 let a senioři již od 65 let.

Praha, která je objednavatelem služeb, se ale do nepopulárního zdražování MHD nehrne. A nic se patrně nezmění ani v příštím volebním roce. Zároveň výrazně nevzrůstá ani provozní dotace, kterou podnik každý rok dostává od hlavního města. V letošním roce jde o částku kolem 10,7 miliardy korun. V příštím roce by se měla pohybovat kolem 11 miliard. Dopravní podnik vydělá ročně na jízdném zhruba 4,2 miliardy, které podle rozpočtu nestačí ani na pokrytí mzdových nákladů.

Nákup 250 tramvají 15T ForCity

Dopravní podnik nejvíc tíží závazek plynoucí ze smlouvy s plzeňskou Škodou Transportation na nákup 250 tramvají 15T ForCity za 19,2 miliardy korun. Až do roku 2018 musí každý rok počítat s výdajem 2,5 miliardy korun. Podnik navíc ještě ani nezačal splácel úvěr, který si na nízkopodlažní tramvaje vzal. Primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) se nedávno nechal slyšet, že pokud se nepodaří situaci vyřešit, hrozí podniku krach.

Finančně náročné jsou pro městskou společnost mimo jiné i smlouvy na údržbu vozů metra se Škodou Transportation a firmou Siemens, které ročně stojí kolem miliardy. Podnik by podle rozvahy jen v příštím roce potřeboval 1,6 miliardy na opravu tratí a 1,5 miliardy na opravu areálů a nemovitostí. Z vlastních zdrojů, které vznikají na základě účetních odpisů, má k dispozici ročně kolem 2,8 miliardy korun.

V dopravním podniku pracuje přes 10.000 zaměstnanců. Společnost provozuje tři linky metra o celkové délce 59,4 kilometru, dále 539,8 kilometru tramvajových tratí a 1798 kilometrů autobusových linek.

Autor: ČTK

18.11.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Prosinec bude teplotně průměrný, nejchladněji bude mezi svátky

Praha - Následující čtyři týdny budou teplotně průměrné, nejchladnější by mělo být období mezi svátky. Nejvíce srážek má spadnout už příští týden, celkový prosincový úhrn by ale neměl vybočit z dlouhodobého průměru. Vyplývá to z předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies