VYBERTE SI REGION

Nuselský most slaví čtyřicetiny, proslavily ho cestující i sebevrazi

Praha - Slavný most spojující Pankrác s Karlovem slaví kulatiny. Je to na den přesně čtyřicet let, co byly ukončeny všechny práce a „Nuselák" byl připravený přivítat první řidiče.

22.2.2013
SDÍLEJ:

Nuselský most.Foto: Deník/Martin Divíšek

Jeho dopravní úloha je nenahraditelná. Nejenže jím v šesti proudech vede severojižní magistrála, ale v jeho konstrukci je vybudovaný tubus pražského metra C. Do dnešního dne přes most vlakovou soupravou od roku 1974, kdy trasa metra byla v tomto úseku dokončena, přejelo téměř tři a čtvrt miliardy cestujících.

Most sebevrahů

Bohužel více než jako významný dopravní spojovatel proslul pod přezdívkou „most sebevrahů". Smutný název vychází ze statistik. Za svou existenci zažil téměř tři sta smrtelných sebevražedných pádů. Počáteční, velmi nedokonalé zabezpečení zábradlím, které mělo jen něco přes metr, nahradilo proto oplocení s pletivem. Ani to však pro odhodlané sebevrahy nebylo překážkou. Posledních šest let je most zajištěn 2,7 metru vysokými pevnými zábranami. Ty počet sebevražedných pokusů výrazně snížily. Most ale ani dnes svou přezdívku neztrácí…

Most také musel i po četných zatěžkávacích zkouškách a pravidelných statistických kontrolách čelit nedůvěře ohledně své stability. Obdobnou technologií předepjatého betonu, kterou byl most vybudován, ve světě ve své době vzniklo další sedm staveb. Žádná z nich dnes nestojí.

Původní technická životnost byla odhadnuta na devadesát let. Odborníci se ale shodují na tom, že je velmi obtížné určit, jak dlouho skutečně bude most motoristům sloužit. Hlavním negativním faktorem, který má vliv na jeho stav, je právě tubus metra uvnitř mostu. Projektanti v šedesátých letech počítali s tím, že v tubusu budou jezdit mnohem lehčí vozy, ale politici v sedmdesátých letech prosadili provoz těžkých ruských souprav. Kvůli tomuto rozhodnutí musel dopravní podnik položit pod koleje metra ještě jeden ocelový rošt, ale ten tíhu projíždějících vagónů nevydržel a jeho nosníky začaly praskat.

Největší pesimisté na přelomu tisíciletí předpokládali, že se most nedočká ani letošního roku. Prozatím je ale v plném provozu.

„Nuselák aka graffiti"

Důkazem, že stavba dodnes fascinuje a láká pozornost lidí, dokazuje i loni plánovaná akce „Nuselák aka graffiti", během které se zásahem dvanácti českých a zahraničních umělců měl most změnit ve výstavní prostor street artové tvorby.

Proti pomalování pilířů mostu se ale postavil jediný dosud žijící stavitel tohoto gigantu, architekt Stanislav Hubička, který to považoval za nedůstojný zásah do svého autorského díla, stejně jako do údolí, které se nachází ve významné a pohledově silně exponované části Prahy. Projekt, v historii mostu ojedinělý, byl nejdříve odložen, nakonec zamítnut zcela.

Ačkoli je Nuselský most dítkem neblaze vzpomínaných normalizačních let, jeho návrhy a plánování je takřka dvojnásobně starší, než most samotný. S prvním návrhem na překlenutí Nuselského údolí ocelovým mostem přišel inženýr Jaroslav Marianko už v roce 1903.

V jeho myšlence pokračoval Stanislav Bechyně, který roku 1919 představil svůj návrh železobetonového mostu. Ačkoli byl tento profesor statiky, dynamiky a staveb ze železobetonu za své nápady několikrát oceněn, stavba mostu podle jeho návrhu se neuskutečnila. Zmařil ji příchod druhé světové války. Bechyně se ale nevzdal a po válce vypracoval společně se svými kolegy nový koncept. Ani ten však nedospěl k realizaci.

S využitím mostu se dlouho váhalo

V roce 1960 zvítězil návrh architektů Vojtěcha Michálka, Stanislava Hubičky a Svatopluka Kobra z pražského Projektového ústavu dopravních a inženýrských staveb. Tentokrát byla odsouhlasena nejen podoba mostu, ale i o materiál a technologie stavby. Použit byl předepjatý beton. Co ale ještě ani v době počátků stavby, tedy v roce 1965, zodpovědní úředníci a odborníci nerozhodli, bylo finální využití mostu.

Původně měla v tubusu jezdit podpovrchová tramvaj, v roce 1967 se ale odsouhlasilo, že uvnitř bude jezdit metro. Od slavnostního otevření 22. února 1973 musel uběhnout ještě téměř rok, než zde pražské metro poprvé projelo. Od té doby přepravilo přibližně 3, 2 miliardy cestujících ve více než osmi milionech souprav metra.

66 tanků zkušebně most zatěžkalo

Vlastní stavba mostu začala nenápadně v pondělí 11. ledna 1965 oplocováním prostoru v Sekaninově a Svatoplukově ulici. Obyvatelé domů ve Svatoplukově ulici museli však opustit své domovy už o několik měsíců dříve. Domy byly totiž určeny k demolici.

Zajímavou podívanou zažili Pražané ve dnech 23. až 27. listopadu 1970, kdy probíhaly zatěžkávací zkoušky. Po celém Nuselském mostu přejíždělo 66 tanků a bylo sem také navezeno 3000 tun písku, aby se doplnila hmotnost ještě nedokončeného mostu.

Statické zkoušky dopadly úspěšně a stavba mohla pokračovat. Rozhodnutí o uvedení mostu do trvalého provozu bylo vydané 14. února 1973, tedy s tříletým zpožděním. Během svého provozu zažil několik významných rekonstrukcí. Tu první už v roce 1981.

V roce 2000 byl Nuselský most společně s pražským metrem vyhlášen Svazem podnikatelů ve stavebnictví stavbou století v kategorii Dopravní stavby.

Nuselský most v číslech

26,5 metru šířka horní mostovky

485 metrů délka Nuselského mostu

42,5 metru výška mostu nad Nuselským údolím

8 tolik let trvala stavba Nuselského mostu

152,7 milionů Kčs celkové náklady na stavbu (původní odhad byl 86 milionů Kčs)

1903 rok, ve kterém Ing. Jaroslav Marjanko připravil první návrh Nuselského mostu

11. 1. 1965 počátek stavby Nuselského mostu

22. 2. 1973 slavnostní zahájení provozu mostu v rámci oslav 25. výročí „Vítězného února" (původní název zněl Most Klementa Gottwalda)

2. 1. 1974 Slavnostní jízda, kterou byl zahájen zkušební provoz metra v tubusu Nuselského mostu

9. 5. 1974 zahájen ostrý provoz metra přes Nuselský most

22. 2. 1990 stanice Gottwaldova byla přejmenována na Vyšehrad; v tomto roce byl také most přejmenován na Nuselský most

2000 rok, ve kterém byl Nuselský most vyhlášen Stavbou století v kategorii dopravních staveb

4000 tun tolik měkké ocelové výztuže bylo použito na stavbu

22 000 m3 tolik betonu bylo použito na stavbu

64 800 tun celková váha Nuselského mostu

Autor: Kateřina Chvátalová

22.2.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
AKTUALIZOVÁNO

Ve věku 69 let zemřel kytarista Radim Hladík

Praha -Ve věku 69 let zemřel dnes ráno kytarista Radim Hladík, který mimo jiné stál u zrodu legendární kapely Blue Effect, sdělil to současný zpěvák kapely Honza Křížek. Hladík podlehl následkům fibrózy plic, se kterou bojoval několik let. Sedmdesátiny by oslavil 13. prosince.

Záchranáři našli části těl obětí havárie indonéského letadla

Jakarta - Indonéští záchranáři dnes našli části těl v moři v oblasti, kde v sobotu havarovalo policejní letadlo se 13 osobami na palubě. Oznámil to na tiskové konferenci šéf Indonéské pátrací a záchranné agentury (BASARNAS) s tím, že ostatky pravděpodobných obětí byly nalezeny v místě, kde už vesničané dříve vylovili sedadlo z letadla a vak obsahující mobilní telefon a policejní doklady.

AKTUALIZUJEME

Skvělá Koukalová slaví první letošní triumf. Ovládla stíhací závod!

Östersund /FOTOGALERIE/ - Biatlonistka Gabriela Koukalová vyhrála stíhací závod Světového poháru v Östersundu. Do vedení se dostala už po úvodní střelbě a do cíle dojela o osm sekund před Němkou Laurou Dahlmeierovou. Pořadí v čele SP je opačné, Dahlmeierová vede před Koukalovou o 25 bodů. Eva Puskarčíková skončila ve Švédsku na osmém místě, což je její nejlepší individuální výsledek v SP, Lucie Charvátová byla dvanáctá a Veronika Vítková osmnáctá.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies