VYBERTE SI REGION

Prosek jako vzor? Parkování má usnadnit nový Garážový dům

Prosek – Víc než šest stovek aut v novém Garážovém domě chce umístit radnice Prahy 9 na sídlišti Prosek. Dům za supermarketem Billa sice ještě nestojí, projekt na něj už ale existuje. Pozemek mezi ulicemi Vysočanská, Prosecká a Jablonecká, na kterém má Garážový dům stát, v současné době slouží jako parkoviště.

21.12.2013
SDÍLEJ:

Garáže u Janáčkova divadla v Brně.Foto: DENÍK/Attila Racek

„Doprava v klidu a její řešení je jednou z našich priorit. Převážně v oblasti Proseka se jedná o narůstající problém, s nímž jsme se rozhodli v příštím roce skoncovat a najít vhodná řešení," říká starosta Městské části Praha 9 Jan Jarolím. Podle starosty tento projekt má již jasné kontury a počítá se s ním v rozpočtu na příští rok. Další plány jsou údajně prozatím ve fázi úvah.

Hlavním důvodem stavby garážového objektu je nedostatek parkovacích míst na místním sídlišti a s tím spojené problémy s dlouhodobým nevhodným odstavováním vozidel. Ta tu stojí často například i ve dvou řadách. Podle radnice Prahy 9 výškově nebude parkovací dům převyšovat vedle stojící obchodní centrum. Cena za parkování bude pro rezidenty v případě zavedení parkovacích zón a v případě, že by místa v těchto zónách nestačila, stejná tedy zhruba 700 korun za rok.

Pro občany bez trvalého bydliště bude cena zhruba 600 korun měsíčně „Radnice Praha 9 vybrala pro umístění parkovacího domu parkoviště za nákupním centrem Billa ve směru k Parku Přátelství. Toto umístění je vhodné z důvodů velkého deficitu parkovacích míst v ulicích Jablonecká a Prosecká, kde v současné době funguje takzvaná strkačka," říká radní pro životní prostředí a dopravu Tomáš Holeček s tím, že je to vlastně parkování, kdy řada aut stojí kolmo k domu a další řady podélně.

Dům jen jako železobeton

„V praxi to znamená, že pokud chcete vyjet, musíte si auto stojící za vámi odstrkat," vysvětluje radní Holeček.

V projektové dokumentaci se uvádí, že v pětipatrovém domě by mělo být v přízemí 114 parkovacích míst pro krátkodobé stání a 504 míst pro dlouhodobé stání ve zbylých čtyřech nadzemních podlažích. Zastavěná plocha bude 3250 m2 a užitná podlažní plocha 15.445 m2.

Stavba parkovacího domu bude řešena jako železobetonový skelet. Fasády kromě stěny přiléhající k sousednímu objektu budou tvořeny pouze zvýšenými parapetními pásy o šířce vytvářející prostor pro umístění koryt s rostlinami, prostor mezi podlažími bude vyplněn nerezovou sítí napnutou na nosné ocelové konstrukci, která bude ve výsledku zcela zakryta pnoucí se a převislou zelení.

V domě bude rychlonabíječka

Podle radního Holečka stavbou Garážového domu záměry na Proseku nekončí. „V plánu máme výstavbu ještě dvou parkovacích domů, kdy jeden by měl být u Polikliniky Prosek a druhý v ulici Jiřetínská na místě současného parkoviště," doplnil radní.

V parkovacím domě bude i rychlonabíjecí stanice pro elektromobily a uvažuje se o zakoupení třech elektromobilů s možností půjčování pro cestování po Praze.

Garážový dům není svého druhu v Praze ojedinělou stavbou. Existuje například v Letňanech (dům Junion) nebo na letišti Václava Havla (Evropark Praha). Přesto záměr radnice Prahy 9 někteří řidiči hodnotí zatím opatrně. „Parkování na Proseku je stále komplikovanější, ulice jsou mezi sídlištními bloky úzké a krátké. Garážový dům ano, ale kam dají auta další tisíce lidí?" ptá se Jaroslav Lokvenc, Prosecký starousedlík. Parkovací dům pro bezmála osm set aut v těsné blízkosti Letiště Václava Havla je podle dostupných informací kapacitně využíván spíše nárazově a slouží převážně cestující veřejnosti, než občanům v okolí. Projekt na Garážový dům mají i v Praze 4 v budoucnu ho chtějí postavit v Jílovské ulici.

Nerudovskou otázku, kam s ním, tedy se svým autem, si pokládají i řidiči v dalších městských částech například v Praze 1. Tamní zastupitelé chtějí, aby auta parkovala naopak v podzemí.

„Nevzdáváme se té myšlenky a čekáme, jak dopadnou jednání s památkáři," sdělil Oldřich Lomecký, starosta radnice Prahy 1. Podle starosty je uvažovaná výstavba podzemních garáží v samotném centru spojená s revitalizací Václavského náměstí.

Realizace výstavby pod Panskou ulicí a Národní třídou by měla podle předběžných úvah údajně připadnout irské společnosti Baltimore. Nicméně v příštím roce bude platit v Praze nový systém zón placeného stání. Zkušebně by měl začít fungovat od poloviny roku 2014, naplno pak od 1. ledna 2015. Město má podle náměstka primátora Jiřího Nouzy již hotovou koncepci parkovacích zón, aktuálně ji začne projednávat s jednotlivými městskými částmi. Hlavním důvodem systému je ochrana rezidentů a odstranění bariér pro rozvoj podnikání a vůbec omezování firem v rámci nového systému.

Autor: Petr Štrompf

21.12.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Psovod Jörg Kempe a fenka Hipi při pátrání po pohřešované Míše Patricii Muzikářové.
AKTUALIZUJEME
2 15

Po ztracené školačce pátrá německá fenka Hipi. Pomoci má dívčina bota

Z Ferrari 458 Speciale zbyl jen vrak.
5

Poněkud drahý večer. Opilý řidič zdemoloval Ferrari 458 Speciale

AKTUALIZOVÁNO

Trump: Amerika bude na prvním místě, vymýtíme terorismus

Američané a jejich rodiny budou ode dneška na prvním místě pro Bílý dům a pro americkou vládu. Ve své inaugurační řeči, jejíž obsah se příliš nelišil od projevů z kampaně, to řekl nový americký prezident Donald Trump. Slíbil rovněž vymýtit terorismus a prohlásil, že moc z rukou politiků vrátí "zapomenutým mužům a ženám".

Kristýna Plíšková padla s jedničkou, fandil jí oscarový herec Russell Crowe

Melbourne – V prvním kole se prala s horkem, ale vyhrála. Ve druhém Kristýna Plíšková překonala Beguovou a vyrovnala své grandslamové maximum. Ve třetím ale lounská rodačka narazila na Kerberovou a s Australian Open se rozloučila.

Nejbohatší startupisté v Indii chtějí kapitál, ale ne americkou konkurenci

Zakladatelé největších indických technologických startupových firem Flipkart a Ola, kteří soupeří s americkými konkurenty Amazon a Uber, chtějí, aby byli v zemi ochráněni před americkou konkurencí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies