VYBERTE SI REGION

Příští podobu Vinohradské si lidé modelují podle svého

Praha /VIZUALIZACE/ - „Místní obyvatelé pomáhají připravit rekonstrukci Vinohradské ulice. Institut plánování a rozvoje hlavního města zjišťuje, co se lidem dnes na bulváru líbí a co by naopak chtěli změnit. Jejich připomínky se promítnou do následné rekonstrukce." Toto Institut (IPR) avizoval a slíbil už letos na jaře. A veřejnost se podle zjištění Pražského deníku skutečně zapojila.

25.7.2015
SDÍLEJ:

Návrh koncepční studie revitalizace Vinohradské ulice v Praze.Foto: www.iprpraha.cz

Některé z podnětů, jako potřeba přemístit některé tramvajové zastávky, či upravit přechody pro chodce tak, aby byly bezpečnější, se často opakují a do konečné podoby projektu se velmi pravděpodobně promítnou. Jak by tedy měla dle představ místních obyvatel vypadat čtyřkilometrová Vinohradská po generálce, která má být hotová v roce 2018?

Především se rozšíří chodníky na úkor parkovacích míst. Přednost budou mít chodci a tramvaje. Lidé žádají i poněkud jiné rozmístění tramvajových zastávek. Chtějí více laviček i odpadkových košů. Objeví se také pruh pro cyklisty. Vše koresponduje se zamýšlenou koncepcí IPR. Podle ní má Vinohradská potenciál sloužit jako skutečný městský bulvár, ne jen jako průchozí ulice a dopravní tepna. Má se tedy více otevřít coby pobytový prostor.

Častým podnětem pro Institut plánování a rozvoje hlavního města (IPR) je přemístění některých tramvajových zastávek. Zmiňuje to nejen veřejnost, ale například také dopravní iniciativa Auto*Mat, která se dlouhodobě zabývá pražskou dopravou i kvalitou veřejného prostoru.

Dosud nevyhovující je prý velká nepravidelnost ve stávajícím rozmístění zastávek. Podle některých názorů by měla přibýt jedna zastávka U Kanálky. Zastávky Jiřího z Poděbrad, Vinohradská tržnice a Italská by pak měly být mírně posunuty tak, aby rovnoměrněji pokrývaly potřeby cestujících.

Pryč s nebezpečnými přechody

Na základě podnětů veřejnosti i dopravních odborníků se jistě změní i některé dosud nevyhovující a nebezpečné přechody pro chodce. Hlavně v dolní části Vinohradské. „Zde se dosud na nesignalizovaných křižovatkách počítá s nedělenými přechody v délce přes dvanáct metrů, přes tramvajové koleje, oddělený pruh a cyklopruh," upozornila iniciativa Auto*Mat. O které přechody se jedná? Jsou to ty při ulicích Balbínova, Anny Letenské a Blanická.

Jako logické řešení by se nabízelo vložení dělících ostrůvků, nebo instalace světelné signalizace. Jenže to by prý do značné míry omezilo cyklisty a konec konců i automobilovou dopravu. Objevil se návrh na přesunutí parkování mezi severní chodník a jízdní pás směrem do centra a posunutí tramvajové trati jižním směrem, což by dle iniciativy na délce přechodů ušetřilo zhruba půl metru.

Navazující otázkou je řešení cyklodopravy na zrekonstruované Vinohradské. Vedena je zde totiž páteřní cyklotrasa celoměstského významu s označením A24. Samotný návrh IPR hovoří o úpravě ve prospěch komfortnějšího stoupání směrem z centra. Některé z podnětů navrhují úpravy, které zajistí vedení souvislého cyklopruhu v celém stoupání až po ulici Radhošťskou.

„Nedostatečný komfort od ulice Radhošťské směrem do centra navrhujeme řešit alternativní trasou ulicí Lucemburskou, využitelnou obousměrně, a dále přes náměstí Jiřího z Poděbrad ulicí Mánesovou," poznamenala iniciativa Auto*Mat.

Co zatím slibuje institut?

Zapojení veřejnosti podle IPR ukázalo, že zlepšit by se měla hlavně bezpečnost a bezbariérovost ulice.

„Když dnes vystoupíte například na zastávce Jiřího z Poděbrad ve směru z centra, na první pohled vidíte, že je něco v nepořádku. Křižovatka je obehnána červenobílým zábradlím, přechod nikde. Na druhou stranu se dostanete leda bariérovým podchodem, anebo musíte přebíhat ulici mimo přechod. Koncepční studie proto navrhuje doplnit chybějící přechody, odstranit zábradlí a náměstí celkově lépe propojit se sady Svatopluka Čecha," nastínil IPR.

