Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Před sto lety v městské hromadné dopravě padla první pokuta

Praha - O víkendu uplynulo sto let od atentátu na Františka Ferdinanda d'Este: události, která se stala záminkou k rozpoutání první světové války. A jedno pozoruhodné stoleté výročí si můžeme připomínat i v úterý. Není to sice událost, která by rozpoutala světovou válku, ale drobné nepokoje občas ano.

1.7.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Přesně před sto lety, 1. července 1914, totiž byly v pražské hromadné dopravě zavedeny pokuty za jízdu „na černo". Do té doby stačilo cestujícím přistiženým bez platné jízdenky zaplatit jen klasické jízdné bez přirážky.

Přišlo to z Vídně

A zase v tom měla „prsty" monarchie. Motivem k zavedení nového dopravního řádu byla totiž snaha sjednotit v základních rysech pravidla všech tramvajových provozů na rakouském území. Zavedením pokut se Praha inspirovala Vídní, kde se přirážky začaly vybírat v roce 1912.

Původně měli černí pasažéři v Praze platit stejně jako ve Vídni dvě koruny, ale nakonec správní rada Elektrických podniků svůj návrh revidovala a v dopravním řádu se objevila pokuta ve výši jedné koruny. V Praze v té době platil pásmový tarif, odvozený podle počtu projetých pásem. Při jízdném 30 haléřů za jízdu přes deset pásem proto černí pasažéři zaplatili pokutu ve výši 3,3násobku jízdného.

„c. k. stráž bezpečnosti"

Kuriózní byla skutečnost, že zpočátku se jako doklady o zaplacení pokuty používaly starší stvrzenky na pokuty za poškození vozu, například za rozbití okna. Pokud cestující odmítal pokutu zaplatit a nechtěl se ani legitimovat, byl průvodčí oprávněn přivolat „c. k. stráž bezpečnosti".

Zavedení pokut neznamenalo, že do té doby v pražské městské hromadné dopravě neexistovali revizoři. Ti prováděli kontrolu od počátku, tedy i na koněspřežné tramvaji. Neměli ale na starosti jen nezbedné cestující, ale kontrolovali také provozní personál, především prodej a kontrolu jízdenek.

A čas od času byli zvláštními úředníky kontrolováni i sami revizoři, zda svědomitě a důsledně vykonávají kontrolu.

250 tisíc černých pasažérů ročně

Přestože pokuta od té doby mnohokrát vzrostla, v současnosti činí 800 korun při zaplacení na místě, eviduje dopravní podnik v pražské MHD zhruba 250 tisíc případů jízdy na černo ročně.

Autor: Ondřej Leinert

1.7.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Archeologické nálezy v Předmostí
34

Archeologové našli u Přerova kostry dětí staré tři a půl tisíce let

Servírka Barbora Horská byla jednou z těch, která ženu obsluhovala. Na snímku u stolu, kde podvodnice seděla.
4

Blondýna dál okrádá opavské restaurace, policie je na ní krátká

Piráti, sundejte mě z vězeňského autobusu, požaduje Nečasová. Hrozí právníky

Advokáti Jany Nečasové (dříve Nagyové) požadují po Pirátské straně, aby odstranila podobu někdejší šéfky kabinetu premiéra Petra Nečase z "vězeňského autobusu", s kterým tento týden vyrazila do volební kampaně. Piráti na autobusu poukazují kresbami na kauzy politických protivníků. V předžalobní výzvě, žádají zástupci Nečasové také omluvu, v opačném případě hrozí právními kroky. 

Venkovské prodejny končí kvůli zvyšování platů. Má je stát dotovat?

Češi chtějí zachránit venkovské obchody. Šedesát šest procent lidí v České republice souhlasí s tím, že by měl stát ztrátové prodejny v malých obcích do 500 obyvatel finančně podporovat. Pouze 26 procent lidí je proti tomu. Z vesnic pomalu mizí hospody, obchody i pošty.

Z Polska vezli marihuanu za dva miliony. Hrozí jim dvanáct let

Vezeme deset kilo technického konopí, hájila se osádka osobního auta. Jenže hlídku celníků, která je na Pardubicku zastavila, o tom nepřesvědčila.

Pákistánská nositelka Nobelovy ceny za mír nastoupí na Oxford

Malála Júsufzajová, která v současnosti žije v Birminghamu, byla přijata ke studiu na prestižní anglickou univerzitu v Oxfordu. Dvacetiletá držitelka Nobelovy ceny za mír z roku 2014 a zároveň nejmladší posel míru Spojených národů získala v závěrečných středoškolských zkouškách třikrát hodnocení „A“, což byla podmínka pro přijetí.  

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení