Největší navýšení rozpočtu způsobila soutěž na technologii. Společnost IDS, která pro DPP organizuje veřejné soutěže, vysoutěžila práce od společnosti Skanska o jednu miliardu vyšší, než byl rozpočtový objem. „Tedy technologie za čtyři miliardy místo tří miliard, co byly v rozpočtu," uvedl Kruml.

Předpoklad geologické situace trasy nebyl podle Krumla přesný. „Došlo k odchylkám v geologii, což znamenalo lepší zajištění výrubů, tudíž i prodražení," uvedl. Výstavbu prodražily i některé změny územního plánu, například nerealizace obchodního centra Bořislavka nebo rekonstrukce Buštěhradské dráhy.

Prodražení hrozilo i u projektu komplexního bezpečnostního systému (KBS), který byl v současné době pozastaven. KBS by měl zajistit ochranu a bezpečnost cestujících, zlepšit zabezpečení majetku, zajistit komunikaci dispečerů a podobně. „Nejsme stoprocentně přesvědčeni, že bude muset být realizován. Oproti původnímu datu, kdy byl vybudován centrální dispečink – to znamená 70. a 80. léta, došlo ke změnám technologií, dnes máme IP kamery, technologická síť má mnohem větší kapacitu," uvedl Kruml. Projekt KBS je znovu projednáván a měl by být levnější asi o dvě miliardy oproti původní ceně 4,2 miliardy.

Podle Krumla by mohl být rozpočet snížen o inflaci. „Je pravděpodobné, že inflace v letech 2012 až 2014 bude nižší než plánovaná ve výši čtyři procenta. Pokud to tak bude, sníží se cena projektu o až půl miliardy," řekl.

Na dotaci z EU Praha stále čeká

Dostavba metra měla podle propočtů z roku 2008 stát 18,7 miliardy korun bez DPH. Praha si už letos půjčila šest miliard korun od Evropské investiční banky. Stále čeká na sedmimiliardovou dotaci z EU. Podle Krumla je přidělení dotace „na nejlepší cestě", DPP by ji mohl získat do konce roku.

V současné době se dokončuje ražení šestikilometrového tunelu. Ke stanici Dejvická zbývá prorazit asi 500 metrů, které by mohly být zdolány do konce listopadu. Nový úsek metra by měl být zprovozněn v roce 2014. Jeho součástí budou čtyři nové stanice Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol. Původně Praha plánovala vybudovat metro až na letiště v Ruzyni, ale kvůli nedostatku peněz trasu zkrátila.

Čtěte také:

Na prodloužení metra A si Praha půjčí 3 miliardy

V Praze odstartovala stavba prodloužení metra A

Prodloužení metra A běží. Další Blanka prý nehrozí