V dolní části ulice pak architekti navrhují samostatný jízdní pruh pro auta oddělený od tramvajové tratě. „Už by tak nemělo docházet k běžné situaci, kdy jsou tramvaje blokovány kolonami aut. Vinohradská bude přívětivější i pro cyklisty, pro které je ve větší části ulice zajištěn buď cyklopruh nebo piktogramový koridor. Počítá se i s vytvořením nové chráněné trasy pro rekreační cyklisty podél Olšanských hřbitovů," vytáhl dále IPR z koncepční studie, kterou veřejnost připomínkovala.

Další podrobnosti

Jaké jsou další časté podněty od obyvatel?

Především je to zlepšení návaznosti mezi Náměstím Jiřího z Poděbrad a sady Svatopluka Čecha.

Cestující MHD si přejí také rozšíření nástupních ostrůvků tramvaje a bezbariérový přístup na ně přímo z chodníků.

Chodci chtějí odstranění zábradlí z křižovatky na Náměstí Jiřího z Poděbrad a zřízení bezpečných přechodů ve všech částech křižovatky.

Trvají také na rozšíření chodníků a na instalaci moderního uličního mobiliáře v podobě laviček, pítek, či stojanů na kola.

Někteří navrhují posunutí obou zastávek Vinohradská tržnice blíže ke křižovatce s Budečskou pro lepší návaznost na tamní signalizovaný přechod na západní straně křižovatky.

Další z podnětů, tentokrát od dopravní iniciativy Auto*Mat, hovoří o prospěšnosti posunutí tramvajové zastávky Jiřího z Poděbrad přibližně o dvacet metrů výše, s označníkem při výstupu z metra.

„Také kvůli křižovatce, prostor na jedno auto od signalizace nebude stačit na plynulé dojetí tramvaje do zastávky, i pokud bude funkční preference odstup na 3až 4 auta je podstatně vhodnější," vysvětlila iniciativa.

Jedna z nejčastějších otázek

Proč se neřeší napojení Vinohradské na Václavské náměstí? Velmi by pomohly nové přechody a přímé tramvajové spojení…

IPR: Rozsah Koncepční studie byl stanoven na úsek mezi křižovatkou Legerova a Jana Želivského z důvodu výměny kolejové trati v tomto úseku. IPR se dlouhodobě snaží iniciovat zpracování samostatné studie, která bude řešit napojení Vinohradské a Václavského náměstí. V současné době také IPR prověřuje možnost prodloužení tramvajové trati z Vinohradské ulice směrem na Václavské náměstí.

Konkrétní řešení přechodů pro chodce bude záviset na celkové úpravě režimu na magistrále a charakteru dopravy na samotné křižovatce. V každém případě je cílem IPR přemístit pěší pohyb na povrch tak, jak to doporučuje Manuál tvorby veřejných prostranství.

Co slibuje Praha i IPR?

Vinohradská třída nebude rozkopaná jednou kvůli rekonstrukci tramvajové trati, podruhé kvůli chodníkům, potřetí kvůli výměně potrubí. Všechno prý Praha udělá naráz a hlavně podle přání místních obyvatel.

Čtěte také: Pražská Vinohradská bude do tří let kompletně zrekonstruována

Autor: Jakub Krupka

25.7.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš je nejvlivnější Čech. Na vyhlášení v Bruselu ale nebude, je nemocný

Praha – Zatímco v tuzemsku Andrej Babiš schytává kritiku za elektronickou evidenci tržeb a musí vyřešit i svůj střet zájmů, aby postavení politika a podnikatele sladil se zákonem, ve světě ho vnímají jako významnou osobnost. Po ceně časopisu GlobalMarkets pro nejlepšího ministra financí rozvíjejících se evropských zemí za rok 2016 ho nyní bruselský server Politico.eu vybral jako Čecha, který letos nejvíc přispěl k formování Evropy. 

Pes vběhl na cizí pozemek, majitel mu ustřelil přirození. Teď jej soudí

Klatovsko – Nelehký úkol stojí před klatovským okresním soudem. Musí rozhodnout, zda je Zdeněk Skalický (53 let) nebezpečný pistolník, který ustřelil samonabíjecí pistolí psu přirození jen proto, že vběhl na jeho pozemek, nebo šlo jen o nešťastnou náhodu, když se chovatel snažil bránit své ovce před útočícím predátorem.

AKTUALIZOVÁNO

Tragédie u Draženova. Mladý řidič zemřel po střetu s nákladním autem

Draženov - K tragické dopravní nehodě došlo po půl šesté večer na hlavní silnici od Domažlic na Draženov nedaleko odbočkyna Petrovice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies