Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Při stavbě tunelu se musí s vodou počítat, tvrdí expert

Praha - Při stavbě jakéhokoliv tunelu musí všechny zúčastněné strany počítat s tím, že se v něm v průběhu životnosti objeví voda. V rozhovoru to řekl soudní znalec pro obory projektování, stavebnictví a technické obory různé Ladislav Bukovský, specializující se na řešení vad a poruch staveb. Kabely podle něj navíc musí odolat i vodě při hašení hořících aut.

13.3.2015 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Milan Holakovský

„Každý musí počítat s tím, že se v tunelu po dobu jeho životnosti může vyskytovat nějaké množství vody. Zvlášť při stavbě silničního tunelu musím normálně počítat, že tam občas zahoří auta a že je budou hasit. Ve chvíli, kdy tyto kabely zajišťují funkčnost třeba větrání po dobu požáru, nesmí přece tyhle kabely hasící voda zlikvidovat," říká Bukovský, který je společníkem Znaleckého ústavu stavebního.

Problémem podle něj nejsou ani údajné průsaky vody, o nichž se v posledních dnech opět více spekuluje.

„Do všech tunelů prosakuje voda, s tím musí každý počítat. Když se podíváte do metra, tak tam taky občas proteče vlhkost. I proto se tyto průsaky průběžně injektují," podotkl Bukovský.

Při svém hodnocení vychází z veřejně dostupných zdrojů, smlouvy na výstavbu Blanky ani technickou dokumentaci totiž neviděl.

Kdo nese zodpovědnost?

„Vůbec nevím, jaké jsou doklady k těm kabelům. Údajně se na to zpracovává nějaký znalecký posudek, ale ani ten jsem neviděl. Zhruba před 14 dny jsem však Blanku procházel a byli jsme i na místech, kam se ještě nikdo nikdy nedostal – tedy v kanálech pod vozovkou. Tam žádné vady kabelů ani smočení vidět nebylo," tvrdí Bukovský.

Bez znalosti obsahu smluv a dokumentace nedokáže říct, kdo nese za případné problémy s technologickou částí stavby zodpovědnost. Zda je to pražský magistrát jako investor, nebo firma ČKD Praha DIZ jako dodavatel.

Pokud by se postupovalo podle stavebního zákona a jeho prováděcí vyhlášky, tak by podle Bukovského za nevhodně zvolený kabel zodpovídal ten, kdo ho tam umístil.

„Podle mě jsou to spíš tanečky okolo horké kaše a hrátky, jak oblbnout objednavatele a dostat z něj více peněz," okomentoval Bukovský současné spory a nejasnosti kvůli údajně zaplaveným kabelům.

Dražší asi o šest miliard korun

Důležitou dopravní stavbu, která jako součást městského okruhu vyšla na 37 miliard korun, provázejí problémy od začátku. Aktuální pře se vede o to, kdo nese vinu za škody způsobené vodou a kdo zaplatí výměnu technologií.

Podle odhadů jde o práce za stovky milionů korun. Radní dokonce zvažují proti dodavateli technologií arbitráž. Rozhodčí soud už loni řešil spory se stavební firmou Metrostav o miliardové částky. Pokračuje soudní pře se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS).

Výstavbu více než šestikilometrového tunelu Blanka zahájila v roce 2007 někdejší politická garnitura v čele s primátorem Pavlem Bémem (ODS). Blanka měla být otevřena v roce 2011. Proti původním předpokladům se práce prodražily zhruba o šest miliard korun.

Autor: ČTK

13.3.2015 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Jaroslav Faltýnek a Andrej Babiš
7 14

Sněmovna začne řešit Babiše a Faltýnka. Vydá je ke stíhání?

Ministr školství Stanislav Štech navštívil 30. června ZŠ T. G. Masaryka v Podbořanech, aby předal vysvědčení prvňáčkům a deváťákům.
24

Ministr školství chce podporu inkluze. Požádá vládu o 400 milionů korun

Neočipujete psa? Připravte si až sto tisíc na pokutu

Potulující se psi, u nichž není zřejmé, komu patří. Problém, který u nás řeší každé druhé město. To se však brzy změní. Za tři roky by totiž měli být všichni psi očipováni.

Koncept BMW Z4 oficiálně. Produkční verze se má objevit už příští rok

V rámci přehlídky automobilové krásy na Pebble Beach v Kalifornii představila německá automobilka koncept nového roadsteru Z4. Na sériovou verzi nebudeme muset čekat dlouho, a jestli bude očekávaná novinka vypadat alespoň částečně jako tento koncept, její popularita je zřejmě zaručena.

Češi nechtějí platit za hovězí. Krávy jdou do světa na chov

Masa se v Česku v posledních letech vyrábí stále méně. Klesající trend se nezměnil ani ve druhém čtvrtletí letošního roku. Od dubna do června ho řezníci vyrobili 110 736 tun, což bylo o 3,4 procenta méně oproti stejnému období loňského roku.

AKTUALIZUJEME

Druhý útok ve Španělsku – vůz najel do lidí v městečku Cambrils

/ VIDEO / Osm hodin po vražedném útoku dodávkou v Barceloně došlo ve Španělsku k dalšímu ataku – v rybářské obci Cambrils 120 kilometrů jižně od Barcelony najel osobní vůz Audi A3 do chodců. Zranil šest civilistů a jednoho policistu. Pachatele policie zastřelila.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení