VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Před sto lety v městské hromadné dopravě padla první pokuta

Praha - O víkendu uplynulo sto let od atentátu na Františka Ferdinanda d'Este: události, která se stala záminkou k rozpoutání první světové války. A jedno pozoruhodné stoleté výročí si můžeme připomínat i v úterý. Není to sice událost, která by rozpoutala světovou válku, ale drobné nepokoje občas ano.

1.7.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Přesně před sto lety, 1. července 1914, totiž byly v pražské hromadné dopravě zavedeny pokuty za jízdu „na černo". Do té doby stačilo cestujícím přistiženým bez platné jízdenky zaplatit jen klasické jízdné bez přirážky.

Přišlo to z Vídně

A zase v tom měla „prsty" monarchie. Motivem k zavedení nového dopravního řádu byla totiž snaha sjednotit v základních rysech pravidla všech tramvajových provozů na rakouském území. Zavedením pokut se Praha inspirovala Vídní, kde se přirážky začaly vybírat v roce 1912.

Původně měli černí pasažéři v Praze platit stejně jako ve Vídni dvě koruny, ale nakonec správní rada Elektrických podniků svůj návrh revidovala a v dopravním řádu se objevila pokuta ve výši jedné koruny. V Praze v té době platil pásmový tarif, odvozený podle počtu projetých pásem. Při jízdném 30 haléřů za jízdu přes deset pásem proto černí pasažéři zaplatili pokutu ve výši 3,3násobku jízdného.

„c. k. stráž bezpečnosti"

Kuriózní byla skutečnost, že zpočátku se jako doklady o zaplacení pokuty používaly starší stvrzenky na pokuty za poškození vozu, například za rozbití okna. Pokud cestující odmítal pokutu zaplatit a nechtěl se ani legitimovat, byl průvodčí oprávněn přivolat „c. k. stráž bezpečnosti".

Zavedení pokut neznamenalo, že do té doby v pražské městské hromadné dopravě neexistovali revizoři. Ti prováděli kontrolu od počátku, tedy i na koněspřežné tramvaji. Neměli ale na starosti jen nezbedné cestující, ale kontrolovali také provozní personál, především prodej a kontrolu jízdenek.

A čas od času byli zvláštními úředníky kontrolováni i sami revizoři, zda svědomitě a důsledně vykonávají kontrolu.

250 tisíc černých pasažérů ročně

Přestože pokuta od té doby mnohokrát vzrostla, v současnosti činí 800 korun při zaplacení na místě, eviduje dopravní podnik v pražské MHD zhruba 250 tisíc případů jízdy na černo ročně.

Autor: Ondřej Leinert

1.7.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Hrůza,  kterou po sobě zanechal zatím neznámý pytlák v Trojanovicích.
7

Otřesný případ! Pytlák vyhodil vnitřnosti srny, ta ale byla březí

Ilustrační foto
29

EET, vysoké nájmy a další problémy: Hospody bez personálu a hostů zavírají

Dominik Feri: Lajknutí neznamená hlas v urně. A to je výzva i pro mě

/ROZHOVOR/ Sešli jsme se v restauraci, která podle Dominika Feriho (TOP 09) změnila prostředí v Praze. Ráno tu lidé snídají, odpoledne studenti píší seminární práce a v létě se tady sedí na okenních parapetech a pije pivo. Přesně to vystihuje atmosféru, kterou má nejmladší radní nejen v Teplicích, ale v celé české historii, rád – uvolněnou, plnou života, diskusí a plánů. Ty má Dominik Feri velké. 

Zlatý Ámos Lukáš Lis: Nechtěl jsem být učitelem, ale neměnil bych

/VIDEO/ Nový držitel titulu Zlatý Ámos pro nejoblíbenějšího učitele Lukáš Lis ze základní školy Soběslav původně nechtěl být učitelem, ale svou práci by už neměnil. Učitel by podle něj neměl být jen oblíbený, ale také dobrý. Svůj úspěch přičítá kombinaci přísnosti a přátelského přístupu k dětem.

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů, pořízené během uplynulého týdne.

Experti: připlácení na péči vylepší zdraví i rozpočet státu

Čeští pacienti jsou rekordmany ve zdravotní turistice. Ke svému lékaři zajdou i dvanáctkrát za rok. Přitom Skandinávcům to stačí jen třikrát a rakouským sousedům sedmkrát. Česko to stojí zbytečných dvacet miliard korun navíc.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies